|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska göra en storservice på bilen, svågern som hjälper mig att mecka är lite osäker på vilka stift vi ska välja, vad rekommenderar ni? Behöver inte vara de finaste flashiga dyrasre racingstiften men ej heller något skräp. Vad ska man ha...? Ni som haft era bilar ett tag har säkert koll på vad som är bättre el sämre.. | |
|
Som jag skrev i tidigare tråd Köp stiften på BMW eller typ Schmiedmann nr: 12 12 9 065 062 vilket är BOSCH F8 LCR2 Bli inte lurad att använda andra typer av stift, finns ju en anledning till att man rekommenderar dessa från tillverkaren. Priset har jag ingen aning om men jag vet att dessa är billigare i Tyskland om man nu orkar beställa där ifrån. /P |
|
|
Tack! Jag hittade dem på Schmiedman, dock står det att det inte är original, men OE kvalitet. Spelar det någon roll...? I min värld så är inte alltid kopior lika bra som original... |
|
|
Bosch är en av de stora tillverkarna av motor elektronik och levererar till bla BMW, går du in på ETK och läser så hänvisas till man till bosch bla. /P |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vill du ha bra stift som fungerar i alla väder skruvar du i NGK som originalmonteras i BMW. Du ska skruva dit NGK 4 elektrod platina stift NGK BKR6EQUP som är originalmonterat sedan 09/98. Stift köper du från England Sverige har ett konstant överpris på tändstift dvs mer än dubbel så dyrt. Denna lågmilade 850 -91 an skruvade jag i NGK platina stift NGK BKR6EQUP i inköpta på BMW sedan gick det att ställa ett vattenglas på motorn utan krusning Länk och så var det inte innan, sotiga Boschstift satt i trots en 25 milsresa dagen innan. Länk Och det är ju inget snabbjobb att byta stift i en 850 så skruva dit enbart det bästa. Bosch sista stiftet i världen som hamnar i mina bilar sedan 70 talet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Här kan du beställa från ca 5 pund styck Länk "bara 100 kr billigare per styck mot BMW, Mekonomen mfl" Här kan du se om du klickar på BMWs artikelnummer 12 12 9 071 003 (p16) vilka BMW de passar till. i princip alla. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso Då funkar mao de NGK stiften i en 91:a trots att det står de ska funka från 09/98 .. mvh Gustaf |
|
Jepp de är mycket bättre än vad de gamla är. Dessutom rekommenderar BMW dessa stift även till tex M62 4.0,4.4 före 98 för att slippa ifrån misständningar och sotade stift vid stop an go , kortkörningar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Det finns ingen ide att överdimesionera stift, 4 poliga är att ta i eftersom bilen har en låg voltad tändspole och motorn är har en låg komp till skillnad från nyare bilar, sedan om du sätter i NGK i stället för Bosch spelar nog ingen större roll, har själv kört med Bosch i 5000 mil och inga problem. /P |
|
|
Det behövs inte högre spänning för tändstift med fler elektroder - gnistan hoppar bara från en av de fyra elektroderna vid varje tändimpuls (den med lägst motstånd gentemot mittelektroden för tillfället). Den stora fördelen med fyrelektrodsstift med ytgnistgap är att gnistan glider över porslinet och bränner bort (utnyttjar) sot och smuts som finns där - dvs. stiften har mycket bättre självrensande egenskaper än standardstift. Gör mest skillnad om man kör mycket kortkörning där stiften sällan eller aldrig blir riktigt varma annars, som Hasso skrev! Utöver de självrensande egenskaperna har flerelektrodsstift även fördelen att de håller längre. I princip förlängs hållbarheten i paritet med hur många extra elektroder man applicerar - dvs. ett fyrelektrodsstift håller ca tre gånger längre än ett med bara en elektrod (gäller jämförelse av stift med liknande konstruktion och samma typ av material i elektroderna!). Mvh Johan B |
|
| Jag gillar att köra fort... Så därför bör det nog 4 elektrodsstift..:) | |
|
Fast jag kör kanske bara 300-500 mil per år så då kanske det kvittar? Vidare byttes stiften om det var förra året el året innan och bilen har bara gått c:a 500 mil sedan dess så de kanske inte ens behöver bytas el räcker det med en kontroll o ev rengöring? I annat fall tä kte jag byta i förbyggande syfte. Egentligen är den ganska välservad de senaste åren men gör nog ändå allt igen i förebyggande syfte... |
|
|
dax att byta stiften... 12129061870 , på Schmeidmann står det att dessa är för E31, M70 motorn. Det är inte orginal men i OE kvalitet (vad det nu betyder?) Är ovan stift ok att köra med ?? De Stift som kspehe anger, 12 12 9 065 062 , står det på Schmiedmann att det är Bosch original, men för 850 CSI. Funkar dessa i en vanlig M70 ??? nån som vet ...? mvh Gustaf |
|
|
De stiften som jäg hänvisade till i tidigare tråd är till CSI "S70" som du skriver, till "M70" hänvisar bmw till följande Bosch eller NGK se länk Länk /P |
|
|
tack för svar men är dessa stift bra att använda?? Länk står att det ej är original men i OE kvalitet. |
|
Finns ingen anledning att byta stift efter 500 mil överhuvudtaget och ska du ändå byta i förbyggande syfte så skippa Boschen och köp riktiga stift så slipper du byta nån mer gång överhuvudtaget åtminstone inte de första 8000 milen. Dvs NGK NGK BKR6EQUP, det tar ju en stund att byta stift på en 850. (köps för en spottstyver från mistersolutions i UK) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack för svar. Det blir nog de dyrare stiften ändå... :) Ska Wokke chip och annat fixas, så är det lika bra att köra på det bästa! |
|
| Undrar om någon har kört på Etanol 50/50 eller 75 procent 95 oktan skulle bli renare tändstift å avgaser | |
| så.... 12 st NGK BKR6EQUP beställda på ebay från en Tysk gedigen firma. 1050 kr inkl frakt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.