AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.579

hur många hk får man ha i en E30 325 touring?

Har tänkt byta motor och reg bes. Hur många hk får man ha? motorn har 224 hk original. Om det inte går vad måste göras då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det står en hel del skrivet om detta ämne här på forumet. Sök tex på SFRO så får du upp en hel del läsning.

Informationen du söker efter står även på SFRO:s hemsida.

Men i korthet gäller det max 20% effektökning och 10% vridmomentökning.

I ditt fall betyder det att din nya motor får ha max 170*1.2 = 204hk och max 222*1.1 = 244 Nm.

Så din nya motor har tyvärr för stor effekt för att klara en omregistrering.
Har fått annat svar från bosse bildoktor som jobbar på sfro numera. Han sa att i princip så gäller 15kw/100kg för min bil . Han tipsade mig om att köpa sfro boken och läsa på lite så detta skall jag göra. Jag antar att det kommer till bromsuppgraderingar och ev hjulupphängningar som behöver förstärkas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Både rätt och fel - denna 15kW/100kg regel får ENDAST användas om fordonet registreras som ombyggt.

För att det skall klassas om ombyggt behövs flera större ingrepp göras. Byter du motor, kardan, slutväxel, bromsok, bromsskivor och fjäderben kommer du säkerligen kunna klassa om den som ombyggd. Hade du haft en 318i eller 320i kunde du norpat alla dessa komponenter från en 323i/325i och kunnat registrera den som ombyggt.

Men nu är ju utgångobjektet en 325i så jag vet inte vilka enkla uppgraderingar du tänkt göra här.

Dessutom måste bilen och dess modifieringar vara gjorda så att SFRO anser att bilen är kapabel till att hantera 15kW/100kg. Du får alltså automatiskt inte tillämpa 15kW/100kg regeln bara för att din bil är registrerad som ombyggt fordon.
Nä detta vet jag. Därför skrev jag att jag undrar vad jag måste byta för att få ner en turbo motor på 224 hk. Han skrev att detta kommer att klassas som amatör byggt fordon men han skrev också att det gör det även om du byter växellåda så klassas det som amatör byggt fordon
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du måste nog missuppfattat hela konversationen. Du säger alltså att byter du växellåda som kan du klassa bilen som amatörbyggt fordon? Knappast.

Ta en snabbtitt här - ger en kortfattad översikt om de olika klasserna (ändrad/ombyggd/amatörbyggd)
Länk

Men som Bildoktorn sa, den nya SFRO boken rekommenderas starkt om man ska bygga om på allvar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu börjar jag klura ut vad din egentliga frågeställning är - du vill veta vilka modifieringar du måste göra för att kunna åberopa 15kW/100kg gränsen? Detta var din egentliga fråga - eller hur? Det var lite otydligt... :-)

Ja, då är det som Bildoktorn och du (och jag i mitt andra inlägg beskrivit), och som även står på länken i mitt föregående inlägg.
=> Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.

Det räcker alltså inte att byta motor, kardanaxel och slutväxel. Bromssystem och delar av fram/bak-vagnen krävs också.

Men motor, kardanaxel och slutväxel måste du nog ändåså byta vid ett eventuellt motorbyte. Så det är modifieringar i fram/bakvagn och bromssystem du måste göra/komma på.

Läs mycket noggrant avgasreglerna också - de är stränga och kan sätta käppar i hjulet för dig!
Nja jag kanske var oklar i min fråga. Jag undrar bara vad jag behöver byta för att få en 224 hk motor godkänd i min bmw. Jag tror inte jag behöver byta hjulupphängning, bakaxel, växellåda. Det enda jag hoppas att jag behöver uppgradera är bromsarna. Men detta är bara vad jag tror, har ingen fakta ännu förrens jag köpt boken. Jag skall ju bara upp 54 hk inte 300hk, vridmomentet tror jag blir detsamma, har inte hittat någon info vad jag har för Nm i min motor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, nu är jag med! :-)

Det är enkelt, det finns två gränser.
- 20%/10% gränsen
- 15kW/100kg gränsen

Första gränsen, 20%/10%, gäller vid vanligt motorbyte. Men du är lite över denna gränsen - se beräkning i mina tidigare inlägg.

Då är det bara 15kW/100kg gränsen kvar att utnyttja. Fast denna får >ENDAST< åberopas om du registrerar ditt fordon som ombyggt. Och det räcker >INTE< att bara byta motor,låda,bromsar för att ditt foron ska klassas som ombyggt.

Ska själv köpa den nya SFRO boken (har bara den gamla) - mycket bra att ha när man ska bygga om bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.