AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
16.043

tonade framrutor

Sida 1 av 2
th
9
theswede79
540 iA -94
Hej, min bil har lätt tonade framrutor, sitter en film på, bilprovningen har inte påpekat nått om de under dom 4 åren som jag ägt bilrn.

Undrar nu om nån vet om de finns nån § som hjälper en att få ha lätt tonade rutor?

Mvh
Anders Larsson

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nej. Du får under inga som helst omständigheter ha solfilm på dina framrutor.
Även om bilprovningen inte har anmärkt på detta, så betyder det inte att det är OK. Det innebär enbart att dom har missat att anmärka på detta.

Det finns INGEN paragraf som hjälper dig i detta. Ja sålänge du inte har läkarintyg på att du har någon viss sjukdom där du inte tål direkt solljus.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
En bild säger mer än tusen ord..
Släng upp en bild så man kan se hur pass mycket tonade dom är..

Min gamla E30 touring hade också tonade rutor och där var även sidorutor fram märkbart tonade. Fick ett papper på tyska ang. rutorna när jag köpte bilen. TüV intyg eller nått liknande, osäker på vad det hette.
Det var alltså ingen påklistrad film utan färgade rutor.

Men det är fortfarande som NiKeMaN säger att någon paragraf finns inte för att man ska få tona dom.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Några tyska papper hjälper nog inte när polisen stoppar en..
Som jag har förstått det, så blir det körförbud på plats.
Oavsett argument, eller hur lite de än är tonade.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Nej, det blir verkligen inte körförbud.

Men en ombesiktningg och böter.
Ma
16
Maglar
523iA -98
ljusinsläppet ska vara minst 85%. Biltillverkarna använder det på nya bilar från fabrik. Och det är knapp märkbar toning.
Jo
60
Jonas9000
BMW 335i E92 Space Grey
På min tidigare E46 hade jag tonad film på sidorutorna fram, det gick i typ 4 år sedan anmärkte dom på bilbesiktningen. Det konstiga är att jag såg en Aston Martin häromdan, och den fabrikstoningen på rutorna som var runt om, var det jävligaste jag sett, helt svarta. men detta är tydligen ok ?? Hur kan det vara så ??
TU
8
TURBONY
320i Touring E91-08
Man får som sagt inte ha nån toning alls på sidorutorna fram , eller framrutan heller givetvis.
Rutorna är max tonade från fabrik.
Och om det inte påpekats vid tidigare bes så har du bara haft "tur".
Sen om du ser en bil som har tonade rutor säger ju inte att det är ok ? Och
Om jag ser en bil som susar förbi mig i 200 blås så innebär det ju inte att det är ok ?
Aston Martin tror jag inte levererar bilar med kolsvarta rutor från fabrik.
Jo
60
Jonas9000
BMW 335i E92 Space Grey
Länk
Jo
60
Jonas9000
BMW 335i E92 Space Grey
Vad skulle bilbesiktning säga om detta ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktningen"

I många reklambilder har bilarna klart mycket mörkare rutor än i vad bilarna har i verkligheten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TU
8
TURBONY
320i Touring E91-08
Enligt lag får du inte ha toning , ok , det kan vara snyggt. Men det är ju kul att åka fort oxå. Men man får ju acceptera och följa lagen helt enkelt. Jag kan ju inte säga till polisen som stoppar mig när jag kör för fort "Ja men jag såg ju en annan som körde jättefort!, då måste det ju vara ok"

Så åker man dit på toning så får man stå för det utan en massa bortföklaringar och undanflykter...tycker jag iaf :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skaffar man toning på framrutorna borde man vara väl medveten om vad det innebär.
Kör själv med toning på framrutorna och om den dagen skulle komma att polisen anmärker på det är det ingen mening att tjafsa, de är olagligt oavsett toningsgrad punkt slut.
Fast ser man någon kontroll eller liknande är det klart man hissar ner rutorna :-)
Såhär kör jag Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Känner till ett fall där en kille hade tonade sidorutor fram, han svängde in för att köpa korv med bröd där befann sig två poliser som åt mjukglass. Poliserna tvingade honom att ta bort solfilmen på plats och medan de åt glass så tittade de på när han tog bort solfilmen (nöjda poliser:), annars hade han fått böter istället.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Blev stoppad i måndags av konstapel blå i en rutinkontroll, hissade då ner bägge framrutorna då jag har dom lätt tonade. Men han då bad han mig hissa upp dom då han säkert misstänkte toning. Påföljden blev böter på 500 kr eller ta bort på plats och slippa böter, annars kunde jag neka och ta det i rätten osv... Valde att erkänna och ta böterna på 500 kr och sen köra vidare med toningen helt enkelt!

I efterhand vet jag nu att jag hade kunnat vägra att hissa upp rutan, och låta dom skaffa "rannsaknings papper" eller vad det nu heter. Och alternativt då försöka få dom att inte orka ens fixa såna papper.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tillägger vad det stod på boten:

Förseelsekod: 241A (eller kanske 24IA, osäker på om det är 1 eller i)
Fordon försett med delar/tillbehör som har förbjudits av vägverket.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
AC Cobra.... haha hade du "nekat" så hade dom skrivit en flygande besiktning till dig så hade du fått ombesiktning.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Nikeman: nä, för jag frågade vad som händer om jag nekade, och han sa då att då kommer jag bli kallad till rätten och möta han (polismannen), så får båda berätta sin version av händelsen helt enkelt. Sen hurvida olika poliser behandlar förseelsen med just tonade rutor vet jag inte då detta är första gången på 1,5 år jag blir stoppad med tonade framrutor :)

Mvh
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Ja då var han väl vilse i sin lagbok med andra ord.

Tonade framrutor ska resultera i en ombesiktning.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
ja och böter.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så de är inte mer än 500:- i böter? Trodde de var runt 1500-2000:- + ombesiktning.
Har mött konstapeln ett antal gånger nu utan att dom reagerat. I försej oftast mött dom och har då svårt att lägga märke till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.