|
Sida 6 av 13
|
|
|---|---|
|
UPPDATERING! Jag installerade Öststatsvärmaren igår. Lite knivigt att hitta en perfekt placering men ja lyckades. Imorse startade den klockan 02:30 och fick gå till 05:50. Jag hade då en kylvätsketemp på 46 grader. Direkt vid startögonblicket gick den ner till 45 grader i några sekunder, för att sedan stiga till 55 grader under första kilometern. Och sedan vidare stigning naturligtvis. Utomhustemperaturen idag var 12grader. Värmaren är den varmare sorten som har en termostat på 75 grader. MEN... Jag är väldigt osäker på om jag har kopplat in den rätt?! (med den dåliga temperaturen den fick upp kylvattnet i på 3tim 20min) Snälla kan någon bekräfta att jag gjort rätt?! Jag har monterat den på SLANG nr. 2: Länk Har monterat värmaren precis där 2:an är. Och i flödesriktning mot motorn. SLANG nr.2 strålar ihop med den grova slangen som kommer från ovankant kylaren. Grova slangen = NR. 5 på bilden nedan: Länk Kylvattenslangarna till oljekylet blir inte varma. Inte heller den grova undre kylarslangen ut ur kylet. Idéer? //Anders. Detta måste väl ändå vara returen? |
|
|
Det verkar ju rimligt att den ska sitta där. Har du kollat att texten om flödesriktningen stämmer? Om man tittar på realoem-bilden så "måste" vattnet gå från motorn in i botten av tillsatsvattenpumpen och sedan från pumpen till värmepaketet i överdelen av tillsatsvattenpumpen när den står upp så som i bilen. En centrifugalpump har ju alltid tillopp i mitten och utlopp på sidan. Även slang nr3 står ju "motoråtergång" fast den sitter på andra anslutningen av kupevärmepaketet. Testa att köra motorn varm, stanna sedan på tomgång och sätt på full värme och full kupefläkt med alla luftspjäll i kupen fullt öppna. Då bör du kunna känna på temperaturen vilken slang som faktiskt är returslangen. Flödet till kupen kan ju vara ett delflöde varför kylvattenslangarna till oljekylaren inte har någon cirkulation när man endast kör "kupevärmeslingan". Apropå temperaturen är ju också frågan var temperaturgivaren sitter, verkar det rimligt att motorn i genomsnitt är 45 grader om du känner lite överallt på blocketm slangar osv? De känns säkert lite svalare än vad vattnet är. "Grova slangen från ovankant kylaren", blir det varmt där, läcker värme ut i kylaren? OM det är så att du kör vattnet baklänges kanske det blir lite konstigt. |
|
|
Har du någon lös enfas elmätare (finns dåliga sådana på ClasOhlson mm) Kolla i så fall watt som värmare drar och framförallt låt elmätaren sitta i under en värmning så att du ser om värmaren faktiskt är inkopplad hela tiden eller om termostaten slår av då och då. Om termostaten faktiskt är på 75C och den slår av ändå tyder det på ett väldigt dåligt flöde, vilket det skulle kunna bli med "olämplig" montering. |
|
|
Du menar att slangen från kupekylet skall vara kallare än den som är tillopp om jag kör på öppna spjäll med värmen? Ska kolla detta snarast. Ja körde med motorvärmaren inkopplad igår när jag monterat den och återmonterade alla innerskärmar och under tiden jag monterade xenonlampor i dimljusen, och den övre grova kylarslangen blev varm. ordentligt med temp kändes det som. Även slang både innan och efter värmaren blev varma. Undre kylarslangen är iskall. Men eftersom värmen inte räcker till för att få termostaten att öppna så skall det väl näst intill va omöjligt att få vattnet i kylaren varmt. Dessutom rentav onödigt, eftersom man då kyler ner vattnet igen. :P Jag märkte att värmaren slog till och från, men jag kan nog tycka att den gjorde det lite väl tidigt i uppvärmningen, vilket också då kan tyda på dåligt flöde och felmonterad enhet... Om det nu är en generell tumregel att pumpar har tillopp i mitten och utlopp i änden så ska ja ju ha kopplat rätt... jäklar sikken djungel det här... :S Finns det ingen flödesbeskrivning som mer precist beskriver flödets väg? I t.ex. TIS? |
|
| För övrigt så kan ja tillägga att det är fritt flöde genom den där pumpen som sitter där. :) | |
|
janebrink: Har du kommit fram till något? :) Och har du tagit nån bild då den sitter monterad? Själv har jag Calix-konverterat min värmare nu, blev så att jag skalade kabeln från höljet och lödde dit dom direkt på stiften. Jag gjorde så att jag klippte ut en plastbit, formade den så att den gick in i spåren som den gamla kontakten satt fast i, och borrade hål i den så att calixkabelns ytterhölje precis gick in. Tog sen limpistolen och smälte ihop allt tillsammans med limmet :) Det känns som att det kommer bli bra, jag kommer att köpa silicon sen då jag kommer hem nästa vecka och täta ytterligare kring inloppet av kabeln. Länk Länk Passar även på att visa resultatet av min andra vinteranpassning då org. helljus tyvärr är grymt dåligt... Recept: 2st Hella Comet FF 200, konverterade med xenon 50w, "gömda" bakom njurarna. Länk Blev nu ännu trevligare i mörkret :)Länk |
|
|
Gömda, hm hur är de monterade? Lyser idrive alltid i mörkret? |
|
|
Dom är monterade just bakom njurarna, dvs dom syns väldigt väl rakt framifrån.. Funderar på om man kan hitta nåt lämpligt svart nät eller nåt som kan få dom lite mindre synliga, utan att dra ner på lyset allt för mycket. Jo den lyser alltid, fast det är ingeting som stör på något sätt vid mörkerkörning, antar att ljusstyrkan dras ner då det är mörkt ute. Fast å andra sidan så vet jag inte om den kanske går att släcka ner helt, som sagt inget jag känt behov av iaf =) |
|
|
Jag har inte kommit fram till något ännu. Skall med lite tidsoptimism upp till polaren ikväll och han har en sån där IR temperaturpistol, och då tänkte jag jämföra temparna mellan de två slangarna till/från kupékylet. Men "tyvärr" så tror jag att jag monterat värmaren på rätt slang. Imorse så hade värmaren stått på 02:30-05:45 när jag gick ut till bilen, och innan jag startade upp bilen så öppnade jag huven för att känna på diverse ställen. Motorn va då i allmänhet varm både här och där. Varm i den grova övre kylarslangen, men inte den övre. Varm i båda slangarna till/från kupékylet. Oljefilterbehållaren är varm i aluminiumet. Så summa summarum, värmen verkar sprida sig rätt effektivt ändå, trots att sluttemoperaturen inte är allt för hög. (46 grader vid 12 grader utomhus) Ska bli fruktansvärt spännande att se hur varm den blir när det är -12 ute istället. Bilder på installationen hittar ni på Länk Bilderna kommer tyvärr inte i ordning, men hela installationen finns där. TYVÄRR får ja säga att kabeln som går in i kupén är ca 20cm för kort!! Detta resulterar i att Y-skarven hamnar precis mitt på motorn intill torpedväggen, och jag fick lägga den "på" motorn. Det gnisslar! Fanskapet ligger o gnider sig själv där imellan. Enkel problemlösning: Sätt ditt motorvärmaruttag på höger sida på fronten istället, så slipper man problemet... Jag skall nog förlänga min Calixkabel. Ska bara hitta en lämplig donator av ytterhölje först. Hål för intagande av kabeln till kupén finns långt ut till höger under passagerarsidans matta. Dock inte hål ända igenom till hjulhuset. Man får borra med ett litet sökarborr innifrån först. STOOOORT OBS!!! TA UNDAN SLANGEN TILL SPOLARVÄTSKAN FÖRST!! Annars riskerar man att nagga hål i underkant på den! Jag hade världens tur kan ja tillägga. |
|
| Frågan är som tidigare om termostaten slår av och på hela tiden så att värmaren inte ger max. Om ja borde du ju hamna på 46c även när det blir kallare ute. | |
|
Liten uppdatering: Ja va hos polaren idag som har en sån där IR laser temperaturmätarpistol. Enligt tempskillnaden jag fick fram mellan slangarna, så verkar det som att jag satt värmaren på tilloppsslangen. Och med andra ord i fel riktning. Så jag skall så snart som möjligt vända på värmaren och hoppas på bättre resultat. Vet dock inte varför ja skulle få bättre resultat om det nu då inte sitter någon backventil i systemet som förhindrar cirkulation åt fel håll... Men testas skall det! |
|
| Riktningen (flödet) behöver ju inte vara fel för att den sitter på inloppet till kupen. | |
| jo det måste det. Om man har satt dit värmaren med den tron att det är returen man satt den på. Jag trodde att jag satte den på returslangen, och monterade värmaren så att cirkulationen skulle gå i samma håll som det naturliga flödet. Men nu när jag inser att jag antagligen satt den på tilloppet, så innebär det automatiskt att jag satt den åt fel håll, om man ser till bilens egna flödesschema. :) | |
| Ja, om man vet exakt hur man satt den. :) | |
| japp japp. Klisterlappen om i vilken riktning den ska monteras sitter fortfarande kvar. :) | |
| Hur har det gått med detta!? Sjukt nyfiken hur effektiv denna egentligen är och om det är något som skall köpas in!? | |
|
Ja har nu vänt på min värmare så den ska jobba i rätt riktning. Jag får dock inte upp motortempen i mer än 47 grader oavsett hur länge den står på... Jag har den dock placerad innan kupekylet, och jag vet inte om det sitter nån strypning som förhindrar flödet, så den slår av termostaten... Men 47 grader räcker iof för mig. Det tar inte många minuter innan bilen e uppe i full temp efter ja startat den så... |
|
|
Du har alltså konstaterat att termostaten slår ifrån? Du kan väl skriva upp temperaturen 0,10,20,30,40,60,80,120 minuter efter start? Snälla... :) |
|
|
Jo ja hade faktiskt tänkt göra det i helgen, men ett alldeles för överdrivet alkoholintag på lördagen satte käppar för alla eventuella planer innehållande rörelser, tänkande samt medvetenhet... :S Skall ta itu med detta imorgon när man är helt fri från helgens sviter. |
|
| Vadå, det är ju en perfekt bakfylleaktivitet att sitta och stirra på en temperaturmätare i två timmar. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.