|
|
|
|---|---|
|
Så fick tid över idag och tänkte att bmw skulle få lite kärlek. Den har känts lite tröttare på sistone med så kanske skulle kolla in i det också Byte olja o filter som gick smidigt o bra. Sen var det tändstiftens tur. De bytes av föra ägaren innan jag köpte den och har kört 4500mil sen des. Lossar första stiftet och tänker oj va det satt löst. (kunde lossa dem utan att andvända hävarmen krafthandtaget. stift 1 & 6 var de ända som inte hade släppt igenom kompretion därimot stift 5 hade gängats ut sig själv lite men tändkassesten hade hindrat det från att åka ut. Tänk att jag har kört iaf 2000 mil med detta :S Tänkte att jag kände till förra ägarens mekaniska färdighet så jag får skylle mig själv för att inte ha kollat upp det. gjorde rent o nya stift så gick den lite bättre men ¨den är fortfarande inte så pigg som jag minns den. Kollar runt lite och ser då två nya saker. gummiböjen efter luftmassemätaren har spruckit på undersidan och släppte in grymt mycket tjuvluft. (beställt och kostade bara 104kr) Skönt det. Men nu till den andra saken. det går en vajer från en elmotor till spjällhuset som sitter fast på ovansidan. Den driver ett stort fjäderbelastatspjäll. Den hade gått av så spjället är vidöppet. Ska ringa på måndag o ha hjälp med att hitta den i katalogen fast vad för funktion har den? är det för att kontrollera luftflöder in i motorn på lägre varv eller? | |
|
Ingen aning då jag ej vet vad det är för modell. men du bör hitta den på realoem.com :) |
|
|
Antar att du menar vajern till asc som stryper motorn när de börjar slira. Billig vajer som inte är allt för svårt att byta. |
|
|
Det är min bmw 523i 97 E39 som du ser att jag äger till vänster :) Åh det förklarar ASC lampan lyser. Trodde att det var något mer inväcklat fast det kunde vara något så enkelt som den vajer vore ju härligt :) Nä byta den gör man med en hand bakbunden men kunde inte hitta den på motornord |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den får du handla på BMW. Länk Vajerfel är det vanligaste felet när enbart ASC lampan lyser på E39 före 09/98 efter det är digitalstyrning av ASC. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack för länken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.