|
|
|
|---|---|
|
Tjena igen undrar lite hur era drar 120d med 163 hästars motorn drar genom registret Jag får ju fullt vrid vid 2000rpm, men märker inte alls av lika mycket drag efter 3500rpm har ju chippat den givetvis men tyckte ändå draget var samma både före och efter. hur drar era 120d genom registret? | |
|
Låter ungefär som det ska vara på en typisk diesel. 3500, är detta subjektivt, för den ska ju "varva" upp till 4500 nånstans. Om det är nåt fel på turbon brukar problemet vara att det börja dra för sent... Mappning brukar inte ändra så mycket på vridkurvans form, den ligger mest högre upp, så varvtalen där den tappar drag blir ungefär detsamma. Dock går det att ha en speciell mapp som ger dig mera ös på slutet subjektivt, men då måste man minska lite på vridet i mellanregistret så att effektkurvan har tillräcklig med stigning, om du förstår vad jag menar. |
|
|
Här ser man att effekten är mycket nära toppeffekt redan vid 3500 varv. Att fortsätta varva mer ge då ingen mer skjuts än den du fått: Länk Finns 330d och även Volvo's äldre D5 toppar ibland redan vid 3000 varv... |
|
|
Jag instämmer nog med föregående talare, en diesel slutar ju ge bra vrid vid ca 4000 så... Alexander |
|
|
Hade en 330 o fick varva mer Nu en diesel o kan äntligen vava ner! Cab-Ing |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.