AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.886

m5 e39 bensinpump

Do
37
Donvito
BMW m5 e39
Saab 9000 Aero
Tjenare! Jag var ute och körde iförrgår med min m5a och den började gå dåligt på höga varv, den stack iväg fint från 1500 rpm upp till ca 4000 rpm där den började tveka och gå dåligt. började ju givetvis att tänka på vanos eller luftmassemätare, hade även vissa tankar på bensinpumpen eftersom det inte var några felkoder eller missljud samt att den gick väldigt bra upp till ca 4000 rpm. Luftmassemätarna är bytta på BMW verkstad för ca 2500 milsedan, även vanosen är reparerad för ca 5000 milsedan. igår när jag satt i bilen på tomgång så bara dog den, vred på nyckeln för att starta då hoppade den igång i en sekund och dog igen, därför känner jag mej ganska övertygad om att det måste vara bensinpumpen? Har någon haft samma problem och vet vad detta kostar att åtgärda? Mvh Michael
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Eller igentäppta kattar?
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Jag bytte bränslepump på min för en månad sedan. Pumpen gick på 4300 hos BMW. Tog 45 minuter att byte själv.

Följ det här klippet, det gjorde jag. Smidigt!

Länk
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

jag har också börjat få detta problem. Dock bara när jag har lite soppa i bilen. Så själv gissar jag på att min bränslepump håller på att ge upp.
Do
37
Donvito
BMW m5 e39
Saab 9000 Aero
Att det skulle vara igentäppta kattar i detta fallet är jag lite osäker på! Det brukar väl bli riktigt varmt och näst intill glöda om kattarna om dom täpps igen? Sen så bör vill inte bilen dö helt om dom ger sej? Jag är fortfarande ganska inne på bensinpumpen! Men tack för tipset =)

Hade du samma symptom som mej eller varför bytte du pumpen?
Det var ju en ganska tydlig guide men det känns ändå vettigt att lämna in den så får dom felsöka så det verkligen är pumpen! Inte kul att köpa ny för 4300 kr om det inte är felet!

//Michael
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Exakt samma som på min för två månader sen. Startade,körde en bit sen dog den. Den tände bara till när jag skulle starta igen. 7200:- gick det på med felsökning,pump,relä och arbete.

Fingerspitzgefühl.
Finns oem pumpar från tyskland för ca 2000kr. Är en barnlek att byta själv.

Går bilen dåligt bara när det är lite soppa är problemet troligen pumpen som pumpar över soppan till den högra bensin "tanken".
Do
37
Donvito
BMW m5 e39
Saab 9000 Aero
Hej! Tack för alla svar! Vart får man tag i dessa OEM pumpar då? Verkar ju vara ett ganska vettigt pris =) Någon som har artikelnummer på pumpen?

//Michael
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Beteendet var:

Startade bilen i garaget, den varvade upp underligt. Det var lite soppa i tanken så jag åkte till macken. Efter jag tankat bilen och skulle starta så. Den starta upp, och dog direkt efter.

Men jag hade under en kortare tid hört ett vinande ljud någonstans i bak. Antar det var pumpen då det inte låter längre efter bytet.

MvH
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.