|
Sida 8 av 13
|
|
|---|---|
| De e ja me på. Men arter borde väl komma upp i 75 grader innan motorn gör det? Eller menar du att motorn kyler ner vattnet så pass att det blir svårt att få upp vattnet till 75 grader innan elementet? | |
| Vattnet ska de stå. Inte arter! :) | |
|
janebrink: "Den smidigaste lösningen på problemet som jag ser nu är att försöka koppla pumpen på konstant ström och elementet på termostatens ström." Precis, det måste bli mycket bättre! Även om termostaten slår ifrån värmaren tillfälligt så pumpas svalare kylvätska relativt snabbt fram och aktiverar värmaren igen, antagligen borde värmen kunna stiga snabbare och upp till 50-60´C på 30-50 minuter?? Hoppas nu bara att värmaren inte är totalt omöjlig att modda... Mvh |
|
| Precis... :S | |
| Kan man montera pumpen "hängande" i kylarslangen eller måste den skruvas fast i väggen bredvid eller nåt? | |
| Jag tyckte att det kändes lite lurigt att bara låta den hänga, så jag gjorde en liten upphängningsanordning. :) | |
|
Angående termostatplacering så är väl frågan vad som svalnar snabbast? Kylvätskan som står still i värmaren/slangen eller kylvätskan som kommer ifrån motorn? Om kylvätskan/värmaren svalnar fortare än motorn så slår ju termostaten till fortare om den sitter på värmaren. Å andra sidan slår den väl ifrån tidigare i motsvarande mån så i sluta ändan kanske det kvittar! |
|
|
Till helgen blir det nu motorvärmarmontage, så åt vilken riktning på slangen du monterat den på rekommenderas? :) och sen hålet du borrade till kupeuttaget, var det genom plåt eller bara i en gummitut? Räcker alla kabel längder tror du om jag sätter uttaget mot stolpen på höger sida av bilen? Mvh Per |
|
|
Får väl lov att dra en liten update själv nu! Med ömma och sårade händer så sitter nu värmaren + kupeuttag på plats, dra åt fan så trångt överallt! Samma ingrepp på förra E46an var ju rena barnleken! Men hursomhelst så satte jag uttaget på höger sida och drog in kabeln i luftkanalen till bromsarnas kylning, i själva "plastkanalen" så borrade jag ett hål och drog igenom kabeln där så att jag kunde få upp den under luftburken. Min plan från början var att sätta kabeln under regskylten fast så långt åt höger det skulle gått, dvs i stora luftintaget i mitten (m-sport front) MEN tillslut gav jag upp det då jag inte på något smidigt sätt fick kabeln dragen... Sen löste jag kupeuttaget genom att jag köpte en calix skarvkabel 0.5m och borrade ett lämpligt hål i en plastplugg, som fanns i golvet ca 0.5m bakom torpedväggen, och kom ut under bilen, fast skyddat av underredsplasten. Det gick sen galant att dra den så den kom upp bakom innerskärmen och följde spolarvätskeslangen in i motorutrymmet (men vilket öken att demontera och montera dit bakre delen av innerskärmen!) Själva värmaren gick ju gick väldigt smidigt att sätta dit. Jag satte den på samma slang som Janebrink, i riktning mot motorn. Får se om jag hinner få nå bilder imorgon på det som är synligt nu av själva dragningen... Jag återkommer med temperaturresultat imorgon om det är någon som är intresserad! Mvh |
|
| Någon är intresserad! | |
| Kom på idag att det inte ens är konstant ström i min stolpe, utan den går i intervall beroende på utomhustempen. Det var 0 gradigt ute imorse och motorn hade då en temp på 22 grader. Men bättre kan ju värmaren då den får kontinuerlig ström, ska testa det då det är ännu kallare ute och då i ett vanligt uttag! | |
|
Spännande tråd helt klart! Har länge stört mig på min kontaktvärmare på E36 med 52-motorn. Den verkar inte göra ngn nytta. Är denna pryl Länk samma som denna Länk med den kabelmodifiering som gjordes i tråden tidigare? Isf sparar man ju en slant på att modda den själv, kan ju bestämma kabellängden själv då åxå. Men hur är det med termostaten, slår den av i förtid så att motorn inte hinner bli riktigt varm eller var det intervalluttaget som spökade vid testerna? |
|
|
Finns det ngn bra sida, förutom realoem, som beskriver hur värmesystemet är uppbyggt och vilka anslutningar som kan nyttjas? Är det alltid bäst att sätta värmaren i serie med värmepaketet i kupén? Går det på ngt enkelt sätt att dra igång kupéfläkten så den agerar "kupevärmare" även om det tar effekt och värmeenergi från den redan varma motorn? Vore ju snyggt om man kunde dra igång fläkten med värme på framrutan några minuter innan man ska iväg. |
|
|
Hur man startar fläkten beror på vilken klimatanläggning man har. På E39 (och därmed E38 och kanske även E46 misstänker jag) så lägger man 12V på en ingång på IHKA så fungerar alla funktioner i klimatanläggningen som när tändningen är på. På nyare modeller startas fläkten via databuss=svårt. På äldre bilar där man ställer luftfördelningen med mekaniska reglage istället för via elmotorer som styrs av klimatanläggningen kan man ju alltid direkt starta själva fläktmotorn. Man bör använda slangarna mellan motor och kup'e just för att man alltid har cirkulation där internt i motorn utan att det går via termostaten/kylaren. Sen kan man använda grenkopplingar/backventiler för att bara cirkulera i motorn, bara i kupen eller i båda. |
|
|
Ja det är samma värmare i blocket annonsen och den andra länken! Vad jag vet så har Janebrink inget intervallström uttag som jag har. Men bägge våras värmare kom upp i ungefär samma temp, för att sen slå av via termostaten. Jag gjorde testet inomhus med en hink vatten innan installationen, och har ej haft tillgång till ett uttag ännu med kontinuerlig ström då värmaren är monterad i bilen. Dock har inte janebrink hunnit återkomma med sitt resultat av nya termostaten :) |
|
|
Tjo! Har haft fullt upp med att ta bort det vidriga partikelfiltret från min ögonsten så jag har fått lägga motorvärmaren lite åt sidan. Termostaten som tyskarna skicka till mig har legat på samma ställe på köksbordet i fleeera veckor nu, så det borde väl bli dags att experimentera lite med den... Men funderingarna har börjat gå till att installera en dieselvärmare i bilen... Det verkar inte bli så dyrt när man får värmare, dieselpump och vattenpump för 1000:-... :P Men problemet kvarstår att få igång kupéfläkten eftersom man antagligen måste styra via bus... Men jag tycker att det borde väl va lika svårt att installera på en splitter ny Volkswagen då? Men där använder dom strömtjuvar på sladdarna till kupéfläkten för att få in värmen i kupén... (!?) detta enligt en mekaniker på den lokala VW-verkstaden som installerat ett flertal. |
|
|
Dieselvärmare för 1000kr?!?!? Apropå VW, om det funkar att "fulkoppla" beror på i vilket läge luftspjäll och ev. värmeventiler ställer sig när man stänger av bilen. "Default" kanske är full värme och luft på rutan, då räcker det ju att tvångsmata fläktmotorn! |
|
|
Aha. Så det är en pump som moddats enligt vad ni har gjort här. Verkar som termostaten slår ifrån lite för tidigt och om pumpen stannar samtidigt så kommer väl eftervärmen att höja tempen i själva pumphuset så att termostaten tar ännu längre tid på sig att kyla ner sig och starta igen. Det var ingen av er som såg ifall det gick att separera pump och värmare från termostaten så att pumpen fortsätter snurra? Men ca 45C kanske är så illa ändå? Även om det är rätt kallt ute så kommer den väl att stabilisera sig på den nivån? Finns det ngt elschema på en E36 så man kan se ifall det går att skrämma igång fläkten på ett enkelt sätt? |
|
|
45C är inte så illa, på M54 och antagligen också M50 och M52 är det där gränsen går för när det är en kallstart (fetare blandning) eller inte. Blåa skalan på temperaturmätaren tar slut vid 45C. På 1999 E36 ser det ut som att det finns två varianter. Med IHKA (elektronisk klimatanläggning): Kupefläkten får ström via relä K4 som försörjer "final stage unit" (effektmodul) som i sin tur styrs av klimatstyrdonet pinne 19. Mao, sätt dit ett tvåpoligt växlande relä som kopplar bort fläktmotorn från effektsteget och istället kopplar den till +12V via ett (stort fett) effektmotstånd och jord. Fläktmotorn har 2,5mm2 grön-gul och brun-gul. Det ser ut som att man kan starta IHKA i parkeringsvärmeläge med 12Vpå pin 20 (0.35grönbrun) i kontakten till IHKA, men man måste samtidigt skicka ström till fläktens effektmodul antingne via K4 eller eget relä. Utan IHKA (vanligt vred till fläkthastigheten). Sätt dit +12V på relä K4 pinne 8 (0.35mm2 grön) så kommer fläkten att gå med den hastighet som fläktvredet står på. Tänk på att inte mata tillbaka 12V till övriga elsystemet via pinne 8 då det motsvarar nyckel i radioläge 1, dvs sätt en diod som förhindrar att strömmen går bakåt så att bara relä K4 drar när du vill starta fläktne. |
|
|
Det är en elektronisk dvs inget mekaniskt vred. Varför måste man ha ett effektmotstånd? Är det för att fläkten ska gå på fullt? Kanske räcker med några effektdioder i serie för att dra ner hastigheten isf (även om resten blir värme över dioderna). Innebär park.värmarläget att enheten har ström utan att allt övrigt är igång? Ställer den sig även i ngt speciellt läge eller såsom man lämnade den sist? Finns det ngt schema på nätet så man kan kika? Kan man styra K4 direkt dvs genoma tt "injicera" en styrspänning via dioder (så styrningen inte går bakvägen in i ngt..)? Frågan är hur man ska få reläet att dra när motorvärmaren kopplas in. Har en DEFA Warm-up som man kanske kan få ut en signal ifrån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.