|
|
|
|---|---|
|
Tja. Sålde just Z4 jag var nere o hämtade för 2 månader sedan. Har nu hittat ett nytt objekt. Får jag importera en till utan att åka på en massa skatt m.m. | |
| Jag tror man får äga 7 bilar per år utan att vara orolig. Men samtidigt så beror det lite på hur stora vinstmarginalen blir. | |
|
Man får importera 1bil/pers/år. Att man får ha 7bilar/år utan att betala skatt är inte sant. Vill dom, så kan dom sätta dit dig för betydligt färre bilar. Det är som med vin & sprit från Tyskland. Om myndigheterna misstänker och kan bevisa att du importerat endast 1 liter för försäljning, så kan du åka dit, samtidigt som du även kan importera 50liter sprit om du kan bevisa att det ärför eget bruk. |
|
| Det är precis som Marin skriver. Du kan äga hur många bilar som helst på ett år OM du inte gör vinst. Om du gör vinst ska du betala skatt från första bilen. Det finns alltså ingen konkret siffra på hur många bilar du kan äga på ett år. | |
|
Kollar man på Länk Så får jag då välja Annat ändamål istället för Eget bruk eller är det bättre o köpa en bil till far och sen köpa tillbaka den? |
|
|
Annat ändaml använder man för bilar från andra EU-länder Eget bruk använder man då man importerar från USA t.ex |
|
|
Då bör det inte vara något problem då jag valde Eget bruk på första bilen... "7. Annat ändamål Detta är den vanligaste orsaken till import från ett annat EU-land. Det finns inga begränsningar i antalet fordon, men fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv, såvida inte fordonet är av årsmodell 1969 eller äldre" |
|
|
ekdah: Var inte orolig, hämta en till. :) |
|
| Det svaret man vill höra... Bokar flyg imorgon om allt stämmer ;) | |
|
Inte för att jag tror det är något problem att hämta en andra bil men man får ju ändå hålla isär begreppen här... Texten ovan är från Transportstyrelsen och för deras del kan du ta hem så många bilar som du vill som "Annat ändamål". Sen finns det en annan myndighet som heter Skatteverket och dom är intresserad om du har en verksamhet där du tar hem bilar och säljer med vinst. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Den verksamheten börjar inte vässa tänderna efter 2 bilar heller. Även vinstmarginalen har stor betydelse om de ens ska bry sig. :) |
|
|
Grodan: det förstår jag givetvis, ville bara belysa att bara för att Transportstyrelsen skriver "inga begränsningar i antalet" så betyder det inte att det inte finns några skattemässiga regler kring detta. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.