|
|
|
|---|---|
|
Från di.se: Länk --- En man in Stockholmsområdet upptaxeras med 562.000 kronor efter att ha sålt sin Mercedes SL 65 AMG för 1 miljon kronor. Bilen hade han importerat från USA där den kostade 257.000 kronor. Mannen, som är i 50-årsåldern, köpte en exklusiv Mercedes i USA för motsvarande 257.000 kronor 2008. Inklusive tull och moms betalade han 362.864 kronor för bilen. När mannen sedan sålde Mercedesen 2009 fick han 1 miljon kronor för den. Han har dock inte redovisat någon kapitalvinst eller svarat när Skatteverket frågat honom om affären. Det ligger till grund för Skatteverkets beslut att höja mannens inkomst med 562.000 kronor. Han ska dessutom betala straffskatt. Bilimportören hävdar själv att bilen var vattenskadad och i dåligt skick när han köpte den i USA och att han har betalat stora summor, cirka 500.000 kronor, för att byta exempelvis elsystem och databoxar. Med tanke på reparationerna har han därför inte gjort någon vinstaffär. Skattverket står dock fast vid sin uppfattning, bland annat därför att mannen inte kunnat visa några kvitton på reparationer. --- Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
jaha? Mats BMW CS #5847 |
|
| Man behöver väl inte skatta om man säljer 1 bil med vinst? | |
|
Det handlar om en bilimportör, som företagare måste man betala skatt och ha bokföringen i ordning, annars kan det bli problem. __________ Mvh Grelle |
|
| Jaha, trodde det var privatist. Men även privatist skulle drabbas om vinstmarginalen var så stor som i det fallet. | |
|
Du kan ha rätt! Jag fick för mig att jag läste den här artikeln någon annanstans och fick för mig att det gälde en företagare, men jag har nog blandat ihop det lite. __________ Mvh Grelle |
|
| Ja, har han betalat 257 000 för en SL65 AMG lär den definitivt inte varit i något vidare skick så det är väl inga konstigheter. Har en reparerat bilen kan det ju varit klokt att ha sparat kvittona för redovisning. | |
|
Eller är det penningtvätt? |
|
|
Om den inte hade salvage-title utan var helt ren på skador så hade han bara skrivit ner inköpspriset. Märkligt att det inte upptäcktes redan vid importen. Bra att myndigheterna är vaksamma! 257tkr för SL65 AMG år 2008, hahaha. Idag är det möjligt dock, billigaste på cars.com ligger på 295tkr! Stephan |
|
|
Ja, nackdelen med att reparera svart är ju att det liksom inte är lagligt att göra så... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.