|
Sida 11 av 13
|
|
|---|---|
|
kylsystemet och motorn mår garanterat bara bra av det, termostaten stänger av vid 60grader men är det kallt ute så har jag bara fått 40grader på kylvattnet. Nog värre för motorvärmaren, nu kostar dom inte så mycket så det är bara slänga dit en ny om den skulle gå sönder :) |
|
|
Har du några bilder på hur du monterat värmaren? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
40 grader hm. Jag kommer ganska snabbt upp till 75 grader med min (Defa 1500W), men då är det typ -5 ute. Har aldrig haft den på riktigt länge i stark kyla då jag tycker det är både onödigt och miljöovänligt att elda för kråkorna. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Ja kommer oxo bara upp i runt 40-45 grader. Kör inte med någon av dom som säljs på länken ovan, men en annan helt i plast som nämnts flertalet gånger innan. Är Defas så mycke mer effektiv, eller har jag satt den helt tokigt tro? (Min värmare är på någonstans mellan 1500-1700w) | |
|
Är den på 1500w så lär dom värma lika mycket, (ja jag har kollat att den drar 1500) min Defa utan cirkulationspump värmde inte en bråkdel mot kinavärmaren med pump. Jag har ingen tempmätare på min BMW, konstigt men ska tydligen vara så nuförtiden så när jag mätt har jag mätt med tejpade k-givare på slangarna, har för mig att den stänger av när vattnet kommer upp i 60grader. Anledningen till att den står på hela dagarna är att jag inte får in någon timer under luckan på elstolpen, har letat efter timer med batteriminne som jag kan ha under huven men inte hittat någon. Nog svårt att ta kort på värmarna men kanske kan visa på nån bild senare |
|
|
Jag kör bilens cirkulationspump coh Defan sitter på slangen till kupevärmen så det funkar bra. Den har termostat 75C. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
janebrink: Har du mätt? OWL ligger på ~1kW. Barkis: Ok, hur har du satt fast den, gjort nåt fäste? Ja, dumt av BMW att "ta bort" tempmätaren. Då vet man inte om bilen blir riktigt varm t ex. Om man inte kollar via dolda menyn... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
ok, så det går att få fram en vattentemp iaf, ett jäkla tryckande men det måste jag prova, Tackar :) Är en e87 jag har och jag har använt befintliga fästen till båda värmarna, till Defan stack det ut en gängad skruv på rambenet precis jämte vattenslangen under expansionskärlet och kinavärmaren montera jag strax bakom, fanns tre hål där jag skruvade fast den i ett av dom. Vet inte hur man lägger ut bild, fungerar gör det inte iaf |
|
|
T ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tjenare folket, har kollat lite på slangvärmare med cirkulationspump och har då kikat på detta då det var ett bra pris: Länk Någon som har bra erfarenhet av dessa? Har även en fråga angående inkoppling utav denna. Har läst igenom denna tråd men jag hittar inget konkret som talar om VAR jag monterar (högt, lågt?) och vilken slang jag ska koppla på mig på. Vore himla hyggligt om någon sitter inne med informationen och kan förklara lite snabbt, gärna med skiss/bild :) Tack! |
|
|
Så vitt jag vet är det detta som ska stämma överens med min bil Länk |
|
|
tog fel länk såklart... här ska vara rätta till 318d Länk |
|
| På en av dom går bra, den som är enklast förslagsvis. :) | |
|
Välkommen! Slangen från utloppet på värmaren ska helst gå lite uppåt. Montera så lågt som möjligt, dels för att undvika luftfickor, dels för att hjälpa cirkulationen (värmen stiger uppåt). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det är alltså slang 2 du menar, Sveige? Säg då att jag monterar den på slang 2, då ska jag alltså montera den med utloppet mot radiatorn, långt ner? Bättre att fråga en gång för mycket :) |
|
| Eller ja, det kanske kvittar som sagt vilken slang man använder som marin849 sa... :) | |
|
förlåt att jag gör ytterligare ett inlägg, men om jag då kopplar den på valfri slang, får jag då värme till kupén också, eller blir det endast värme till motorn? vad jag förstår kopplar man ju på detta på samma kylsystem som radiatorn sitter på, och då går det väl bara runt i motorn, tillbaka till radiatorn... eller är jag helt ute och cyklar? såg att du, marin849, hade kopplat det på slangen till kupévärmaren? samma sak, olika namn? ni måste väl även ha luftat detta system efteråt, var sitter luftningspluggen, och hur gjorde ni? |
|
|
Mellan motor och värmeväxlaren till kupevärmen ska det va. Inte till kylaren. Skillnaden i val av slang är om värmen går till motorn eller kupevärmeväxlaren först. Eftersom kylvätskan pumpas runt av en pump har det försumbar betydelse. I båda fall värms både motor och värmeväxlare och det blåser varmt direkt när man startar. Har aldrig luftat nåt, bara låta bilens elpump gå en stund (värmare av!!). På med tändning, starta inte motor, max värme, lägsta fläkt. Då går elp7lpen och värmeventilerna är öppna. Jag vet inte om alla BMW har elektrisk extra vattenpump dock. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Tack så mycket för svaret! Ska nog lösa detta då :) | |
| Tror jag har extra vattenpump på min då jag kan köra REST-funktion för att pytsa in lite värme när bilen är av | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.