|
|
|
|---|---|
|
Dags att byta. Köper man hela fjäderbenet med dämparen i eller en lös dämpare och byter/behåller gamla fjäderbenet? Måste man byta lagret uppe eller går det se ifall det är slitet? Är det mer slitdelar man byter samtidigt? | |
|
Det är hela benet man byter på E36: Länk Rekommendabelt att byta lagringarna när man har isär allt. Inget roligt att stå utan, när man märker hur det knurpar i lagren. Värt pengarna. Länk |
|
|
"knurpar"? Enligt BMW-verkstaden hade de inte sålt några stödlager de senaste 4 åren så det var inte så ofta man behövde byta dem. Är ju nästan 800 pix i onödan. Är det någon större kvalitetsskillnad eller problem med passform på icke-originaldelar? T.ex. Mekonomen? Byter man ngt mer än dämpare, damasken och ev. stödlagret? |
|
| Jag bytte dämpare på min E39:a vid runt 14000 mil. Upptäckte att höger lager var slut när allt var isär. Plockade ihop bilen och bytte lager vid ett senare tillfälle. Kändes som om det varit roligare att byta när allt var isär.. Många byter lagren samtidigt och idag skulle jag göra likadant. Damasken och genomslagsgummit är ju andra saker som kan behövas bytas, men de ser man ju konditionen på. Jag bytte inte dom. | |
|
Det skramlar och skakar i ratten när jag kör över ojämnheter. Är det för att dämparen är slut eller för att övre stödlagret är slut? är det först när man tagit isär allt som man märker sånt? E39:ans stödlager kanske behöver bytas oftare? Ifall BMW säger att de säljer dämpare till E36 men knappt några stödlager så borde det vara en vink. Men samtidigt surt att behöva göra om jobbet en gång extra. Helst borde man ju plocka isär allt först men då blir man ju billös flera dagar.. |
|
| Det kan vara så mycket som rasslar. Min högra dämpare var slut och det var på den sidan lagret glappade. Det bästa är väl om man kan köpa lagren på öppet köp och kolla konditionen när de ändå skall skruvas av. | |
| Vill du ha begagnat så har jag ett kit fram till Alpina övers när jag bytte till coilovers... :) | |
|
25% på mekonomen igår så det blev pryttlar därifrån. Hoppade över stödlagret, får se om det kommer behövas bytas iaf. Bara att byta imorgon å sedan jaga en besiktningstid. Körförbud på fredag.. :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.