AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.405

Styrning & olja

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Hej,

Jag köpte häromdagen en bmw z4 04, 2,2. Är i allmänt väldigt fint skick både invändigt och utvändigt.

Däremot när jag kör i runt 110-150 så ligger den till mestadels av (98 ggr av 100) tiden väldigt stabilt och går väldigt fint och svänger precis som jag vill. När jag ibland ska göra en omkörning och jag gör som man alltid gör, svänger lite drar bilen iväg åt det hållet jag vill svänga åt mer än vad jag vill. Känns lite obehagligt emmellanåt, är det en vanesak? Det känns inte som det ska vara riktigt så då jag inte kan slappna av när jag kör, vad kan det vara? kan tilläga att framdäcken är ganska slitna, något sneslitna dessutom.

Bilen sevades för vs 1000 mil sedan, har stått avställd fram till nyligen och när jag kollade oljan var det väldigt lite olja i den? är det något att reagera på? kanon om något kunde ge något tips på vad det kan vara?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske läge att kolla upp bussningar och leder i framvagnen och därefter kolla framvagnsinställningen. Snedslitna däck skvallrar lite om att du kan ha felaktig toe-vinkel. Toe-out ger mer slitage på insidan och gör bilen lite orolig, särskilt vid hård bromsning och/eller spårig vägbana.

M54:an kan dricka lite olja och det är inte ovanligt att man får slå i en skvätt mellan servicarna. Inget att oroa sig för.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Du kan ha råkat ut för samma fel som jag och flera med mig har gjort.
Om du har bilen stående i solen med cabben uppfälld så den blir varm innuti cupen så ska du testa om styrningen känns hackig vid små men även vid större rattrörelser.
Det är så att BMW har monterat en helt kass elektrisk hjälpstyrservo som sitter under instrumentbrädan.
BMW vägrar att erkänna detta felet, trots att dom har skickat ut instruktioner till sina verkstäder om vad som ska bytas.
Jag fick god hjälp av mitt försäkringsbolag (LF) som tog det på maskinskadeförsäkringen.
Det kostar nämligen 25-28000 att byta eländet, men nu är styrningen perfekt.

Hasse Z4
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Hej,

Tack för svar. Om det är bussningar och leder i framvagnen, hur mycket ungefär tror ni att det kommer att kosta att laga? Ringde till mekonomen idag och de sa att det finns två bussningar för bmw z4? trodde det var fler?
Vet ni var man kan köpa delarna relativt billigt?
Tack!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.