AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.558

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 3 av 13
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att det INTE kokar... Och är vätskan då t.ex. 60C in i värmaren får ökningen inte vara mer än 25C eller så för att vara safe.
Med 1500W om man vill ha en ändring på 20C (ex 60 till 80) med 50/50 glykol (minns ej om jag tog ethylen eller propylen men det är ungefär samma) som har 3330Ws/kgK och densitet 1,088 kg/m3 krävs ett flöde på 1,2 l/m och det är ju inte mycket.
ma
7.450
marin849
Dock beroende på hur välkonstruerad värmaren är (dvs värmelementets ytarea och flöded inuti den) kan ju lokal kokning förekomma när man börjar närma sig kokpunkten på vätskan i genomsnitt. Men om nu värmaren har en termostat som slår av vid t.ex. 60C är det ju inget problem.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Herre jisses... Va gör du på det här forumet egentligen? Ska du inte va ute å jaga nobellpriset me det hôvvet du har?! ;D

OKay då ska den väl fungera där. Men den från Tyskland verkar ju mer kompakt och lättplacerad? Eller har du nån bra idé om hur man skall sätta en sådan från Kats i en e91 335d? Eftersom den skall monteras lodrätt så blir det lite knixigt med returslangen från kupékylet va? Och den skall dessutom monteras paralellt med systemet, för om jag förstår det rätt så sitter det nån ventil som stänger till flödet när inte slangen e inpluggad...

Får du nån klarhet i det?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
värmaren håller en kylvätsketemp på 57-80 grader.
ma
7.450
marin849
Tycker du jag ska radera mitt konto? :)

Utmärkt detektivarbete för övrigt.

Jag köpte slangböjar på mekonomen när jag monterade min, så jag drog iväg några decimeter till ett ställe jag kunde placera värmaren. Finns slangar med flera böjar på så klipper man av dom på rätt ställe så får man de böjar man behöver.

En extremt viktig sak jag glömt nämna!
Man måste kolla att värmesystemet tillåter att vattnet flödar runt när motorn är avstängd, annars blir det så jobbigt att pumpa runt vattnet (kanske därför de har stora varningsrutor i produktkatalogerna du länkade till).

På en väldig massa BMW-bilar sitter det två magnetventiler som öppnar/stänger flödet till kupevärmen, när dessa är strömlösa står de i öppet läge = funkar fint (jag kopplade ur dem och det blev bastu i kupen). Jag har läst nånstans att BMW ändrat värmesystemen på nyare bilar så att värmen är luftstyrd el. dyl. Har ingen kunskap där, men spontant om värmen är luft/spjällstyrd bygger ju det på att cirkulationen till elementen alltid är öppen. Menmen, något att kolla före köp.

PS. Det innebär också att om jag sätter på tändningen och kupevärmen är inställd så lågt att klimatanläggningen stänger ventilerna kommer kylvätskan att börja koka i värmaren inom några sekunder då flödet stannar helt. Jag har provat hehe, termostaten löste ut efter en stund men man hörde hur det bubblade. Mao, dra ur värmaren innan ni startar bilen om ni har samma magnetventilsystem som på E39.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ja va lite rädd för att min e91:a inte hade riktigt samma system som på en äldre e39...

Hur tar ja reda på hur mitt system fungerar då? att börja klippa o skarva känns ju så där helt ärligt... :S

Och som sagt, den från USA skall kopplas parallellt med systemet. hur föreslår du då? :)
ma
7.450
marin849
Du klipper slangen du köpte på Mekonomen. :)
Dessutom om man tycker det blir snyggare att kapa originalslangen nånstans så är de billiga på BMW om man vill backa installationen.

Fattar inte heller den där parallella, det är ju bara ett Y-stycke.

Bästa är att smyga runt på realoem för att se hur det ser ut på din bil.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Får kika på realoem en sväng då. Men där ser jag ju iof inte om ventilerna är öppna eller stängda i avslappnat läge...

Kika på sidan 76 igen. Där har dom en skiss på hur man kan sätta värmaren. Man tar inlopp från kylarens nedre slang, och skickar in vattnet i motorn igen någonstans längre upp. Det ser jäkligt enkelt ut på en gammal V8, men frågan e hur enkelt det är på en lite mer avancerad 6:a diesel...
ma
7.450
marin849
Nej till att börja med ser du om det finns några ventiler eller om det styrs med luftspjäll.

Ah, ok, man behöver ett skarvstycke också för att sno från radiatorreturen. Och sedan "injicerar" man värmen via det sneda Y-stycket på slangen från kupeelementet. Ja, det måste ju funka? Returen är ju öppen till motorn, så man suger då ut vattnet baklänges. Undrar om det finns någon backventil i Y-stycket så att man undviker smygflöde under normal drift.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Craaap... kollade vad det var för säkring i motorvärmarstolpen, och det var givetvis bara 6 ampere, då kan jag ju inte ha kupevärmare tillsammans med värmaren från Tyskland... blir tyvärr Calix leksaksvärmare tills man flyttat till hus eller nå...
ma
7.450
marin849
Du får koppla så att kupevärmaren går när termostaten i motorvärmaren slår ifrån. :)
ma
7.450
marin849
eller bättre, förvärm bara vindrutan med en liten klen värmare. Direkt när du startar har du ju rejält med värme så kupen blir ju varm "direkt" och is på sidrutorna försvinner ju också.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Marin849 skulle du kunna kika på den här bilden o säga va den där ventilen/pumpen ska va bra till? (nummer 4) och om den kan tänkas jävlas med mig vid en installation av en värmare med pump...
Länk

Ja har kikat under huven på min bili och det är detta systemet jag har iaf.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Fan... nu blev det iaf en beställning av tyskvärmaren, får se då den kommer hem hur avancerat de blir och Calix konvertera den bara :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Haha gött e de. :) får se hur fin den e då.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jo jag får ta och lägga upp nå bilder då den anlänt och jag har hunnit undersöka den ;)
Har en tanke angående om det finns nån ventil som blockerar flödet, isf borde ju inte Calix värmaren funka bra med självcirkulation heller, vilket Calix säger att det det däremot gör, enligt deras tester?!
ma
7.450
marin849
Janebrink: Där är alltså redan en elpump. Här realoem.com/bmw/showparts.do?model=VS91&mospid=49552&btnr=64_1774&hg=64&fg=15 ser det ut att sitta en strypventil till värmepaketet. Så frågan är om den är öppen eller stängd när motorn är avstängd.

Det finns ju flera sätt att kolla. Fråga nån som vet. Läsa om det i TIS eller WDS. Rycka sladden till ventilstyrningen och starta och se om man får full värme oavsett temperaturinställning (sladden sitter nog svåråtkomligt). Tvångsmata pumpen med 12v med avstängd motor och se om slangarna till kupen blir varma/eller om det porlar i expansionskärlet (beror på hur kylsystemet ser ut).
ma
7.450
marin849
Länk

Där finns elektrisk vattenpump och motor "blandningsspjäll vänster" och höger. Tolkar jag som att vattnet alltid cirkulerar och man ändrar temperaturen med luftspjäll.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Detta är saxat ur beskrivningen av klimatanläggingen på E90:

Heating Circuit
The heated water is pumped out of the engine via an electric water pump through the
water valve to the heater core (heat exchanger). From here, the water is routed back to
the engine and engine thermostat.
An auxiliary water pump is not needed in the vehicle due to the electric water pump
used by the engine. This electric water pump can satisfy the needs of the heating circuit
during idle/low engine RPMs and for the REST function.

ma
7.450
marin849
Det låter mycket rimligt!
Konstigt att det då finns en extra pump enligt realoem?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.