|
|
|
|---|---|
|
Bytte idag tändstift på min 318i 2002. Första gick stiften gick galant. Nästa stift började jävlas då själva skyddsgummit som satt på tändspolen satt kvar runt tändstiftet. Fick loss den tillslut med en "näbb tång". Satte sedan tillbaks den men den hade en spricka därav följde den inte med tändspolen. Bytte alla stift tillslut och nu helt plötsligt så varvar bilen ibland på tomgång, och skakar lätt. Känner dessutom ac kompressorn hur den slår till. Kan tillägga att 3 tändspolar var av Märket Bosch men den som strulade var av märket Bremi. Bilen hade inte dessa symptomer innan tändstiftsbytet. All hjälp mottages med stor tacksamhet. | |
|
Byt "tändrören", dvs delen mellan spole-stift. Kostar typ 100kr/st hos BMW. Dåliga "tändrör" (tex skadad isolering) kan ge upphov till tändningsmissar. Skall tillägga att jag inte vet om "tändrören" går att köpa separat till just din motor (N42?) eller om de är ihop-byggda med spolarna så att säg.Till äldre BMW med vanliga "MXX" (fram -02 ungefär) 6-cylindriga motorer så brukar tändrören vara beställbara. |
|
| Mina första tanke gick också åt den skadade isoleringen på tändspolen. Men på en söndag så hade inte någon ÅF öppet. Får åka dit imorgon bitti. Tack för svaret! | |
| Kör inte bilen med defekt tändspole, styrdonet kan få för sig att säga upp sig om du har otur. | |
|
Marin, jag läste din tråd tidigare på forumet. Nu har jag beställt ny tändspole hos ÅF och det talades dessutom om något ytterligare isoleringsrör som skall sitta på ovandelen av tändspolarna, Enligt Bosch och Bmw. Så dessa beställde jag också. |
|
| Jaså? Har du artikelnumren på delarna du har beställt? | |
|
Nej tyvärr, blev själv lite brydd när dom talade om ytterligare ett rör som tändspolen skall sitta i. Dom kostade runt 50kr styck. Kan eventuellt lägga upp artikel nr imorgon då jag ska hämta delarna. På boschen som sitter i just nu var det inget sånt rör som dom pratade om. Tydligen skall denna del säljas separat, kan också vara någon uppdatering som kommit i efterhand från Bmw och Bosch sida. |
|
| Men du byter väl Bremispolen till en Boschsspole? | |
| Yes, byter endast Bremi spolen till en Bosch. Sen skall dom där isoleringsrören på alla tändspolarna. | |
|
Fick nu se dessa sk. extra tändningsrör. Dessa sitter ju monterade i ventilkåpan. Dvs inget jag valde att byta. Hursomhelst bytte jag iallafall till Bosch tändspole. Bilen varvar fortafarande upp till ca 1500 och droppar ner .. Blir tokig snart. Ska plocka upp stiften igen och kolla, men man börjar bli less... |
|
| Någon som har ett enkelt knep att torka bort olja i tändstiftsbrunnar? | |
|
1: starta bilen utan stift så blåser den mesta oljan bort. 2: använd kompressor-luft. 3: öppna upp och låt den dunsta bort. 4: vänd upp och ner på bilen. nu har jag slut på enkla knep ;) BMW ownz |
|
|
Länk Svårt att få bort oljefilmen utan avfettning och det vill man ju inte ha ner i cyl. Men kör ner den där tunna dammsugarslangen och vill man kan man skölja med vatten samtidigt som man suger. Stoppa ner slangen i cylindern också i så fall och dra runt på starten utan stift så att det inte finns någon vätska kvar i cylindern. Kör motorn genomvarm och ryck upp tändspolarna och låt det torka innan du återmonterar allt inkl kåpa. |
|
| Ännu en misslyckad kväll! Hittar inte felet.. | |
|
har du kollat i mörker om du får överslag någonstans? säkert att allt sitter som de ska och har bra kontakt? böjda kontakter? jordkabeln? BMW ownz |
|
| Frrla: Har inte kollat i mörker dock. Men allt annat såg ut att vara på plats. Ny tändspole inhandlades dessutom idag Bosch, tog ut alla stift på nytt och kollade dessa noggrant runtom. Energin tog slut ikväll, just nu vill man bara tänka på annat. Bilen har tagit över ens liv ..love and hate relationship :) | |
| Bytte du det skadade tändröret? | |
|
Ang olja i brunnarna, så kan du ta en skruvmejsel. Trä på en strumpa och vrid den neråt i brunnen. Kan även om du har kompressor (hålla papper/trasa över så det inte stänker överallt) också blås ner i brunnen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Chris: Ja det gjorde jag, det var Bremi spole som byttes ut till Bosch. Alla 4 är nu Bosch. Clintan: Tack för tipset. Tackar även för alla andra tips, tyvärr var man slut igår men får väl fortsätta sökningen idag eller imorgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.