AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.971

Bmw 540. Valvoline Synpower 5W-40 ej längre LL-98 klassad?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Ska snart byta olja för säsongen på min 540. Efter tips i 7-serie forumet lyckades jag hitta min favorit olja som har varit lite svår att få tag på på senare tid nämligen Valvoline Synpower 5W-40. Förra året fick det därför bli en annan Valvoline Synpower olja MST 5W-30 Bmw LL-04.

Dock blev jag förvånad när jag kom hem och såg på dunken att den inte hade Bmw LL-98 stämpeln. Gick in på Valvolines hemsida och läste i produktbladet. Döm om min förvåning när jag såg att den ej verkar vara Bmw LL-98 klassad längre........

Länk----->Länk

Verkar som bara 0W-40 oljan är LL-98 godkänd numera och 5W-30 LL-01. Någon som har en bra förklaring? Jag byter olja vart 1250-1500 mil (en gång om året). Bör jag lämna tillbaka oljan och köpa en annan ?

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
SynPower MST 5W-30
SynPower MXL 0W-30
SynPower MXL 5W-30

Dessa produkter är rekommenderade till din bil. Är du osäker gå in på valvoline.se och klicka på "råd om olja". Där kan du söka på reg.nummer.

Mst 5w-30 uppfyller LL-04 vilket är en bättre klassning som överträffar LL-98.

You can call me Bon
Ronald Belford Scott: Valvoline Synpower 5W-40 är en gammal klassisk beprövad Autopower olja som rekommenderats här i alla möjliga och omöjliga sammanhang, därför är vi förvånade över att den inte längre är BMW klassad.

Dessutom är det inte alla av oss som vill ha en 30 olja som du hänvisar till.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
mats_epost: han skriver att han kom hem med en dunk mst med LL-04 klassning därav försökte jag förklara att den inkluderar LL-98 klassningen. Har inte skrivit något angående 5w-40. Jag försökte bara hjälpa till med den produkten han köpt.

You can call me Bon
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Valvoline har mig veterligen inte gjort någon försämring av 5w-40 utan har troligen slutat betala dyra pengar för godkännandet till BMW. Dom har troligen valt att ha godkännandet på nyare produkter för att täcka in fler modeller. Jag kan kolla upp om det är ok att fortsätta köra på 5w-40.

You can call me Bon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byter du olja så ofta kan du i praktiken strunta i LL-klassningen, så länge det är en högkvalitetsolja (vilket Valvoline Synpower är!).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är väl knappst nått att bry sig om Synpowern lär ju inte vara sämre före det även om det inte tryckt på LL-98 längre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ronald Belford Scott: Kanske var jag lite otydlig i mitt inlägg :)
Förra året köpte jag Valvoline Synpower MST 5W-30 Bmw LL-04. Och visst vet jag att den oljan "slår" både Bmw LL-98 och 01.

Men i år fick jag inte tag i den igen för en vettig peng utan istället snubblade jag över en tråd om var det gick att få tag i Synpower 5W-40. Den oljan har jag kört på tidigare och gillar den. Prisvärd!

Dock blev jag förvånad när jag inte såg ngn Bmw LL-98 klassning på dunken och när jag sedan tittade på produktbladet (se länken) så verkar den ej vara LL-98 klassad längre.

Man kan tycka att det borde vara samma olja oavsett Bmw LL-98 klassningen men en sak är lite märklig. Jag läste i en excel fil om olika oljor "Sammanställning över de...av Johan Bondesson" som jag hittade på Gör det själv. I den sammanställningen har Valvoline Synpower 5W-40 API klassning SJ/CF och ACEA klassning A3/B3. På min 4 liters dunk står följande klassning: API SM/CF, ACEA A3/B4 (Distribuerad från Nederländerna). Betyder det att oljan är av sämre kvalité eller klassning än tidigare?

Mest nyfiken :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den är bättre klassad.
M är högre än L. tex
Jag kikade på den oöppnade enlitersflaskan som legat i bilen sedan 2004.
har aldrig behövt fylla på nån olja:)
API SL/CF Acea A3/B3/B4 BMW LL-98.
Är också från Nederländerna Ashland

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Klassningen går i bokstavsordning, SM är högre klassning än SJ, med andra ord en bättre produkt. Jag missförstod starten på tråden, trodde det gällde mst-oljan. Som jag skrev tidigare är det säkert så att Valvoline valt att lägga klassningarna på nyare produkter och som Johan B skriver så går det att köra på många oljekvaliteter vid korta intervaller.

You can call me Bon
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Det låter ju bra att den har bättre klassning :) Då är det bara att byta och njuta av ny fräsch olja i pärlan. Glad midsommar! Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.