|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hur många hästkrafter förlorar en bil när de blir äldre med åren? | |
|
Inte märkbart skulle jag säga...en del kanske till och med ger mer effekt då än när den var ny. Är den servad som den ska så är det inga problem fram till 20000mil iaf, dvs även ett skött/kontrollerat tändsystem/bränslesystem krävs. Visst, topplocket kan ju bli lite glest med åren(säten, ventiltallrikar, riktigt hörbart sliten kamaxel/kamaxlar) och då förloras effekt + att t.ex kolvringar kan börja bli slitna och släpper kompression, men man märker ju att bilen inte går speciellt bra heller med oljud och ojämn gång, blårök etc etc., men det sker tidigast kring/efter 25-30000mil kanske.. Men bottendelen i BMW motorer brukar sällan ge några effektförluster dvs sliten vev, kolvringar, cylinderlopp etc...de brukar hålla toleranserna länge. 20000mil är inga problem på någon BMW motor skulle jag tippa. Ok visst, någon motor kan väl ge upp/tappa effekt i förtid även där, men det är inte många och då pratar vi rejäl misshandel eller fabrikationsfel.. Mvh Janne. |
|
| Tack Janne. :) | |
|
JT> vad har du för källor på det? AMS i DE gör långtest med bilar 100 000 km, med acc test före och efter. Bilarna är oftast långsammare efter 100 000 km. Så att de inte tappar effekt efter 200 000 km tror jag inte på. Jag skulle säga att bilar tappar 10% av sin effekt efter 200 000 km. De flesta bilar lämnar inte heller uppgiven effekt på drivhjulen (utom oftast VW/Audi). |
|
|
turbo4ever: Har inga källor jag kan länka till... Men att en bil tappar effekt efter 20000mil exakt (som du skriver) ser jag inte som troligt....Jo, om du menar verkligen någon gång efter 20000mil, låt säga när bilen rullat 35-40000mil eller nå´t, DÅ kan jag tro på det mera :) Visst, vissa bilar kan säkert ha tappat effekt rejält och som märks vid 20000mil, men jag tror inte att man generellt kan säga det. Ok, att en bil kan ha olika acc. siffror redan efter 10000mil, men att det är ett resultat av "tappad" effekt ?...Vet man det!? Kör man exakt med likadana däck med samma förslitningsgrad ?, likadan luftfuktighet ?, temperatur ?, samma förare ?, samma plats, nyservad, etc ? Mvh Janne. |
|
| JT> Läs testerna. Det är drivhjulseffekten som är det intressanta. Håller med om att mkt av effekten sitter i topplocket. | |
|
När jag läser testerna efter 100.000km i både AMS och Autoblld så är de lika ofta snabbare efter testet så jag tror inte det finns någon regel som säger att bilar tappar effekt så länge de servas som de ska. BMW130i snabbare Länk VW Touran långsammare Länk Kia Cee'd ingen skillnad Länk Honda Accord ingen skillnad Länk Skillnaderna är alltid någon hundradel upp eller ner, inom felmarginalen skulle jag säga. ------- //Lövet |
|
|
turbo4ever: Du kan inte länka testerna hit, jag vet inte var jag hittar dessa på nätet eller annorstädes. Mvh Janne. |
|
|
Ok..."Lövet" visade vägen :) Mvh Janne. |
|
| Just i fallet med 130i var den ju ca 2 sek snabbare 0-200 vid 10000 mil än den var ny, rätt stor skillnad. Personligen tror jag att det varierar hur lite/mycket effekt en bil har tappat kring de 20000 milen. Men en välskött bil, som inte körts alltför mesigt, sot sliter mycket, o för att få en motor "renare" så behöver den blåsas ur vid första bästa tillfälle. I instruktions bilen till min M så står det till o med att om man kört mest på varvtal under 3000 rpm "en tid" så rekommenderar BMW att man kör minst 15 min på varvtal konstant över 3000 rpm. | |
|
Min 323Ci-00 känns precis lika pigg nu, efter 40000 mil, som när jag köpte den för 8 år sen. BMW CS #5206 |
|
|
Ok. Jag undrar vad som händer med en motor tex en V8 om den bara varvats max säg 3000rpm under ca 25000 mil.(teoretiskt sett). Är den helt okörbar då om den servats normalt tror ni? igensotad? intressant o jämföra o ställa upp en likadan bil som körts "normalt" ( har varvats ur flera gånger) i 25000 mil o göra ett fullgas test mot varandra, typ 0-200 kmh. Är det stor chans den normalt körda bilen är snabbare än den som bara gått 25000 mil i max 3000rpm? Hoppas det inte blev för rörigt nu.. :D |
|
|
De flesta bilar blir bättre med mer mil, två ytterligare exempel; MB C200K T-modell S204 från okt-2008 körd 100tkm; 0-100km/h på 8,8sek i början och 8,4sek i slutet 0-180km/h 29,4sek i början och 28,2sek i slutet Opel Rekord E 2,0 E från slutet av 1977 körd 50tkm; 0-100km/h på 11,3sek i början och 10,7sek 0-160km/h på 40,1sek i början och 34,6sek i slutet Även utan oljebyte blir bilarna snabbare, tyska AMS körde en VW Golf I 50tkm utan oljebyte, den blev klart snabbare. Motsatsen finns den också, oftare på icke tyskabilar. Stephan |
|
| Angiven effekt uppnås inte på drivhjulen? Men uppgiven effekt är ju i stort sett SAE eller DIN på motorn. -10% på 20000mil kan jag inte tänka mig är något vanligt utfall. | |
|
Som Stephan735i är inne på - i tyska ams är bilarna i regel något snabbare efter 100.000 km än vid inköpet. Men det skall inte tolkas som att bilen får mer effekt ju längre bilen rullar, utan att första testen är gjord då bilen fortfarande var ej inkörd, eller under inkörning. Hade de testat Ny-5.000 mil och 10.000 mil hade kanske resultatet blivit annorlunda. TopGear gjorde en intressant test när de provade en Renault Avantime. Härlig design för övrigt. Där fick James May göra service hela natten (enligt programmet) och ut kom en bil som var flera sekunder snabbare runt banan och gav i princip alla HK som den var specad efter. Har för mig att det var 201 HK i den V6:an. Eller 211...?Hm. I alla fall, det viktiga är - serva regelbundet och du får behålla alla kusarna under huven. Slarva, och de springer iväg. Eller ligger och sover när du behöver dem. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hur kan det vara möjligt att jag med en standard 335i sakta kan dra ifrån en M5 E39 om inte motorer tappar effekt efter många mil? |
|
| Clubsport: Vet inte hur mycket det skiljer i prestanda modellerna emellan i nyskick för dom båda, men det är ju mycket som kan påverka. Utvecklingen går framåt och toppeffektsiffrorna säger inte allt. Mer intressant att titta få effektkurva. Övriga faktorer är väl vikt, aerodynamik, däck o fälg, utväxlingarnas gynnsamhet i aktuellt vägområde. Mycket möjligt att en gammal M5:a kan ha ett direkt fel med. Definitionssak om en dålig LMM t.ex. ska räknas som allmänt slitage o.s.v. | |
|
Clubsport: Du verkar ha varit i "närkontakt" med en helt klart defekt M5 E39 ser jag :) Mvh Janne. |
|
| Ytterligare en okänd faktor. M5-föraren kan ha haft luft mellan gaspedal och golv ;) | |
| Det är väl inga jättestora skillnader mellan en 335 och en E39 M5 på pappret så det är väl inte speciellt konstigt om en 335 kan ta sig förbi. Kan ju bli det omvända resultatet nästa gång... | |
|
M5 E39 är en modell där det skiljer enormt mellan olika exemplar 2002; Länk 2001; Länk 1999; Länk 18,9, 16,9 respektive 18,6sek till 200km/h. Den här automatväxlade 335i E92an var snabbare än den långsammaste M5 E39an Länk Narvselius; De har med i början, mitten och slutet! Opel Rekord E 2,0E från AMS 7/79 0-100km/h 11,3 i början, 11,1 i mitten och 10,7 i slutet 0-160km/h 40,1 i början, 37,2 i mitten och 34,6 i slutet. VW Golf I 70hk-1977 från AMS 15/79 utan att ha gjort något oljebyte (dem struntade i servicen!) lyder som följer; 0-100km/h 12,9 i början, 12,8 i mitten och 12,3 i slutet 0-140km/h 33,7 i början, 33,2 i mitten och 29,9 i slutet 0-120km/h var sämre i mitten, även toppfarten var sämre i mitten, men slutet var bättre på allt! Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.