|
|
|
|---|---|
|
Motorlampan OCH ACS lampan har börjat lysa på min farsas 525i -02, och det står "engine fail safe mode"(eller något i den stilen) i färddatorn, farthållaren slutade fungera samtidigt. Han säger att den har mindre ork på låga varv. Provade läsa felkoderna med Carsoft, först fick jag dessa koder från DME: 18 "system failure without any meaning" 27 ingen beskrivning Nollade och läste igen: 53 ingen beskrivning 135 "camshaft sensor" Provade att koppla ur insugs kamaxelgivaren då startade inte bilen. Kopplade sen ur avgas kamaxelgivaren då startade bilen och gav inga nya felkoder, så troligen är den söndrig. Men vad betyder de andra felkoderna 18,27,53? Och vad är sambandet med ACS lampan? Provade också läsa av felkoderna från ABS/ACS systemet, med följande resultat: 118 "Electromagnetic or mechanical influence on the wheel speed signals" ABS lampan lyser INTE, hastighetsgivaren fungerar. /// Kristian | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
18= kamaxel sensor avgassida. 27 och 53= Tomgångscontrolventil spole kortsluten el , bortkopplad 135 limp home mode . nödläge motorstyrning. 118 ABS vet jag inte, men liknande text har jag sett och då kan det vara fett och små metallspån som orsakar störningar i avläsningen mellan triggerpunkterna och sensorn. Har bilen enbart ASC = inte DSC ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack! Ska byta kamaxelgivaren på avgassidan och se vad som händer. Kanske den har DSC? blev lite osäker nu. /// Kristian |
|
|
Har bytt kamaxelgivaren nu, men får fortfarande följande felmeddelanden: 53 135 "camshaft sensor" Men är du säker på att 135 betyder nödläge och inte kamaxelgivare som texten säger? Bilen har helt normal tomgång, men kanske den kan ha det nu när det är så varmt ute trots att tomgångsventilen inte funkar som den ska? Ett ny felkod från ABS/ACS hade kommit sedan sist: 84 "Inlet valve right" Har inte haft någon tid att göra någon större felsökning på bilen, men det verkar som det är någonting väldigt konstigt på gång när det kommer nya fel hela tiden. /// Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är enligt BMWs felkodslista, sedan är ju inte Carsoft 100 att lita på i alla lägen. Inget diagnosprogram är bättre än den som läser det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kontakten på tomgångsventilen var inte riktigt på plats! Troligen blev den inte ordentilgt fastryck när vevhusventilationen blev bytt i vintrast. /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.