AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.689

Laddningsproblem - Vad är det för fel?

Th
59
Thall
328Ci 00:a
DIAGNOS
När jag startat bilen så lyser laddningslampan med halv styrka. Mäter jag utspänningen från generatorn så visar det på 26V (Bosch 90A-generator). Fläktremmen hel och spänd.
TÄNKBARA FEL
1. Diodbryggan har pajat,
2. Lindningen på generatorn trasig
3. Laddningsreläet trasigt
4. Kolen i generatorn slut/utslitna
Vilket är det mest sannorlika felet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mät skillnaden på batteriet med avstängd/ och motorn igång. 12Volt ca avstängd 13,8-14,2 när det laddar.
Du har inte utsatt generatorn för Fukt??.
Knappast kol fel då det inte påverkar lampan.
Däremot relä /dioder kan vara trasiga.
Kolen håller runt 15 till 20 tusen mil normalt innan de är utslitna och ger ingen inidkering att det inte laddar via laddlampan.26 volt?+ hur mätte du då obelastat??. för att kolla diodbryggan, kan du använda en vanlig summer, anslut summerns + på B+ och minus till gods på generatorn ( OBS generatorn ej inkopplad i bilens elsytem alltså batteri och B+ bortkopplad)så ska det inte summra då är det fel, skiftar du + och - minus så ska det leda över.

MVH
Hasso
MIRRE75
Jag har haft samma problem att generatorn laddar 18v
på tomgång och över 30v på högre varv, den kokte sönder optima bateriet!!

Byt kolen!!!!!
Dom kan se ut nya men innanmätet är kass (strömmregleringen).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kol och laddrelä är samma enhet, kostar runt en 2 hundring då har du eliminerat reläfel om du byter det.
(Det går att köpa lösa kol och löda dit på en gammal kolhållare/laddrelä.Men ingen ide då det är småpengar det handlar om.)Och kolen är det inte fel på eftersom generatorn laddar.

MVH
Hasso
MIRRE75
Jag bytte kol (som det heter)!!
annars är det kol/laddrelä i samma grej man köper.Som Hasso säger rundt tvåhundra kronor kostar den!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mirre 75:Fel!! kol och laddrelä är helt skilda saker,
även om dom oftast numera sitter tillsammans i samma enhet.Köper du laddrelä så får du ju kolen på köpet.
Reläet är den runda eller rektangulära del som sitter utanför generatorn.Utslitna kol gör att generatorn inte laddar men det ger ingen indikerng på laddlampan att det är nått fel. Det gör däremot relä/diodfel och även fuktproblem,vid överledning.
I ditt fall så laddade generatorn, men kunde inte reglera spänningen då är det reläfel.Och eftersom du bytte relä ink kol så funkade det;)(Hade du monterat över gamla kolen på ett nytt relä tex, så hade generatorn funkad.)
Du fick till jämnt antal inlägg på jämt antal timmar :))

MVH
Hasso
MIRRE75
Hasso:Hoppas inte Thall blir helt förvirrat, men jag sa (i samma grej )

det med inlägget har jag inte tänkt på =) kul va?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mirre75:det heter inte (kol!!!) när man byter relä, var det jag nog mest syftade på.Det var det begreppt som jag försökte förklara för dig.
I vissa fall blir det ju helt fel om de inte sitter i samma enhet vilket det inte alltid gör. Yrkesmässigt är det viktigt att använda rätt begrepp på rätt pinal, annars kan det bli hur fel som helst.

MVH
Hasso
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Håller med Hasso.
Men en del yrkesmän har svårt ochså.
Var på järnhandeln för att köpa en bult med diametern 20mm och fick en M20 skruv med sexkantskalle. Varför är så många säkra på att stora skruvar heter bult , men ingen kan säga vid vilken dimension skruv övergår till bult? Skruvar har gängor och bultar är slät, väldigt enkelt.
Var även på samma ställe , samma man , och beställde blindnit och han frågade vad för nåt? Vad gör man?
Och vart dessutom tillrättavisad att det hette popnit!!
Blev genast osäker tills jag fick asken och läste på etiketten , och därstod blindnit!
Har en till:
Spiralfjädrar/skruvfjädrar vad har ni på bilen?

W
Måste vara laddningsregulatorn som är kass, effekttransistorn förmodligen kortsluten och leder hela tiden och generatorn pumpar ut fullt. Enheten levereras helt riktigt inkl kol, utseendet lite olika på Bosch resp. Valeo generatorer.
OM bilen har körts en längre stund med 25 eller 30V ut, och dessutom med ett ev. sönderkokt batteri som inte kan hålla imot så är stora skador i bilens elektronik att vänta, direkt eller efter en tid.
HUGA!
Wille: Jag kör med torsionsfjädrar runt om, som t.ex gamla VW. Visst är det så?

FP
Th
59
Thall
328Ci 00:a
Tack för alla inlägg som varit till god hjälp. Har nu delvis själv men framförallt från proffesionellt håll fått hjälp med diagnostiseringen. Såväl diode-brygga som relä hade pajat. Lämnade in generatorn för reparation vid lunch & får den tillbaka om en timma. Reparation? Ja, dels gick det snabbare + att jag kom ned en lusen-tapp i kost (ca. 3'). Detta då jag inte får den blästrad, lackad, etc.
Det yttre må va denna gång då funktionen är vikigare.
Kanske i detta forum bör tillägga att generatorn ifråga inte sitter i en BMW.
BOSCH: Same, same but different...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.