AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.561

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 10 av 13
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är en härlig känsla.
Jag har kört med min DEFA 1500W i två år nu.
Raven71
Håller era motorvärmare än?
Hittade denna med inbyggd pump, kanske ett alternativ.
Länk
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jag körde med min hela förra vintern och den fungerar klockrent än iaf!
Jag har väl inte det mest gynnsamma förhållandet för värmaren då jag har intervallström i uttaget så den slår ju av och på lite närsom...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Min hÅller än. Det är av den modellen som länkas till i två inlägg över detta. Ja har dock fått byta ut värmeelementet i den förra vintern för det "brann upp", men det va antagligen för att ja har haft lite luft i kylsystemet så den gått för varm.
pj
1
pjaholm
116i -05
320dA-06
928S4 -90
Hej! Ny medlem här men inte som BMW ägare. Tänkte jag skulle få lite hjälp med ett par frågor.
Även jag har köpt en "tyskvärmare" efter att ha blivit inspirerad av ett flertal lyckade installationer. Jag siktar på att koppla in mig på slang nr 2 som janebrink har gjort. I vilken riktning går vattnet? Från motorn eller till motorn? Jag tittade lite på bilderna som janebrik har lagt upp men samtidigt skriver han att ritkningen är fel... Är det en ny eller gammal bild?
Det är ju riktigt trångt så jag vill ju inte göra det två ggr....
Tack på förhand!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Drar upp en gammal tråd, är ni nöjda med era värmare?

Är sugen på en värmare, men bor i en lägenhet och har en bit till garaget och är inte alltför sugen på att köpa ett smart-start kit för att få igång värmaren vid behov.
Vad tror ni om att köpa ett värme-element, som är till dieslarna, och installera i en bensinare? Behövs det någon speciell styrström för att få igång elementen eller räcker det om man lyckas lösa det med en brytare tro?

Tänker på dessa: Länk

Vad tror ni om en sådan lösning? Om den kopplas in på slangen till ventilationssystemet och sen dra en strömkabel till antingen batteriet eller till + polen i motorutrymmet, säkring på lämplig plats, sen jorda ordentligt och dra sladdar till en brytare inne i kupén.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hmmmm... Nu blev jag lite fundersam och nyfiken här. Vad är det för värmare? Vilka modeller/årsmodeller sitter den på?! Verkar ju sjukt smidigt! Och varför har ingen under dessa 10 sidorna i den här tråden kommit på det tidigare? :D
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Dessa värmare sitter på dieselmodellerna (många kallar dom brödrost? tror jag).
Skulle detta vara genomförbart är det absolut något jag kommer göra.

Detta gäller visserligen e46, M57 denna specifika modell suttit på, Länk
Men å andra sidan, kan man styra dessa på det sätt jag hoppas så blir de genast kompatibla med alla motorer.
Jag har för mig att det ska finnas liknande även för e9X karossen men jag lyckas inte hitta dessa när jag skummar runt.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
De hade vart jäkligt intressant å veta hur många watt den där mojängen e på. Så man vet om de e nån ide.
Den kommer säkerligen inte ersätta en sån där värmare med integrerad pump som jag har på 1500w, men den hade ju vart lysande att ha för att få upp lite värme i bilen när man ska från jobbet på hösten/vintern typ. Komma på nått bra sätt att fjärrstyra den bara. Och något bra ställe att koppla in den så den integreras i bilens system som känner av när det blir för låg spänning.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag tror det är dumt att köra den utan att motorn är igång, den slukar nog för mycket ström för att batteriet ska klara mer än ett par starter bara. Men den fungerar säkert lysande för att få upp vattentempen fortare när man väl startat motorn.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Så kan de nog vara ja... :( men som du säger. De funkar nog för att få lite mer värme snabbare. Verkar inte så farligt dyra på eBay.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hittade en tråd om dessa, de verkar inte vara extremt kraftfulla, 400w enligt någon på det forumtet. Frågan är då om det ens är värt att smälla i en sån i bilen?

Länk
Länk
ma
7.450
marin849
Spännande. Brödrostarna (som kom efter E46?) värmer vara luften till kupen men har hög effekt, kräver att motor och kupefläkt går. Oduglig som motorvärmare.
Den där slangvärmare på E46 ser ju rolig ut, men det är helt uteslutet att köra den på batteri. Den är för svag för att få rimlig verkningsgraf och det går för långsamt. isf skulle man också behöva en stor nätdel på några hundra watt o dra tjocka kablar.

Kanske därför ingen gett dig på ngt sånt?

Jag iaf iaf helnöjd med min på 1500W samt bilens egen cirkpump.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Min bil...

Länk

Funderar på att sätta värmaren (OWL) på den här slangen...

Länk

Vad tror ni om det?

För det är så trångt, dåligt med plats här...

Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
inte lästa alla sidor här men motorvärmare (slangvärmare) utan cirkulationspump var värdelöst på mina bilar, visst det blir varmt men bara i slangarna, efter att ha haft igång motorn några minuter så är kylarvattnet kallt igen då det kalla blocket kylt bort all värme som var i slangarna!
Monterat värmare med inbyggd cirkulationspump på några bilar nu och nu kommer värmen direkt ur kupefläkten, vattnet blir ca 60grader och hela blocket varmt o skönt :P
Har en Nexa trådlös fjärrkontroll så jag slipper springa iväg till garaget för att starta

Har köpt tre stycken 1500w motorvärmare med pump och betalat mellan 600-800kr för dom på nätet, blir värme på 30min.

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
ANAB?

Länk

---
Det är dom modellerna jag köpt, jag har handlat från kina men eftersom dollarn är hög nu så är 600kr här i sverige billigare än från kina!

Har köpt några av den som liknar nr3 och en av nr2 på den sidan men nr3 har varit lättare att placera då den är mycket mindre i storlek, tänkt på vad det är för säkring i eluttaget också.

Fick förresten hem en av värmarna på 3dagar från kina, tyckte det var otroligt snabbt, kan ta lång tid ibland.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ska montera en sån har jag tänkt...
Länk

Inte varit några problem att de har läckt eller så?

---
Har en sån LF Bros 1500w + en vanlig Defa 500w slangvärmare på BMW,n så 2000w om jag kör med båda.
Lite onödigt men den går runt 9-10tim i taget när jag är på jobbet så det borde nöta på livslängden men än fungerar den.

Haft problem med en LF Bros tidigare då det blev överslag i värmeslingan, fungera inte i uttag med jordfelsbrytare då det blev krypström men inga vattenläckage
ma
7.450
marin849
Lite onödigt? :)

Det kanske är snudd på att nöta på livslängden på kylsystemet att vara driftsvarmt 10 timmar om dagen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.