|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Efter flera timmars Youtubande på sportbilar, exhaustsound och roadhandling kommer 1mijonsfrågan - vilket land tillverkar de bästa sportbilarna och varför? |
|
Italienska klart! Sett rakt över och i sportbilskategorin. /Bellamy |
|
| Har ens tyskland några andra "sportbilar" än vissa Porsche modeller? | |
|
Jag röstar tyskt.. dels för att jag är partisk, och dels för att de Tyska bilarna har en annan nivå av driftsäkerhet/användarvänlighet - vilket iaf jag uppskattar. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
| Givetvis tyskland! Dom tillverkar världens bästa sportbil, Mercedes SLS! | |
|
Svår fråga, Italienska sportbilar är ju legendariska och ingen lyser starkare än Ferrari. Tyskland har ju i princip bara Porsche och nån enstaka Merca. BMW:s M-modeller kan ju inte mäta sig med Ferrari och Lamborghini. Så i väntan på en M1 så vinner Italien ganska klart men i området kvalitet vinner Tyskarna klart. |
|
|
Missade att få med länken. Länk |
|
|
Italien alla gånger. Varför? GTO, F40, Miura, Countach, 458, Aventador...bland annat. "BMW six appeal" |
|
|
Världens bästa sportbil är Bugatti Veyron och den är som bekant varken tysk eller italiensk utan fransk. Varför är den bäst? 16 cylindrar, fyra turbo och >1000 hk räcker som motivering :) ...fast om jag nu måste välja mellan Tyskland och Italien så säger jag det senare. /Masten |
|
| Ja, Bugatti är ju Franskt, men om man kan kalla Veyron för Fransk, det vete tusan. Det är väl bara VAG-grejor i den? | |
|
Jag funderar över varför så många förväxlar sportbilar med muskelbilar... En sportbil ska först och främst vara liten och smidig, den ska helst vara tvåsitsig, manuell och dessutom bakhjulsdriven. Titta bara på Mazda Miata, en typisk sportbil! Och den har bara haft från 90 hk till nuvarande 160 hk i motorn. BMW Z är en sportbil, och även vissa Porsche. M-bilarna är inga sportbilar. Det är ingenting litet och smidigt med dem. Bilar med stora kraftiga motorer (som Veyron, Z06 och Mustang) heter muskelbilar. Ferrari, Lamborghini, McLaren, Koenigsegg och liknande hittar man dessutom i en helt annan kategori; superbilar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
När jag tänker muskelbilar tänker jag främst på gamla jänkare av typen GTO etc. Av dagens bilar vet jag inte om det finns någon jag vill kalla muskelbil. /Bellamy |
|
|
En Veyron är ingen muskelbil, en riktig muskelbil är en amerikansk bil med stor motor som går bäst rakt fram. /Masten |
|
|
Italienarna gör de snyggaste och bästa sportbilarna. Muskelbil är en amerikanare á la Pontiac GTO, Dodge Charger, Corvette Stingray, Camaro SS... |
|
|
Masten: Det är ur-muskelbilen du tänker på. Jag pratar om de moderna muskelbilarna - M-serien, Merca AMG m.fl. Definitionen av en muskelbil är att företaget har tagit en kaross från en vanlig sedan och klämt ned en fet motor under huven. M och AMG är klockrena i den kategorin. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det finns sportiga muskelbilar Corvette C6, sen så finns det muskelbilar som går att köra fort med men bara rakt fram, Dodge Charger. :) Men jag skulle vilja säga Corvette C6 är mer av en sportbil än en muskelbil. Tvåsittsig, låg och snabb. |
|
|
Men knappast liten och smidig. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ferrari håller jag högt i kurs. Har själv haft förmånen att köra en Ferrari Enzo och det glömmer jag aldrig. Tyvärr har jag liten erfarenhet av Porsche men skulle jag gissa kommer jag att införskaffa en 997 Turbo inom några år. Hör du det Andreas:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Italien så klart. Tyska sportbilar är oftast vardagsbilar med lite extra sting. Om man generaliserar lite. |
|
| Jag har en gammal tysk sportbil nu men går ändå och drömmer om att ha en gammal italiensk sportbil så mitt svar är helt klart att Italien gör dom bästa sportbilarna. | |
|
Muskelbilar kategoriseras av bara Amerikanare i min värld iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.