AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
71.562

Alternativ cirkulationspump till motorvärmare e91

Sida 1 av 13
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hade lite svårt att komma på en bra rubrik men iaf...
Jag ska montera in motorvärmare i e91an 335d, och vill absolut inte ha kontaktvärmartypen igen då jag tycker den är rent värdelös. Så min tanke är då slangvärmare + cirkulationspump för att inte motorns sensorer osv ska få fnatt.
Så till min fråga... kan man koppla in sig på pumpen till restvärmen, då via en omvandlare 230v - 12v så att den pumpen går igång tillsammans med slangvärmaren och samtidigt behålla restvärmarens funktion?
Tror ni, om möjligt, att det skulle hålla i längden eller kanske lika att få tag i en pump framtagen just till ändamålet?

Mvh
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Är din tanke att du ska få värme i bilen genom att kunna få restvärmepumpen att cirkulera medan du har slangvärmaren inkopplad? i så fall måste du väl även få bilens kupéfläkt att starta? själv har jag bara kopplat in eluttag i bilen för att kunna köra en separat kupévärmare, just att sätta sig i en varm bil och slippa skrapa rutorna en kall vintermorgon är mycket värt :)
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Min tanke var att bara få igång själva pumpen genom att koppla in sig på stiften i på pumpen, och då få igång cirkulation i kylarvattnet :)
Jag bor i Luleå så att det behövs motorvärmare för att få igång den utan problem, vilket inte kontaktvärmaren klarar av vissa gånger oavsett inkopplingstid tyvärr...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Tjenna!

Jag sitter med exakt samma funderingar som du. Har också en 335d som jag precis köpt Calix slangvärmare till, och det känns som en bra idé att få kylvattnet att röra lite på sig under uppvärmningen.

Pratade med en kille på BMW:s reservdelsavdelning och han trodde inte det satt någon pump till Restvärmen. (!?) Märkligt tyckte jag...

Men ja sökte lite på eBay och hittade att Webasto har en 12v cirkulationspump till deras parkeringsvärmare som verkar vara en bra lösning.

Länk

Sen behöver man bara en smidig omvandlare 230v/12v och koppla på sig.

Eller har du möjligtvis fått löst det på annat sätt?

//Anders.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Pratade med Robert på Calix igår. Frågade om den där cirkulationspumpen som dom säljer för 2000:-.
Han förklarade att den behövs bara på bilar där dom genom sin placering av motorvärmaren inte lyckas skapa självcirkulation. (vattnet börjar koka och stiger, och drar igång en cirkulation tydligen)
Det va tydligen inte så många bilar som den pumpen behövdes på, Saab 93 var ett exempel på en omöjlig bil. (omöjlig bil i övrigt me! ;) )

Men jag kan ju ändå inte låta bli att tycka att värmespridningen borde bli mer effektiv om man monterade någon form av cirkulationspump...
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tjenare!

Nja jag har väl inte löst det på nå annat sätt än att jag i veckan köpt ett slangvärmarkit från Calix, jag var i kontakt med dom via mail och dom sa att enligt deras tester så behövs ingen cirkulationspump, så då får man väl hoppas på det, annars får det väl bli en pump från dom också, bara för att göra det lätt för sig :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Okay. Då har vi fått samma svar. :)
Får man fråga vad allt kostade?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Menar ni slangvärmare av den fjantiga sorten som monteras på kylarslangen?? Isf funkar ju ingen cirkulationspump om man inte värmer vattnet så att det kokar lokalt. Om ni menar riktiga grejer dvs slangvärmare för montering mellan motor och kupelement på 16/19mm slang (finns från 700-2000w) så är det dels en ruggigt effektiv lösning men det är ett absolut krav att pumpa runt vätskan! Jag startar originalpumpen på min E39a med ett relä (har Ctek laddaren permanent monterad på samma uttag som motorvärmaren). Med 1500w i 1,5h blir min 525 med 6cyl, 6,5l olja, 10,5l kylvätska ca 60 grader varmare än utomhuslufte. Och då snackar vi ordentligt genomvarm inkl kupevärmeslingan efter som det är exakt rätt slinga man cirkulerar, så vid start sjunker inte temperaturen som en sten när cirkulationen motor-kupe startar och den (is)kalla vätskan där blandas med motorn. Enda problemet är att på vår/höst då jag värmer en halvtimme eller så (jag gillar inte att starta med nålen i blå fältet) så kommer det varmluft i några sek innan kupeelementet kylts av. :) Jag fjärrstartar/programmerar starttid med Defa smartstart. Länk bläddra ner en bit så finns några installationsbilder. Pumpen är förresten en hermetiskt tillsluten variant med magnetimpeller så det finns ingen axeltätning som kan börja läcka. Köp inte nån pump för 2000kr, köp den som reservdel på BMW om ni behöver en :) Finns i massor av modeller man kan sno ifrån om det ej finns original.
ma
7.450
marin849
förresten, om man värmer en av slangarna till kylaren och cirkulerar vattnet kommer ju vattnet att cirkulera i kylaren också? dvs man slösar bort i princip all effekt. direkt när man får upp lite temperaturskillnad mellan motor/kylare och omgivning får man ju rejäl avkylning i kylare. och hur håller man cirkulationen igång? såfort det cirkulerar kommer ju termostaten att stänga (om man lyckats öppna den genom att värma alldeles intill den och pumpa vätskan baklänges)? Jag såg en annons på blocket på en slangvärmare 16/19mm med integrerad cirkulationspump. En sån borde ni/alla ha!! Bara att sätta på slangen mellan motor/kupe och man får in värmen i motorn och inte rakt ut i luften som med kontaktvärmare (pga för låg effekt) och kylarslangvärmare (pga för låg effekt och avkylning i radiatorn)
ma
7.450
marin849
och jag rekommenderar inte att starta kupefläkten då det blir stor effektavgång redan vid låg temperaturskillnad, dvs varken kupe eller motor kommer bli varma om man inte värmer med flera kw som webastovärmarna. optimal strategi: 1. se till att så mycket som möjligt av instoppad effekt går in i blocket och inte läcker nån annanstans. 2. så hög effekt som möjligt på kort tid istället för låg effekt under lång tid (2000w 0,75h samma kostnad som 550w 3h men 2000w/0,75h kommer höja temperaturen rejält mycker mer!) 3. optimal montering: på returslangen från kupevärmeelementet/expansionskärlet (modellberoende) så nära motorns inlopp som möjligt. Den överambitöse isolerar naturligtvis slangarna mellan motor/expkärl, kupe eftersom det blir en del avkylning mot luften när kylvätskan är mmycket varmare än luften och det är inte luften som skall värmas. Temp stiger i proportion mot tillförd minus bortkyld effekt, därför lågeffektvärmare är så usla. En annan trevlig sak är ju att man har varmluft direkt i kupen vid start så man slipper också slösa typ 1500w x 3h på att "värma" kupen. samma sak där, 1,5kw är för lite. absolut största delen går direkt till kråkorna.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Se där ja. :) Alltid trevligt med en liten lektion.
Har du någon länk till en sådan värmare du nämner? Så man får en lite större bild av vad det handlar om? Sökte en snabbis på blocket utan att hitta något intressant...
ma
7.450
marin849
Länk

DEFA 411723 har jag (har nog skrivit om den i flera trådar...), men den saknar pump. Valde 1500w för att kunna köra på ev. framtida 6A-uttag, och dessutom sitter skitvärmaren på 400w kvar, alternativt om jag i ett svagt ögonblick skulle vilja ha en liten kupevärmare på rutan på 900w så går det precis på 10A (1500W drar snarare 1350W med lite lång kabel osv). Helst skulle jag vilja ha 2000W och inget annat men då går ju ej att köra med 6A-uttag på jobb t.e.x. (om man inte gör en fulkabel med en diod så att man får 1000W när man använder just den kabeln från uttaget).

Hehe, vilken tur då att jag sparade annonsen som PDF när jag såg den.
Länk

Notera att totalkostnaden för en DEFA 411724 på 2000W (hehe) och en BMW cirkulationspump (som är en Pierburg som säkert går att köpa billigt på nätet) också blir nåt likande i kostnad och då är man säkrare på kvaliteten, men kräver en 230-12v omvandlare eller relä till pumpen. Och ska man köra med relä bör man koppla så att klimatstyrenheten håller sig nöjd, dvs att den alltid känner ett visst motstånd där pumpen sitter annars tror den att pumpen är paj och stänger av den!

I övrigt tycker jag det är synd och skam och en stor skandal (hehe) att inte produkter likt den i blocket-annonsen sedan minst 15 år finns hos Defa och Calix då det är helt överlägset och inte överhuvudtaget jämförbart med kontaktvärmare, kylarslangvärmare eller ens insticksvärmare (alla på bara 400 eller 550W och utan cirkulation i hela kretsen).

Men ofta prioriterar ju "gemene man" sin egen komfort och inte bilens och då är det normalt en rejäl kupevärmare på >1500W och då blir det inte mycket kvar att värma motorn med på 10A. Trots att det betyder att man kastar bort merparten av energin till fåglarna både under huven och i kupen!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror faktiskt att jag köper den till frugans audi...: Länk

Tack för tipset Marin849!
ma
7.450
marin849
Ingen orsak, om du köperen, återkoppla gärna om den verkar förtroendeingivande och om det finns några stämplar, etiketter etc som man kan googla på för att hitta var den kommer ifrån!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om köpet blir av så lovar jag att återkomma, ska ringa och fråga om de erbjuder nån garanti också...
ma
7.450
marin849
Fina grejer, antagligen dyra...
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske inte såå blodigt...?: Länk

"The advantages of the Carlor products confirmed per many academic works are not only for professional

More particularly developed for the private use, the ThermoCar is a high-quality device, at a very competitive price.

Light, easy to install, you will need only a minimum of attention to install this coolant preheating system which plug power supply is located outside the vehicle: to connect to power supply. And, of course, to disconnect before starting - immediate start - with an engine at ideal temperature.

With a moderate investment and like a magic wand you will realize substantial savings while doing something for our environment."
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Är det någon som har testat en sådan här värmare som det länkas till? Verkar ju väldigt smart och enkelt, nästan FÖR enkelt....varför har ingen annan redan kommit på att man skulle göra en sådan här!? :) Har länge funderat på att installera en blockvärmare men samtidigt så känns ju det som att "elda för kråkorna" och effekten verkar ju vara minimal!
ma
7.450
marin849
har du läst något av mina inlägg? :)
Funktionaliteten är ju densamma oavsett märke.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Absolut! Har tom läst dom noga! ;) Jag köper ditt resonemang till 100% det är ju bara det att jag alltid är orolig när man ska stoppa in saker som inte tillhör bilen "original grejer"! Det jag som inte alls är så insatt hur sånt här fungerar är ju om det kommer störa den normala cirkulationen när man kör och sånna saker eller om det på något annat sätt kommer ställa till med bekymmer. Men jag kanske är onödigt hispig bara! :)
ma
7.450
marin849
Hehe, ok, jo jag menade förutom resonemanget att JAG ju har testat och använder dagligen.

Tycker du har en sund inställning och lösningen på det är alltid information, reflektion, mer information, mer reflektion, ångest, beslut och till sist väl utförd aktion där man vet hur det fungerar och vad man håller på med! Det är ett fint framgångsrecept. Dvs vet man inte så ser man till att veta så blir det skitbra sen. :)

Jag gjorde några termiska beräkningar på flöde, effekt, deltatemp osv innan jag bestämde mig för att installera och "störningen" man orsakar är helt försumbar såvida du inte monterar värmaren i bagagelutrymmet och drar 20 m slang dit... Dels därför att ingreppet inte påverkar motorkylningen det minsta (eftersom kupevärmeslingan är ett "stickspår") och dels för att den lilla flödesminskningen som uppstår enbart är teoretiskt märkbar i situationer då värmeventilerna är 100% öppna (händer när motorn är kall och föraren vill ha full kupevärme eller om man ställer temperaturen på 32C) och fläkten går på högfart. Men flödesskillnaden är så liten att det handlar om någon eller ett par enstaka grader i temperaturskillnad på luften, dessutom hamnar skillnaden på passagerarsidan då värmen går in till förarsidan först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.