AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
16.042

tonade framrutor

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
De kan väl inte göra nåt om det är originaltonade (glas) på en bil från exempelvis 99?
Grodan: På bilar sålda för den europeiska marknaden finns det inga originaltonade framrutor. Syftar du på bakrutorna? Isf är det helt lagligt.
På tal om att få böter, är det inte så att om man åker dit för samma sak flera gånger ökas straffet? Precis som vid fortkörning, då tre fortkörningsböter inom ett visst tidsintervall ger indraget körkort.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Chris: Nej, jag menar sidorutorna fram, har det alltid varit Europeiskt lag på det? Vad jag minns har jag haft flera bilar på 90 talet som hade originaltonade sidorutor fram?
TU
8
TURBONY
320i Touring E91-08
Alla bilar i princip från duettens tid har originaltonade rutor , alltså max tonas vilket innebär att så fort du sätter på gladpack på rutan så har du gått över gränsen.
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
Har hört att om man köper en bil som är godkänd i ett eu-land med svarta rutor så är det ok även i sverige.skröna?
Sedan vill jag tillägga att motorcyklister tillåts ha svarta visir!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen till att mörka rutor fram är förbjudna är främst pga att de eliminerar all möjlighet att läsa av förarens kroppspråk (främst huvud- och ögonrörelser).
Detta gör att man tappar en viktig möjlighet till både medveten och omedveten tolkning av förarens beteende och en chans att förutsäga dennes kommande handlingar vid framförandet av fordonet - kort uttryckt: Minska risken för olyckor.

Men även de mörkaste MC-visiren är numer olagliga...visiren skall liksom bilens rutor vara E-godkända och märkta med E-märkning.
Jag har en Shark-kolfiberhjälm med två visir, det mörka (det är väldigt mörkt och gör körning i mörker till ett äventyr för både förare och omgivning men behagligt vid skarpt solsken!) har ingen E-märkning men det har det ofärgade "klara" visiret!

Alla moderna bilar (de helbilsgodkända) lyder under samma regelverk - dvs. det finns inget EU-land som kan godkänna för mörka rutor på bilen!
OBS! att en bil har gått igenom en besiktning med för mörka rutor utan anmärkning innebär INTE att den är mer laglig - utan bara att man missat att anmärka på det!.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
16
galtflamma
BMW 525D Touring E61
Jag hade solfilm på mina framrutor förut, jag fick 500kr i böter och ingen ombesiktning eller någonting så de med ombes är bullshit. Däremot rådde han mig att riva av solfilmen och kunde även tabort solfilmen på plats och slippa böter. De var väl dock en ganska trevlig och snäll polis så, Men jag tog bötern för de va fasen dyrare att låta firma tona rutorna än att betala bötern, sen dess har jag klarat mig. Men paragrafen säger ju även där som sagt och har även ifrågasatt polisen x antal ggr då jag blivit stoppad osv.. För på lastbilen min har jag ingen toning utan rutan är mörk från början, det är helt okej för man får inte "klistra" något på rutan men om rutan är av mörkare grad från början kan dom inte säga något om.
Vad är mörkt? Om bilen har originaltoning som lämnar minst 70% ljusgenomsläpp så är den godkänd, mer toning kan aldrig godkännas, oavsett vad man drömmer om, hör om eller tror. Fast skrönor om detta är väldigt vanliga.
Skulle inte tro att det är annorlunda i lastbilar, men man vet ju inte.

FP
Ma
16
Maglar
523iA -98
Det enda som är godkänt är det sin tonat från fabrik. Allt som är påklistrat på rutorna blir underkänt vid besiktning.
Mja, rätt formulering bör ju vara allt som tar ner ljusgenomsläppet under 70%.
I realiteten vad gäller solfilm så är ju dessa alltid lite tonade, så dessa går bort vad gäller framrutorna, men är är ju inte påklistrade saker generellt som förbjuds.
Det skulle ju kunna finnas en helt transparent skyddsfilm för av nåt slag för annat syfte, kanske finns, vad vet jag? Men ljusgenomsläppet får aldrig minskas, den ligger så gott som alltid väldigt nära sin gräns redan.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte omöjligt att det finns fabrikstonade rutor som har lägre ljusgenomsläpplighet än tillåtet inom eu, till andra marknader där mörkare toning tillåts men de är som sagt aldrig e-märkta och inte heller tillåtna inom EU...

Så det är lite vanskligt att säga att det är tillåtet, bara för att det är monterat på fabriken, preciso som Folke är inne på!

Det finns "otonade" plastfilmer att sätta på rutor som skall fungera som ett skydd om rutan går sönder och hålla ihop glassplittret, men sätter man på sådan film ligger man ofta precis på gränsen till vad som är tillåtet. Skulle inte tro att bilprovningen anmärker på sådan film dock, eftersom det är så extremt lite skillnad mot om man inte använder filmen. Få eller inga lär se att man har satt film på rutan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hämtade min bil från glasfirman idag. Valde att ta den ljusaste filmen hela vägen fram. Blev ruskigt nöjd med resultatet: Länk

Och ja, jag vet att det inte är tillåtet men det är en risk jag tar....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har mina bilar inlämnade idag och imorgon. Det blir 20 i bak och 45 på framrutorna. Har haft det på 2 bilar tidigare och ca 10' mil vardera utan varken böter eller nedslag på besiktning så det verkar ju inte vara nåt problem. Men vem vet, bara för det så åker man väl på en bot snart. :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fick precis tillbaka min första från make-up..
Länk
Länk
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Har fått en bot på drygt ett år. Blev 500:- men slapp ombesiktning och behövde inte riva på plats. Tog av dom för besiktning i början av mars och har därefter kört otonat fram tills förra veckan då jag på nytt tonade framrutorna. När jag åkte otonat mötte jag inte en polis, efter toningen tog det fem minuter innan jag mötte dom och har träffat på dom ytterligare fyra gången sen dess. Märkligt det där. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.