|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller med Acey fast värderar det lite annorlunda. Tyskland så klart. Tyska sportbilar är oftast vardagsbilar med lite extra sting. Om man generaliserar lite. Om man generaliserar lite till så tål de tyska bilarna att användas lite mer än de Italienska och då tänker jag närmast på Porsche vs Ferrari/Lamborghini. Däremot byggs de sexigaste bilarna helt klart i Italien. Personligen tycker jag ingen av BMW:s modeller nuvarande modeller klassas som sportbil vilket oftast är positivt för mig. Muskelbil så tänker jag också främst på jänkare. Mer stark motor än övrig förfining. |
|
|
BjörnB: Nya Ferraris (California, 458, FF osv) är nog inte speciellt mer ömtåliga än motsvarande Porsche, och driftkostnaderna är nog till Ferrarins fördel med bättre andrahandsvärde och fri service de första 7 åren. |
|
|
Ok, det förvånar mig men du har säkert rätt. Kanske är en myt som man gått på att Porsche är men av få sportbilar som verkligen tål att lägga mil efter mil med då även på bana. Men har inte en Ferrari med 10.000 mil på mätaren sjunkit många hundra tusen i värde? |
|
|
BjörnB: Jo, det gör den absolut. Men som jämförelse. En Ferrari California och en 997 Turbo Cab skiljer ca 180 000 i nypris till Porschens fördel. På blocket så ligger 09 California runt 1,65 1,750m. Porschen ligger runt miljonen och upp till 1,2. Skillnaden kommer bara bli större ju äldre bilarna blir. |
|
| Acey: du är något på spåren.. Man kanske skulle börja bruksa en California..:-) | |
| Lamborghini är väl inte mycket italienskt heller, är ju en vag under skalet där med. | |
|
corzair; det där är bara en löjlig kommentar från din sida...kolla in specen på Aventador o återkom med vilka Skoda-delar den har :) Personligen ogillar jag engelska bilar, men de har ju faktiskt en lång sportbilstradition också; icke att förglömma! |
|
|
Ferrari har i mina ögon en charm som ingen annan når upp till. Sedan att det är mer eller mindre självplågeri att äga en Ferrari, det är kanske en annan sak, eller så ingår det i hela myt-konceptet :-) Kan inte uttala mig om hur hållbar en Ferrari är förutom alla rykten man hör, men en Porsche tål definitivt rejält med smisk på banan, för att sedan skaka det av sig och i sakta (eller halvsakta...) mak tryggt ta hem husse till garaget igen. Jag är sjukt impad av vad de här bilarna tål! mvh Anders |
|
| På vilket sätt är det självplågeri att äga en Ferrari? | |
|
mest en kul kommentar från en bilhandlare jag hörde, att äga en Ferrari är skitjobbigt, man vågar knappt köra den då den kostar massor att driva, samtidigt som man låst upp rätt mycket pengar i en sak man, just det, inte använder... Dvs självplågeri :) En Porsche å andra sidan vågar man bruksa mer - lägre driftskostnader helt enkelt antar jag. Såg en siffra att driva en Ferrari 360 för banåka kostar ca 300 spänn milen, undantaget dyra misstag förstås. Har inte gjort kalkylen för min egen 993, vågar inte... :) mvh Anders |
|
| 300:- per mil kostar det snart att åka bana. Tror inte du kommer under det med din 993 heller, allt inräknat. | |
| Vad räknar man på i en sån kalkyl då? Att få ihop 300 kr/milen med en 993 känns svårt. Utveckla gärna! | |
|
Dom enkla posterna såsom soppa, däck, bromsar och olja är nog småpotatis. Det dyra misstänker jag är t ex motor, växellåda, dämpare, bärarmar, bussningar - svårt att räkna på (alltså hur länge håller grejorna innan man måste byta eller renovera). Värdeminskning är superknepigt, nu är ju i princip alla Porschar jag känner till i bekantskapskretsen körda på bana eller slalom. Även om det aldrig syns i Blocket-annonserna :-P Som sagt, har inte gjort hela kalkylen, jag nöjer mig med att fundera på ett set r-däck om året, bromsvätska, soppa och olja. Det andra får man ta som en kul överraskning när det rasslar till :-) mvh Anders |
|
|
Ghiblin jag har är en äkta sport/gt vagn! Känslan att köra den är obeskrivlig. Allt liksom är så..genomtänkt på nåt sätt. Svårt att förklara. Men jag kan erkänna att kvaliten är..jaa...inte bra=). Precis som med Ducaticyklarna jag haft. Men...dom dagarna när allt funkar så.. Fingerspitzgefühl. |
|
|
"Vad räknar man på i en sån kalkyl då? Att få ihop 300 kr/milen med en 993 känns svårt. Utveckla gärna" Firren har ju redan gett ett bra svar. Fyller på med lite siffror (nu är det bara grova gissningar men att det ligger på +300/mil är jag rätt övertygad om) Bränsle 3l/mil 50:- Däck runt om 15.000:- räcker kanske 100 banmil?? 150:-/mil Vad kostar sen bromsar, service, ökat slitage? Som Firren skriver är det ju inte jämnt fördelat över varje gång du åker till racerbanan. Vanligtvis kanske du bara förbrukat 1 tank soppa men rätt som det är har du pysslat om bilen lite under vintern och bränt 30-40.000 på slitagedelar och service. Men det är ju sådana kalkyler man helst blundar för bara för att det är så kul att köra bil och lätt värt pengarna om man har dom. |
|
| Usch och fy, jag fokuserar på att Shell fuskar med V-Power istället för de här hemska kalkylerna :) | |
| Muskelbilar är från usa och har stora motorer men går ínte att svänga med. | |
| Tänker man med hjärtat blir det italienskt, med hjärnan tyskt. | |
|
Drömmer italienskt men köper tyskt... Glädjetopparna är inte lika höga, men Depressionsdalarna inte lika djupa... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.