|
|
|
|---|---|
|
Undrar hur länge bilen går utan laddning. Har 20 mil hem och generatorn har tackat för sig. Om jag laddar batteriet och kör utan lyse fläkt osv så borde jag ju kanske ta mej hem... Är givetvis dieseln jag ska försöka ta hem. Så vad tror vi? Det borde ju gå... | |
| Vet att en e60 går ungefär 5mil på ett fulladdat batteri så jag e tveksam.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hopplöst att svara på, bensinpump, kylfläkt, motorelektronik,lådelektronik en BMW funkar inget vidare när spänningen sjunker under 12V och inget att rekomendera att köra utan laddning tyvärr. Kan ge bestående skador eller orsaka en hel del syntax error. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag kan ge dig ett exempel ur "verkligheten"... Jag körde min E32:a med ett nytt batteri(nödköpt för att kunna ta mig hem en sen sommarnatt) i ca 26 mil då laddningen gett upp. Inga onödiga förbrukare på naturligtvis.. Har för mig att batteriet var på 88Ah(men hur mycket laddad den var från macken där jag köpte den vet jag inte) om jag minns någorlunda rätt.. Bilen dog på väg in i garaget hemma efter några svettiga timmar ;) Gick att rädda batteriet också efter denna "vansinnesgrej" och jag fick inga bestående skador mig veterligt på vagnen,men det är en annan femma.. Men huruvida det är riktigt bra att göra detta säger jag ingenting om, din vagn har ju en del mer komplicerad elektronik än min gamla E32:a. Som Hasso mycket riktigt skriver. Mvh Janne. |
|
|
Jag var med om detta så sent som i våras. Laddlampan började lysa när jag gled på E4:an. Direkt stängde jag av Stereo/Klimatanläggning/Lyse osv men jag kom bara 12km sen började alla instrument fladdra och alla varningslampor blinkade som en julgran. Tillslut började den rycka och sedan var den stendöd. Detta var dock med originalbatteri som suttit i sedan -02. Men efter byte av generator och uppladdning så funkar batteriet fortfarande faktiskt. Men 20 mil hade jag aldrig vågat åka såvida jag inte hade två helt nya och fullladdade batterier i bagaget, då kanske. |
|
|
Du bör nog frakta bilen på släp. E38 drar ganska mycket ström av min erfarenhet och du vill köra långt. Gör en kvalificerad gissning att strömen tyvärr tar slut halvvägs. BMW 4 Life |
|
|
Min generator gav upp på midsommarafton, hade blinkat ett tag. Jag var 9 mil hemifrån. Av någon underlig anledning så höll batteriet fram till garage dörren hemme, där la den av så vi fick skjuta in den :-) //Stefux |
|
|
Så här blev det: Hyrbil- Megane diesel- har aldrig åkt så billigt och tråkigt på samma gång. 0,41L/mil är ju faktiskt bra precis hälften av vad v8:an tar... Men skit samma... Hämtade bilen i dag med lastbil och lämnade den på verkstad. Generator beställd på Schmeidmann för 3200:- (att jämföra med Mekonomens 9800:-!!) Det tråkiga är leveranstiden på 6 dagar. Men det får man väl leva med, är ju inte vanligast bilen på gatan! |
|
|
Stefux: Anledningen att du klarat dig 9 mil är att generatorn laddade lite. När laddningslampan flimrar eller blinkar brukar det vara kolborstarna som är slut och den laddar då inte tillräckligt, så den ström som saknas tas från batteriet. BMW 4 Life |
|
| Drömmer mig tillbaka till Merca W123. Där kunde både batteriet och generatorn totalhaverera, bara att tuffa vidare så länge man hade diesel i tanken ;) | |
| Om du tänker köra föreslår jag att du halvvägs sätter dig på ett skapligt matställe och äter en trerätters med kaffe, givetvis medan batteriet laddas hos närmsta mack, verkstad eller bilhandlare med rejäl laddare, på gångavstånd från krogen. Sen fortsätter du färden med både dina och bilens batteri på gott humör. D etta kan upprepas om det krisar! Lycka till ! / mVH, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.