AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.035

Balanceringsproblem,navringar eller inte ?

Sida 2 av 2
Sa
440
Saij
X3 -12
Köper helt Anders-72:s åsikt - har åtskilliga ggr försökt att "centrera" alufälgar med tjocka nav och för stort centrumhål - och DET KAN LYCKAS, men chanserna är nog 20/80 att lyckas eller sämre.

Folke - har du testat operationen (mer än en gång), så det är empiriskt vetande, eller?

Samma problem uppstår ofta vid balansering av den här fälgtypen med vissa typer av balanseringsmaskiner (hur raffinerade de än må vara) där fälgen trycks mot ett plan (av en "skumgummidisk") och centreras av enbart en fjäderbelastad kona. Man kan ibland balansera hur många ggr som helt utan att det blir helt bra. Med dubbla konor blir det 100% första gången!
/Saij
Lurre1
Satt på fälgar fr e39 på e34 av misstag.kan säga att det hoppade,
rejält,måttade in med bladmått och det funkade bra,
tills jag fick tag i centreringsringar.
Fö köper också anders åsikt.
/Mvh
Jag har testat några gånger. Vi måste skilja på monteringshjälp och nödvändig detalj för att hålla fälgen centrerad. Som jag redan skrivit flera gånger (detta är långt från enda tråden i ämnet...) så underlättar det mycket vid monteringen att fälgen hålls centrerad när man jobbar med hjulbyte osv. I vissa fall kan centreringsringen pillas ut genom centrumhålet efteråt om man så skulle önska vilket man såklart oftast inte gör. Men det går, och frågan inställer sig: Hur skulle bilen vara att köra då? Skulle hjulet hamna off center efter en tid?
Jag har köpt några omgångar Rondellfälgar i Tyskland för E39. Dessa passar även för E34, men då tillsammans med tunna centreringsringar av grön plast som medföljer. Eftersom det endast skiljer ett par mm så blir följaktligen ringarna tunna och flexande, liknande ringen som brukar bli kvar på plastdunkar när man vrider av locket.. nåja, nästan iaf..
Jag använde ju aldrig ringarna för min E39, men på en annan bil (Passat) har jag vinterhjul (alufälgar) som har en knepig plastring som centreringshjälp. Dessa hänger ibland kvar på navcentrum, och ibland i fälgens hål. Resultatet har blivit att jag monterat utan ring av misstag några gånger, hjulen har ändå centrerats. Jag har väl haft tur, eller så är det nåt annat...
I vilket fall, man får inte förledas tro att tunna plastringar skulle bidraga till att hålla hjulet centrerat (när det väl är monterat och fastdraget). Inte i min värld iaf.

FP
Sa
440
Saij
X3 -12
>HD-rider
Du har Power-Mail!

/Saij
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då håller jag med, Folke. Centreringen i navhålet gör sitt jobb vid montering, sedan är det friktionen som sköter jobbet att hålla fälgen på plats. Pillar man ur centrerings ringen tror jag endast det är grovt våld som kan flytta fälgen ur centrum. T.ex. att brutalt attackera en trottoarkant så att den slår genom däcket. Men troligen dämpar även då gummit och fjädring så att hjulet hålls kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.