AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.549

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 2 av 13
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Nu vill jag ju inte längre ha motorvärmaren jag köpt från calix... :)

janebrink: 1722:- för komplett kit, köpte via jobbet. Fast vi får se.. kanske blir den från blocket
Länk
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Det här forumet är fantastiskt ibland, finns alltid nån som har tänkt en extra gång! :)

Tror jag ska ta och beställa en sådan där som finns på blocket så får vi se hur det fungerar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den enda reservationen jag har mot den på blocket är att man inte vet något om dess kvalitet. Och då i så fall priset i förhållandet till kvaliteten. Priset signalerar en sak tydligt iaf men mer troligt är väl att priset signalerar hög marginal nånstans. :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Här har vi en sådan som fanns på din PDF fil:
Länk

Och här är produktinfo "översatt" till svenska (google translate):
220V Förvärmning för vätskekylda motorer
Enheten fungerar automatiskt och kontinuerligt, är kylvattnet ut och värms upp samtidigt!

fördelar:

Bränsle besparingar genom kortare uppvärmningsfasen av motorn
Snabbare och snabbare uppvärmning effekt av eluppvärmningen av inredningen
Minimerar motorslitage och katalysator
Minimerar slitage på bilens batteri
Skyddar miljön
underhållsfri
enkel installation
Inga ingrepp i fordonets elsystem som behövs
Värmaren är integrerad i en lämplig plats i ett låglänt Kuhlwasserschlauch
Kompakt design med integrerad pump och värmare
Låg resistans cirkulation
Självreglerande genom integrerade termostatreglering

Tekniska data:

Spänning: 220 - 240 V 50 Hz
Effekt: 1240 W
Uppvärmningstid: cirka 30 till 45 min. beroende på motor-och utomhustemperatur
Pumpens prestanda: max. 5-7 l / min.
Sughöjd: 50cm
Lämplig för kallt vatten slangar från 16 till 20 mm i diameter
Byta temperatur: 50 ° C
Vikt: 380 gram
Mått: 110 x 60 x 60 mm
Kabellängd: 100 cm
Kort pumpa avstånd mellan ingång och utgång 3,5 cm

leverans:

värmare
Anslutningskabel
2x slangklämmor
Installationsanvisningar

Dom har även en 2kW om man vill fläska på extra mycke. :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Och här är ett annat alternativ som om man inte räknar med moms och tull kommer kosta 660:-:
Länk
ma
7.450
marin849
Perfekt! Mindre än halva priset och ett pris som ligger mer rätt (Defas utan pump kostar 1300 och då får man väl anta att Defa är ok kvalitet, jag vet iaf att termostaten fungerar, fast jag köpte med 80 graders termostat :)
Vi borde genast köpa 10st till ännu lägre pris för att utvärdera kvaliteten och sedan be Miljöpartiet kräva att de skall vara standardmonterade på alla bilar...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Halva priset i Tyskland och under tusenlappen i US, det blir nån av dem istället. Tack för detektivarbetet janebrink!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
marin849:

Håller med om miljöbiten, inte särskilt dyrt och dessutom bekvämt och effektivt.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Frågan e bara hur den från USA fungerar jämfört med den från Tyskland. Den tyska varianten kan man koppla i serie. Det står att den har lågt flödesmotstånd. Mesans den från USA skall kopplas in med Y kopplingar, alltså paralellt med en slang. Hur det fungerar utan att man bara cirkulerar vattnet i enheten vet ja däremot inte... :S nån med skarpare huvud än mig som förstår hur den kopplas in på bästa sätt?

Fan för sådana här idéer... :) nu måste ja ju sälja min Calixvärmare!

AC Cobra: vi kan ju iaf använda oss av allting vi köpt om man bortser från själva elementet. :) det är ju bara att "calix-konvertera" anslutningen på det elementet man köper.
För min del lutar det lite åt den från USA. Den har högre effekt och högre flöde som ja förstod det. Jag väntar på info ang måtten på enheten, så den inte e för stor för att få in i det trånga motorutrymmet...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Fick just svar på storleken på den från USA. Den är 63.5mm X 177.8mm.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Hur är det med volt-talet på den från USA, har inte de 110 volt medans vi har 240 volt?

Vänligen-
Stefan
ma
7.450
marin849
Just den stod det 220V i annonsen, men de har 2-3 andra med 120V.
Å andra sidan blir det ju 6000w om du pluggar in en amerikansk i Sverige hehe.

Den i Tyskland ser ut att ha en vanlig C13/C14 kontakt vilket INTE är ok under huven på en bil.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Förstår hur du tänker med kontakten där. Personligen spelar det ingen roll för mig eftersom jag ändå kommer skaffa en calix-hanne och integrera det med calixkabelsatsen som jag redan införskaffat mig.

Har mailat till firman i USA och frågat om den skall kopplas i serie eller paralellt. Får nog svar imorgon.

En annan intressant fråga är ju också vilken IP klass båda enheterna har... Om man nu använder sig av IP klass när man pratar om biltillbehör... :P klarar dom en motortvätt?
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Är det någon som vet hur man i så fall skulle koppla in en "Calix hane" är det tre tåtar som sitter i andra änden av hanen som skall sättas fast någonstans eller måste man anlita en elektriker för att modda till detta?
ma
7.450
marin849
Visst pratar man IP-klass även under huven!

Jag skulle klippa av sladden från enheten, och klippa av en DEFA-förlängningssladd och sedan löda ihop RÄTT kablar med dubbel krympslang runt varje ledare, sedan dränka i något flexibelt tätningsmedel typ för badrum (hehe) och sen dra på och krympa en större krympslang överalltihop och torka av tätningsmedlet som pyser ut innan det härdar.
ma
7.450
marin849
Eventuellt går det ju att skruva isär enhet så att man kan koppla in kablen direkt där!
ma
7.450
marin849
Kabeln
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Japp japp precis så. Fast jag är en riktig sucker för dom där fina skar hylsorna med krympfunktion och tätningslim. Hur grymma som helst. :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Har kikat lite mer på den från USA. Där verkar ju en på 1500w vara i fläskigaste laget. Den är för kylsystem innehållande mellan 24-37 liter kylvätska.

Här är installationsinstruktion från tillverkaren:
Länk

Här är produktkatalog och applikationsguide. Kolla sidan 2-3 och 76-77
Länk

Så frågan är ju om inte den från Tyskland är enklare och mer rätt för ändamålet egentligen...
ma
7.450
marin849
Nej inte alls!!

Tänk på att bensin/dieselvärmare är på 5000W!
Ok, nu värmer de alltid kupen också, eller ofta BARA kupen.

Tänk så här då: BMW M54B25 drar runt 1 liter soppa per timme på tomgång, med en ungefärlig fördelning på 1/3 på vevaxeln, 1/3 i kylvätskan och 1/3 i avgassystemet har du minst 3,3kW direkt i kylvätskan och egentligen lite mer eftersom när motorn står på tomgång är det ju bara generator, servopump, vatten, oljepump och sin egen friktion den driver, den egna friktionen hamnar också i kylvattnet.

På sommaren när man inte använder någon kupevärme har iaf inte jag märkt att min bil skulle brinna upp, koka etc av att startas och stå på tomgång! :)

Med andra ord ju mer effekt desto bättre!!!! :)

(Min DEFA på 1500W står också för kylstem med typ 20 liter eller nåt sånt, men så länge man har cirkulation nog så att temperaturhöjningen "momentant" genom värmaren ökar med så mycket att det kokar är det ok)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.