AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.566

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 9 av 13
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Effektmostånd: För att INTE köra fläkten på max. Om fläkten drar några ampere (i låg fart) blir det flera watt per diod så de brinner upp om de inte får kylning.

Har ingen aning om hur parkeringsvärmen fungerar på E36, jag har bara snokat i elschemat. :)

Det går bra att styra K4 direkt, men då du har elektronisk fläktkontroll måste du få igång fläkten ändå (se ovan).

Ett smart sätt att starta fläkten vore ju att sätta dit en termostat så att fläkten inte startar förrän kylvätskan har en viss temperatur.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
janebrink:

Har du hunnit modda nåt?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ne tyvärr de har vart dåligt på den fronten... Ja har inte hunnit plocka ner värmaren alls faktiskt... Trots att det behövs för den läcker vatten nånstans så ja får fylla på hela tiden...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag förstår, tiden räcker inte till - har rätt bra erfarenhet jag med av det... ;)

Nu har jag lyckats hitta en till variant, finns även som 3KW: Länk Länk

Mvh
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Här finns en till Länk

628csi
ma
7.450
marin849
Synd att det inte verkar finnas 1500-1600w eller så, så att man får ut maxbpå 6A säkring. verklig effekt brukar ju ligga lite under.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ja får nog säga att den jag köpte som är på 1250w räcker alldeles lagom. Problemet är inte at den inte värmer motorn tillräckligt fort, utan att termostaten slår ifrån för snabbt pga för dåligt flöde. Så den hade kunnat va på 5000kW om det så va, det hade inte spelat nån roll. Jag tror dessutom att om den nu hade vart på säg, 1650w, så hade den bara stormkokat ännu snabbare och på så vis inte blivit varmare, eller ens varm snabbare, än min på 1250w.

Ja måsssssste få tummen ur och koppla pumpen förbi termostaten!
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Har hittat en annan variant av motorvärmare: Länk
Vad tror ni om denna? Har en sådan som jag ska montera på min 330d e46. Ska försöka montera denna i helgen. Någon som har tips på bra placering?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hej igen alla glada! :)

Tuka: Fick du monterat i en sådan värmare? Synpunkter?

Cobra: Du har PM!

Och slutligen kan ja säga att min värmare har kastat in handduken. Själva värmeslingan har slutat fungera. Får OL när ja ohmmäter den så ett internt brott är ju högst troligt. Har mailat min återförsäljare för å se vad dom kan bistå med.

Gällande pumpen så har jag kollat hur det skall göras om man vill ha konstant cirkulation, och det är jäkligt simpelt. Skruvar man av locket undertill enheten så ser man de två röda trådarna från pumpen. Den ene är kopplad direkt på nollan, och den andre är kopplad på en av plintarna från termostaten. Man klipper således den röda tråden från termostaten och lödar på den direkt på fasen.

Jag har även kollat på eBay i tyskland och hittat nya bimetalltermostater som öppnar vid 90 grader istället, och jag tror faktiskt att dom e bättre. För tyvärr så sitter inte termostaten i direkt kontakt med vattnet, utan den ligger mot basplattan på värmeslingan, vilket innebär att den kommer ju upp i sina 75 grader snabbare än du hinner säga flaska. Så om man nu ökar den toleransen lite så borde vattnet få en högre temp än de 45 grader som jag genom tidigare experiment fått fram.

Så när jag får en ny enhet/reservdelar så kommer pumpen kopplas på konstantström, och termostaten bytas ut. :)

//Anders.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Janebrink:

Jag är faktiskt inne på den andra värmaren nu, den första slutade fungera efter tre dagar. Det var pga att jag monterade den fel (Dock var det rätt enligt monteringsanvisningen).

Men den andra har jag nyttjat dagligen sedan slutet av November. Den går på timer varje morgon så den på ca: 40 minuter, vilket gör att pilen på temperaturmätaren lämnat den blå markeringen, och blåser varmluft i coupen direkt när jag startar. Jag är nöjd med resultatet och den var väldigt enkel att montera.

Jag köpte värmaren billigare på någon annan sajt, men dem gamla datorn kraschade så jag kan tyvärr inte hitta länken.

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hej hej.

Så den värmaren du postade en länk till i ditt förrförra inlägg var den som inte höll mer än tre dagar? Och den nya du köpte, är det den modellen som resten av oss köpt?

Jag har fått till svar av min återförsäljare nere i tyskland att det är mitt eget fel att den gått sönder. Att värmeslingan har blivit för varm och därför har värmetråden i spiralen bränt av. Bullshit säger jag. Då är det ju deras pump som inte orkar pumpa runt kylvattnet i systemet.

Tar gärna emot idéer på hur man skulle kunna mäta vilket tryck som krävs för att cirkulera vattnet vid stillastående motor?
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Jag har bara haft värmaren som är på 2000W, den modellen som är på länken ovan. Den första gick sönder eftersom det blev en luftbubbla i värmaren, som gjorde att den brände.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Måste väl återkoppla lite här också :)

Jag har inte gjort några speciella mätningar hur lång tid det tar för värmaren att värma upp motorn, MEN jag kollade hur den klarade av att hålla motorn varm då det var 30-35 minusgrader för nån vecka sen. Då jag skulle iväg på morgonen så var kylvätsketemperaturen på +41 grader innan start, det är helt klart godkänt tycker jag!

Hållbarheten verkar än så länge också få godkänt. Jag har ju som tidigare sagt intervallström på mitt uttag, och jag har alltid sladden ikopplad då den står hemma, men men... Vintern är ju inte slut än :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Å här kommer min återkoppling! :)

Jag har fått min nya värmespiral från tyskland. Så nu har jag monterat den, kopplat pumpen så den snurrar kontinuerligt så fort strömmen e på och dessutom tätat hela enheten ordentligt för att slippa läckage.

Jag monterade in enheten och provkörde den innan jag skulle till jobbet härom dagen. Efter att vart igång i 1½ timme med en utetemp på ca 1-2 minusgrader så visade bilens tempmätare 51 grader innan jag startade! Detta är alltså en förbättring med 5 grader från tidigare! :) SÅ det verkar med andra ord fungera bra.

Jag är dock lite rädd för att motståndet i flödet är för stort av någon anledning... (ventiler eller liknande) Och att det är detta som gjort att den tidigare värmespiralen bränt.

Min plan är att ta reda på hur en dieselvärmare är inkopplad (i kylsystemet) på dessa bilarna (330d/335d) och använda mig av samma punkter för påkoppling. Detta är ju från fabrik ett beprövat ställe och borde således fungera mest optimalt?

Så om nån sitter inne på den informationen om hur en sådan är inkopplad så får ni gärna höra av er. :)
ma
7.450
marin849
Dieselvärmare är också kopplade på den "slingan", men det kan sitta en bypass-ventil som.gör att när värmaren är på cirkulerar det enbart till kupen!
Naturligtvis helt värdelöst. De värmare som värmer både motor och kupe kopplas precis som du har gjort. Det finns också en variant där man har ventiler som gör att bilen ej märker nåt när man kör, värmaren har då en extra slinga som kopplas in när värmaren går. Denna kan då bestå av 3-4m extra slang då värmaren ofta sitter nån annanstans i motorrummet.

Om du märker att din kupevärme har försämrats stryper den flödet lite för mycket. Inget som skadar något. Det är enbart "max hetlufttemperatur med mycket fläkt" som blir sämre, det är nämligen bara då som full värme släpps på, i alla andra lägen regleras temperaturen och stryper man då flödet lite är det enda som händer att regleringen låter flödet vara på större andel av tiden.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ja va nog lite otydlig där märkte jag. Varför jag är inne å snurrar på tryck är inte för att jag märkt någon försämring i bilen. Så jag är inte orolig för att enheten skall skapa något tokigt mottryck.

Det jag funderar på, och som även leverantören av värmaren hävdar, är om det inte är ett mottryck/begränsning i flödet i slingan som får vattnet att cirkulera med dålig fart, och som då får värmespiralen att överhettas och gå sönder... Också med det facit i hand att tempen inte kommer upp i mer än 51 grader.
ma
7.450
marin849
Det måste vara väldigt lågt flöde för att det skall bli problem.
Känn på slangarna före/efter värmaren. Om det skiljer kraftigt (40c) i temperatur före/efter så är det ett problem.
Ang. 51C:Har du kopplat ur termostaten helt och hållet?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ok ok då borde det inte va nått problem. Kanske bara fått en luftficka då till följd av läckaget...

Termostaten är fortfarande inkopplad på värmespiralen. Det enda ja gjort är att löda kablarna för pumpen på konstantström. Så det måste väl inneburit att det stått för stilla tidigare?
ma
7.450
marin849
Då är det ju termostaten som gör att du inte kommer över 51C?
För övrigt är det väldigt lagom starttemp tycker jag, det är ute ur blåa fältet (på de bilar som har sånt).
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Jag är helnöjd med 51 grader. :) för det är verkligen hela motorn som är 51 grader då. :D öppnar man huven så osar det värme om hela spisen.

Jag är bara orolig för att elementet ska ge med sig igen. Men det är väl bara att hoppas på det bästa. :)
Termostaten ska ju för övrigt vara en 75 graders termostat, så ja tycker väl iof att 24 grader från termostatens frånslagsvärde kan va mycke, MEN termostaten sitter med lite värmeledande pasta rakt mot spiralens bottenplatta där det antagligen blir 75 grader väldigt fort.

Men som sagt jag är nöjd med vad jag får nu. Ja har värme ur fläktblåsen direkt när ja startar bilen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.