AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.565

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 7 av 13
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
janebrink: Hur får du fram vattentempen i bilen? :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Här e en kort förklaring på hur du får fram motortempen.

Börja med att addera de fem sista siffrorna i ditt chassienummer. Exempel: om mitt chassienummer slutar på 12345 så blir det 1+2+3+4+5=15. Då är din kod för att komma in i de dolda menyerna "15".

Starta bilen,eller sätt på tändningsläget. Håll inne trippmätarknappen tills det känns som att fingret skall trilla av dig. Det ska komma upp "01.__" i det fönstret där du normalt ser din yttertemp. släpp knappen och tryck sedan på den tills du kommer till "19.__". Vänta tills det står CODE under 19. Tryck på knappen tills du slagit in din kod, i exemplets fall 15 (i mitt egna fall har jag 38 vilket blir ett jääävla tryckande!)

När du uppnått din kod så väntar du tills "01.__" kommer fram igen. Nu är menyerna upplåsta. Stega nu fram till "07.__" och vänta. Du kommer då in i meny 7, och eftersom kylvätsketempen ligger som 07.01 så behöver du inte stega fram något mer.

Här har du en hel beskrivning. Av nån jäkla anledning så ser jag den på franska, vilket jag inte gjort förut kan ja säga. Nått skumt är det:
Länk
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Förlåt, de ska inte stå CODE, det ska stå LOCK:ON när du e på meny "19.__" och skall trycka in din kod. :)
Du märker.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
okay, här kommer en liten tabell över en uppvärmning idag.

Utetemperaturen vid provtillfället var 15° konstant.

00:00 -- 20°
00:01 -- 19°
00:04 -- 22°
00:05 -- 23°
00:10 -- 28°
00:22 -- 35°
00:23 -- 36°
00:25 -- 37°
00:35 -- 39°
00:38 -- 41°
00:40 -- 40°
00:41 -- 41°
00:45 -- 41°
00:57 -- 41°
01:00 -- 42°
01:09 -- 42°
01:26 -- 42°
02:45 -- 44°

Sen skulle ja åka till jobbet. Men varmare än så här blir det inte. och från ca 40° ligger den och slår till å från. Värmer en stund, och vilar en stund.
Har mailat firman i Tyskland idag och dom skall skicka en ny termostat till enheten. Hoppas det är där felet ligger. Men jag är nog lite mer inne på att det är pumpen som ger för få timliter. Så vattnet "står still" och blir för varmt vilket resulterar i att just på den där punkten så har vattnet 75 grader. Det korkade är att den inbyggda termostaten styr både elementet och pumpen. Den skulle bara styrt elementet. Då hade nog de blitt mer effektivt.

Men jag ser fram emot AC Cobras mätningar när han fått installerat sin. :)
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tack janebrink, ska testa få fram det i bilen :)
Just nu håller jag på med ett litet test av värmaren, har satt slang på värmaren och ner i en 10 liters hink, sen en digital kökstermometer i utloppsslangen. Den startade fint och stannade på... fjuttiga 39 grader =/

Jag tycker att flödet borde räcka till mycket väl för att undvika att det blir för varmt "lokalt" inne i värmaren.

Hör gärna av dig om du får något svar från säljaren!
Mvh Per
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Oj jag läste lite för fort, såg att du fått svar :) ska prova dra iväg ett mail jag med!

Mvh
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Provade en gång till med värmaren...
ca 7 liter vatten, 14 grader.
9 minuter senare var det uppe i 38 grader, sen slog termostaten ifrån.
Undra om man kan modda om den så att den fortsätter pumpa runt vattnet fastän termostaten slagit ifrån värmen..!? :)

Har mailat säljaren, så nu väntar jag på svar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det ser ju ut att sticka upp fyra kontaktstift inuti värmaren där 230V går in, kanske går utmärkt att koppla förbi termostaten där?

Det tar alltså 30 minuter att öka motortemp med 18-19 grader över omgivningen, sen nånstans där går termostaten in och saboterar. Verkar rimligt.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
"skönt" att veta att det inte bara är min som är sådan då... Frågan e dock varför i hela fridens den stannar där runt 40?! Om nu termostaten e på ärliga 75 grader så är det ju en j*vla bit kvar tills den ska slå ifrån...

Hur låter din pump? Brummar den rätt grovt, ungefär som en tokigt kopplad trefasmotor som jobbar mot sig själv?
När ja körde min pump torr så lät den nått fruktansvärt...

Jag e också väldigt mycke inne på iden att Koppla förbi termostaten, iaf pumpen.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Haha jo min verkar låta likadant som din, får se om den håller en vinter :)
Bara man får bukt på problemet med termostaten...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Haha de va ju oxo bra att veta. :)
Hört nått från Tyskland? Dom va jäkligt snabba på att svara mig iaf...
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Ja precis, "bra" att veta haha
Nä ingenting... vilken mailadress skickade du till?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ingen mailadress. Ja gick in på auktionen och en bit ner på sidan till vänster så finns det en knapp, "Frage Stellen". Där får man sen välja kategori.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hur har det gått för dig AC Cobra? Fått installerat o testat?

Jag har fått hem en ny termostat men inte hunnit installera den än. Verkar som att min enhet läcker lite vatten någonstans me...

En annan fundering jag filurade lite på är om det verkligen är så bra att ha termostaten så nära det värmande elementet? Hade det inte vart bättre att ha den en bit bort i flödet, eller kanske rent av INNAN elementet? Vad säger du om det marin849?

Man kan ju köpa ett "T-kors" och sätta någonstans, och ha givaren (medföljande eller kanske rent utav eftermarknads?) som det tredje benet på T:t?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Nä jag har inte fått fingrarna ut arslet än :) har skickat pm till dig janebrink! :)
ma
7.450
marin849
Om termostaten sitter före eller efter värmaren spelar ingen roll tekniskt sett i allmänhet, skillnaden är vilken till/frånslagstemperatur termostaten ska ha för att uppnå samma värme i blocket. Skillnaden i temperatur termostaten ska ha är då (givetvis) den temperaturökning som sker över värmaren.

Men givet att man bara har en termostat att välja på kommer motortemp bli samma som termostatens frånslag om den sitter FÖRE och i detta fall är det ju det man vill ha om termostaten slår ifrån vid 45C eller så.

En nackdel med att ha den före kan vara att den inte känner av om det börjar koka (för att pumpen gick sönder t.ex), då borde den sitta nära/omedelbart efter (om slangarna är monterade med utloppet högst upp). Men det finns väl separat överhettningsskydd?

För att få en bra styrning borde termostaten sitta på utsidan av motorblocket, nånstans där det går kylvätska inuti blocket. Typ utanför en cylinder. Då behöver den inte gläppa så mycket av/på pga att det svalnar fort vid värmaren när pumpen stannar. Blocket är ju långsammare i temperaturvariaton och det är dessutom den temperaturen vi vill reglera.

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Hej grabbar.
Jag har nu köpt en sådan här slangvärmare:
Länk

Men jäklar vad trångt det är under motorhuven...
Länk

Strax till höger om den röda kopplingen i bilden och en halvmeter ner såg jag ett par slangar i lagom dimension som eventuellt skulle kunna vara kylvatten....

Är det någon som vet vilken slang jag ska skära av och koppla in mig på?

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
ja e nog lite med på vad du menar där marin849, men jag får nog säga att jag tycker nog visst att det spelar roll om den sitter innan eller efter elementet. Om elementet/pumpen pumpar i en och samma riktning hela tiden så är väl automatiskt vattnet efter elementet/pumpen varmare än vattnet innan elementet/pumpen? Vattnet kommer väl alltid va som varmast efter? Eller tänker ja galet nu? :)

Jag har ju en lös termostat nu, som då ska va på 75°, så man kan ju experimentera lite. Att sätta den mot blocket någonstans blir fruktansvärt jobbigt eftersom motorutrymmet är i trängsta laget.

Grundproblemet som jag ser det är väl egentligen inte att temostaten är felplacerad. Felet som jag ser det är att cirkulationspumpen har för dålig kapacitet! Den klarar inte av att pumpa runt vattnet tillsäckligt fort, vilket medför att vattnet blir för varmt där det står. Den smidigaste lösningen på problemet som jag ser nu är att försöka koppla pumpen på konstant ström och elementet på termostatens ström. Skall försöka montera ner min enhet och experimentera lite. Måste dick skaffa mig ett ersättningsrör till slangen först. :)

Magnus Hansson: Det är precis en sådan värmare jag köpt. Från samma företag dessutom. :)
Det är nog rätt kylslangar som du tänker på ja.

Här har du en länk till hur det borde se ut på din bil (om du nu inte har bensinvärmare):
Länk

Och det borde va slang nummer 1 du skall montera din värmare på.

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Tackar :-)
ma
7.450
marin849
janebrink:
javisst spelar det roll, givet att man bara har en enda termostat att välja på. Men om den nu faktiskt är på 75C är det väl tveksamt om den får någon funktion om du sätter den före värmaren, då det innebär att hela motorn måste upp i 75C.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.