|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Mitt första inlägg här. Det är så här att jag åkte en runda till Stockholm - Norrtälje. Och halva tanken var slut. Hur är det möjligt ens. Som sagt jag åker 300 - 350km på en heltank. | |
|
Något är fel eller så körde du riktigt, riktigt hårt. Stephan |
|
| Körde inte så hårt. 120-130 hela vägen. Värsta av allt så står det 15.4avg på färddatorn | |
| luftröret på tanken som rostat? Kamaxelgivare? | |
|
Med tanke på färddatorn skulle jag ju köra snoken under bilen och lukta efter bensinläckage. Med största sannolikhet avluftningsröret som går längsmed tanken. 15.4 i motorvägsfart är för mycket det med, men du ska nog börja med att se så bensinen inte rinner ut på backen först. |
|
|
Inget som läcker. har kollat ett antal gånger. Kan det möjligtvis ha något och göra med däck och fälgar? 20 tum 275er bak och 235 fram? |
|
|
min 530i -93 drog ALDRIG mindre än 1.1 milen i dom hastigheterna du pratar om och jag hade 17" med 255 bak och 235 fram så 1.4 på din bil är ingen omöjlighet |
|
|
Har en bekant som hade en 540i -93 lr 94 och den lyckades dom köra på 0.84 supersnål landsväg. Jag har kört min 750ia-95 på 0.95 supersnål körning... så något är fel iaf! "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
1,5 liter/mil med en äldre v8, automat, stora breda fälgar och några snabba omkörningar låter inte speciellt konstigt i mina öron. Den som lyckas köra en sån under litern har nog ingen större användning av en 540...:) |
|
|
Simpel matematik jonaz. 320 km delat i 80 L bensin. det blir 4L milen. då borde det vara något allvarligt |
|
|
baggan: du menar väl 2,5 l/mil. Låter inte som det är nåt jättefel med riktigt blytung gasfot... men jäkligt mycket. Min 750 -00 snittar runt 1,5-1,6 enligt datorn och i verkligheten med. Jag har kört ca 50% stad, 50% landsväg på mitt snitt. Kommer ner runt ca 1,05 när jag kör riktigt, riktigt försiktigt på motorväg. BMW 4 Life |
|
|
va visst inte simpel matematik men ja, fortfarande tok för mycket. ska kolla upp det snart innan jag drar andra slutsatser. |
|
|
Kan tillägga att jag kör på 255 fram och 285 bak så det är inga smala sulor precis. :-) BMW 4 Life |
|
|
riktigt najs med dom fälgarna kan ja tänka mig. |
|
| Nånting är definitivt fel, så mycket soppa ska inte en 540 E34 dra. | |
|
ja det tror jag med.. vill verkligen behålla den. men med den förbrukningen ser det lite mörkt ut. |
|
|
Nått är rejält fel. Med snittfart på 110-120km/h drar 540i/6 ca 0,95l/mil. Automat drar mer, men inte såååå mycket. Även med mycket gas och dina farter med en automatväxlad så absolut max 1,15l/mil och då kör man hårt (har haft en automat). På Autobahn med farter på när det går 180-230 så ligger blandad på ca 1,15l/mil. Gäller 6vxl. Då med 235/255 eller 235/265. Lägsta jag har kört är 70-90 väg med 235:or runt om, då drog en av de 6växlade 0,77l/mil. Fixa felet/felen, nått är seriöst fel. Stephan |
|
|
Ja precis vad jag tyckte också efter att ja läst hur mycket folks 540 drog milen i detta forum. Bara och gå förbi en verkstad eller vart ska man vända sig? |
|
|
den 540 -93 automat jag hade åkte vi långkörning på ca 50mil fram o tillbaka till göteborg. 50-120km/h mätte vid pumpen o hade en förbrukning på 0.93l/mil Bilen var skodd med 17" 225 runt om och då billiga däck. |
|
| LMM, kamaxelgivare, tjuvluft. Där skulle jag börjat. | |
|
Kolla lambdasonder och avgasvärden också. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.