|
Sida 13 av 13
|
|
|---|---|
|
Calix 1832000 |
|
|
OWL? Har tyvärr inga bilder på de. :( jag kollade vilken väg vattnet flödar ur originalpumpen till restvärmen. Är svarta pilar i plasten på själva pumphuset. Sedan lät jag min nya motorvärmare med cirkulationspump jobba åt samma håll. :) Kapade slangen innan restvärmepumpen och moddade slangarna lite. Klämde in den nya å sen va de klart. :) |
|
|
Inte för att det kanske spelar någon roll men är placering av värmaren "mellan torpeden-och-pumpen" eller "mellan-pumpen-och-expansionskärlet" att föredra? OWL - vaedefönåge? Eftersom du har pump i din värmare så antar jag att du inte kikat på lösning av kontakten till restvärmepumpen? De små tunna stiften där är inte helt lätta att ersätta med någon form av kabelskor såvida man inte vill kapa i originalkablarna. Tanken var som sagt att driva pumpen från 2 håll. Dels via värmaren och dels via bilens egna system. |
|
|
Nä ja kollade aldrig på någon lösning för att styra pumpen. Men en vanlig kontaktor ska ju funka dit. :) sedan hade jag väl tänkt att ta krympskarvar. Såna man klämmer och sedan värmer. Alternativt löda och krympslang. Jag tror inte slangdragningen är likadan på min 335d som på din. Min sitter innan restvärmepumpen. Mellan pumpen och ett kylrör på motorn. |
|
|
OWL slangvärmare omnämns ett antal gånger i den här tråden. Länk janebrink - såg nu att det var 4+ år sen du köpte den (sidan 5 i den här tråden), det är kanske en annan bil nu? Vilken värmare från ANAB? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Andreas_71 - Ja, du bör nog ha cirkulationpump till den värmaren... "Lämplig för kylsystem >30L" Länk Kör man med 12V pump behövs oftast batteriladdare. Som bl a marin849 gjort. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Calix 1207-S är redan installerad men jag vill inte peta dit värmaren förrän jag löst det hur jag ska greja sladdarna till pumpstyrningen. Vid närmare eftertanke kanske det inte spelar så stor roll på vilken sida (flödesmässigt) om pumpen som värmaren sitter monterad? |
|
|
Nej det spelar ingen praktisk roll. Det kanske blir någon grad eller tre varmare i kupeelementet om man värmer före istället för efter det. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Kalas. Då återstår bara att lösa kontaktfrågan till pumpen. Vill inte klippa sladdarna eftersom allt ska kunna återställas till original om (/när) bilen säljs i framtiden. En ny uppsättning kontaktdon (hane+hona) skulle göra det möjligt att fixa en förgrening utan att inkräkta på originalkablaget. Surt nog är det bara handelen som går att köpa via BMW. Någon som löst detta på annat sätt? Stiften är så smala att jag är mkt tveksam till att använda vanliga kabelskohylsor på dessa. | |
|
Jag har haft en modell helt i plast monterad i flera år. Värdelös. Men nu när den gav upp helt så köpte jag en AN MV 3 D från Anab. 1kw. Funkar riktigt bra faktiskt. Batteriladdare är ju iof inte nödvändigt om man kör en 220v till 12v omvandlare. :) |
|
|
Har du nån bild på var du monterade motorvärmaren, funderar på att köpa just en sån du köpt? @janebrink Mvh Mats |
|
|
Går det att åka och få en sån slangvärmare monterad nånstans? Gärna med uttag till kupévärmare inne i bilen oxå. |
|
|
@Evo Ja ska försöka komma ihåg att ta en bild när ja kommer hem. E i Kalifornien nu fram till tisdag. :) @vonpluring Jo de ska säkert gå. Ska du bara ha standardgrejer typ calix eller defa så är det väl vilken verkstad som helst. Men ska du ha en från Anab så för du nog fråga runt lite hos verkstäderna så dom tillåter att du har med eget material. |
|
|
janebrink: Har kollat lite på calix och defas egna slangvärmare och verkar som som bara är på 500w. Jag vill ha kraftigare, runt 1000-1500w kan ja tänka mig borde vara bra efter att ha läst här. Det största problemet jag tycker är att dra kablarna från motorutrymmet in i kupén och få fast uttaget nånstans snyggt i fronten. |
|
|
Någon som vet hur det står till med cirkuklationspumpen för restvärmen? Är det tänkt att den ska snurra hela tiden då restvärmefunktionen är aktiverad? I så fall är min pumpmotor paj. Men när jag mätte ingående spänning på kontakten så var där 0.14V !? Det är ju knappt signalström!? Drivs den kanske via någon termostat så pumpen inte snurrar mer än den måste? Jag lär lösa denna fråga först innan jag monterar slangvärmaren på 2kW ;-) |
|
| Min sån pump hade bäckat ihop. Tog loss den å tog isär den. Tillslut fick ja liv i den å monterade tillbaka. Så provkör du den med 12v å se om den snurrar. :) | |
|
Nu har jag inte läst alla 13 sidor, bara ögnat lite här och där men jag har en E46 som jag har funderat på slangvärmare till. Värmeventilen (nr 2) på bilden Länk går den att byta ut mot slangvärmaren? Blir det tokigt eller skulle det fungera? Följdfråga, var det någon som fick kupefläkten att snurra tillsammans med värmaren? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad styr ventilen? Är det värmen i kupén? Om det är så blir det ju konstant maxvärme om man tar bort ventilen... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Den verkade bara vara öppen eller stängd när jag kollade. Det är bara två trådar till den. Gissningsvis sitter den där för att minska mängden vatten att värma vid kall motor. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.