|
|
|
|---|---|
|
Undrar om vad som är lämpligast att köpa - en E38 från 90-talet eller en motsvarande Audi a8? Fördelar mot nackdelar? Audin har aluminiumdetaljer i större utsträckning vilket har att göra med att den rostar mindre. Kamrem mot kedja hos BMW vilket är också en klar fördel. Om den är framhjulsdriven istället för awden så borde den dricka lite mindre också. Samtidigt sägs det att Audibilar är generellt sätt svåra att reparera - de har exempelvis fler länkarmar mm. Någon med erfarenhet av bägge bilar? | |
|
Jag hade en Audi S8 2001 360hk. Kan säga att det inte är billigt med kamrems byte och broms byte. När jag hade bilen så vara det inte alla audi verkstäder som kunde göra service på den så jag var tvungen att åka till större Audi verkstäder för att dom skulle röra bilen.(det är special utbildad audi mekaniker) Men om jag inte ska vara ärlig så är det det bästa bilen jag har haft i livet. Den va dyra i drift men helt underbara att köra året runt. På vintern finns det inte någonstans du inte kommer fram och på sommaren har du ett helt otroligt väg grepp (quattro). Du slipper rost helt och hållet. hela bilen är i ASF (audi aluminium bil) Bmw 750i Har svärfar haft 2st och varit VÄLDIGT NÖJD med. nackdelen som jag ser är att du inte får ut lika mycket kraft från motorn som du får hos audi (S8= 360hk - 750i= 326hk). Sen måste du kolla efter rost. Minns att han var tvungen att lack om en del runt dörrar m.m. Brorsan har ägt audi a8(4.2) -96 och bmw 728(tro ja den hettet) Han skulle utan tveka valt en A8 igen. Bmw är en fantastisk bil men fyrhjulsdrift och aluminium chassit väger tyngt tycker jag. Båda bilar är dyra i repration precis som alla andra LYX LYX bilar men när du sätter dig bakom ratten på en så vet du att den här rundan kommer att kosta men det är värt varje krona. Kan även passa på att rekommendera en WV Phaeton. Är en enklare Audi A8 eller som många säger en JUMBO passat. |
|
|
En kompis till mig har haft en S6 v8 4,2 -00. Den gick ju i stort sett inte att använda pga dess bränsle förbrukning. 1,4 på normal landsvägskörning och 1,8 ca i stan. Dessutom var den vansinnigt dyr att serva. Bromsar bla. kostar skjortan, stooora skivor och 4 belägg per skiva. // Erik |
|
|
@ Erik Håller med dig audi är törstig men du har samma problem på 7-serie oxå. Man köper ju inte en sån bil för att tänka på soppaförbrukning. Sen låga jag under 1.0L utan problem på landsväg med min S8 men så fort du börjar gasa så e det klart att det sticker iväg. Jag kan idag köra min 535D på över 1.0L utan problem. men sen kan jag få ner den i 0.7L oxå. Det beror alltid på hur TUNG din höger fot är!! Bilarna är dyra att serva... (7-serie är inte billigar)Du har 4 belägg per skiva föra att du måste!! När du har kört en A8/S8 200-250km/t och det helt plötsligt är tvärrstopp på motorvägen då är man ganska tacksam att det är storar skivor och många broms belägg. Bromsarna är ett av dom bästa jag har upplevt. så visst det kostar extra men på en sån bil är det värt det. en 4.2 är inte till för att ligga och krypköra och kolla på bränsleförbrukningen. då kan man lika väl köpa en V70 eller 320d |
|
| Popo - Men detta med aluminiumkarossen? Hur upplevde du det jämfört med BMW? Reparationerna måste ju vara mest kostsamma när man inte kan svetsa? Rostar den inte? | |
|
Aluminium karossen är extremt grym! Bilen KAN INTE rosta!! Jag hade inte ett ända stenskott på min bil när den kom från tyskaland. Efter ett år fanns det ju en hel del men den kom aldrig upp någon rost. Dock måste jag säga att smäller du en A8 och inte har den helförsäkrad så kostar det så in i hel*** att reparera den! S8 vägde ca 1800KG jämför gärna vikten med en bmw och kolla hur mycket det blir HK/KG. |
|
|
Popo - det du skriver låter väldigt bra) Men varför är inte bensinförbrukningen så mycket mindre än hos konkurrenten BMW 7-series? |
|
|
BMW är ÖVERLÄGSET bäst på förbrukning. En stor anledning till att jag själv kör en bmw idag plus att i nyare BMW jämfört med nyare Audi. Så känns bmw som en mycket bättre och gedigen bil. Men skulle plånboken tillåta och kommande kidzen är stora nog så kommer det nog bli en Audi A8/S8 igen.(dock nyare). Sen får man ju inte glömma att A8 driver på 4 hjul det gör inte BMW. Sen så borde A8 var snålaren än vad min S8 va! S8:a går ju på sport läge hela tiden. Bästa du kan göra är att provkör båda 7-serie och en a8. Så ser du skillnaden och likheterna. Men oavsett vilken av dom det blir lovara jag dig att så länge du inte får problem med bilen så kommer du älska den!!! Lycka till och är det några mer frågor som jag kan hjälpa dig med så bara post! |
|
|
Popo: Post hade varit bäst men man ser här på forumet att det är flera hundra autopower besökare som följer diskussionen. Så det hade varit ganska taskigt mot dem att överföra den till en e-mejl konversation. Om vi pratar en audi a8 från 90-talet 3,2L som är enbart framhjulsdriven. Tror du att den kan dra runt en liter även stadstrafik? Jag menar att framhjulsdrift i kombination med alu-karossen borde ju spara rejält med soppan? |
|
|
En A8 3.2 drar definitivt mer än 1L i stadstrafik. Stor jämförelsetabell bränsleförbrukning: Länk mvh/ Anders |
|
|
Meyle: jag har haft en A8 3,7 fwd. Riktig snålvarg, trots hyffsat ös. S8'an jag hade varit löjligt snål i fullfartsläge, iaf jämfört med de BMW jag haft. Snittade 133km/h Malmö - Wien - Budapest - Malmö och hade ändå bara förbrukning på runt 1,3. A8'an brukade ligga på runt litern på våra resor ner mot kontinenten med höga snitthastigheter. Över lag är A/S8 av generation D2 ruskigt stabila, solida och trevliga som motorvägslok. Däremot är de verkligen dödstrista om man vill busa med dem; understyrda och trista :) |
|
|
Meyle: Ber om ursäkt va lite kluppigt uttryckt av mig. menade inte att du skulle "post- MAIL" till mig. Utan att du skulle "posta" gör inlägg här =D. Kul att det är så många som är intresserad av denna tråden. Om jag minns rätt så finns det ingen 3.2L under 90-talet i A8. 3.2L FSI kom runt -06. 3.7L har du ju fått svar på här uppe! du kan även hitta mer info om alla olika audi på denna länken : Länk En 3.7 håller inte samma begagnat värde som en 4.2 (bra att ha med i beräkningarna) Vilken årsmodel och vilken prisklass hade du tänkt dig? Tycker personligen att du borde satts på en 4.2 QUATTRO om det blir en Audi. Riktigt skönt på vintern då man tar sig fram ÖVER ALLT. Och har du kör med 4-hjulsdriften ett tag och lärt dig handskas med den (många tycker det känns som bilen vill bara gå rakt fram) så kommer du älska det. 4.2 är en underbara motor med mycket kraft och relativt låg förbrukning. |
|
|
Stod själv och valde mellan e38 och Audi A8/S8 D2. Det slutade med en manuell S8 från -01. Stor härlig busbil-:). Går att pressa rejält i kurvorna - Sen släpper den med besked. Rosten var en annan grej som fällde avgörandet. Audin förvandlas till en hög vitt pulver istället. Vill du köra snålt och tråkigt är det 2.8 och 3.7 med FWD som gäller. Fyrhjulsdriften gör ca 1 dl extra per mil. Men vem vill ha en A8 utan Quattro? Service och rep. är nog i ungefär samma klass. Kamremsbytet drar iväg om man inte kan göra det själv. Reservdelspriserna hos Audi är i nivå med BMW:s. Styrväxeldamasken kostade 128 kr! Nästa gång blir det nog en e65...... Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
|
Finaste S8 till salu - Länk |
|
| Galet fin och nice utrustad 735 till salu - Länk | |
|
Länk Länk Länk Några till schysssta ;-) |
|
|
Den firman verkar bara ha bilar i nyskick men smakar det så brukar det kosta oxå :) BMW M-POWER |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den nya S8 jag provkörde vid en VIP visning i Örebro hade en stereo för 84.000 vilket behövdes med tanke på hur bilen bullrade. se blogg 2007-10-10. har kört en del 7 seriebilar både de E38 och F101 med stora hjul på och de går ljudlöst i jämnförelse. Motorn i Audin är kalas ! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag äger en A8 4.2, och hade tidigare en750 E32. Försök få tag på en fin E38 750 säger jag. Det kan vara den bästa motor som finns. Fantastiskt fint bottendrag och användbar kraft i alla lägen. 4.2 v8an i Audin är lite mer progresiv i karaktären och behöver mer varv för att kännas kraftfull. För övrigt så står Audin nu för kamremsbyte. |
|
| Vilka bilar de har på AutoLeitner. Var visserligen inte billiga, men vill man ha en fin bil får man nog vara berädd att betala lite extra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.