AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.843

Hur många här har sålt sin m3a i maj/juni?

Sida 1 av 3
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Som topic lyder, hur många här har sålt sin m3a i maj/juni?

Marknaden verkar heldöd. När jag la ut annonsen för första gången för ett par veckor sedan kom det ut 9(!)st M3 e46 på samma dag. Det senaste halvåret har jag fått flera bud på min bil trots att den inte varit ute på annons (iom bilder från garaget.org). Men nu är det verkligen heldött. Kanske är så att man måste vänta med att sälja? Det borde ju dock vara nu folk vill köpa en m3a, inte när sommaren börjar lida mot sitt slut.

Min bil kostar något mer än genomsnittet men det kan väl knappast vara det som är problemet? Den är, faktiskt, klart finare/bättre än genomsnittet vilket jag tycker folk borde förstå och det tror jag också de gör. Är det tiden på året? Har aldrig sålt en bil i början av sommaren.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MagnusSa: Har inte sålt en M3:a, men försökte sälja en SLK 55 AMG förra året och gjorde misstaget att tacka nej till ett par erbjudanden direkt när jag bilen kom ut i början på maj för att "känna på marknaden". Och från midsommar och framåt var det stendött. Sänkte priset rejält i september / oktober, utan napp. Sålde bilen för betydligt mer i april i år istället.

Jag tror många åker på semester / resonerar att en för "stor" del av säsongen redan gått när man börjar närma sig juli.

Sen är det generella läget för den här typen av bilar inte jättebra. Det finns en otroligt utbud, och nu vet inte jag var du har för prisbild men det kan så klart vara en bidragande orsak...

Lycka till med försäljningen.
Det finns många m3 ute kommer i snitt en ny om dagen har sett din och tycker inte priset är för högt om jag skulle köpa en själv så hade din varit ett starkt alternativ

Jag sålde i februari. Klockren Svensksåld 02:a med bara knappa 5000mil på mätaren. De tog ett par veckor med annons enbart här på ap utan bilder sen vart den borta. Fick gå ner en femtusing på mitt utgångspris men då stannade originalfälgarna hos mig vilka jag sen sålde för femtusen, så jag fick vad jag ville ha kan man säga.

Har du haft folk som tittat på din bil? Är din bil bättre/finare än genomsnittet så skall det ju inte vara några problem om priset är rätt ;) Länk är detta din bil? Jag begärde 240k för min vilket jag tyckte låg rätt prismässigt och den summan jag kunde tänkas släppa den för helt enkelt. Min hade givetvis standardstenskotten och någon liten motkörning under fronten på någon cm som syntes när man låg på knä typ men i övrigt ingenting.

Ska du ha iväg bilen så tor jag nog du får sänka priset rätt rejält tyvärr, 30-40k typ!

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Tack för svaren. Misstänkte som sagt att det var tiden på året som var fel. Får väl behålla den ett tag till.

Ja det är min bil. Finns inte en enda repa eller en enda prick på hela bilen. Inga fel på den, alltid servad på bmw,2 ägare m.m. På skinnet kan man även se hur välskött den är. Sen har den ju faktiskt i princip alla tänkbara tillval som gick att göra 2004, förrutom elrullgardin till bakrutan. Så sänka priset med 30.000kr tänker jag inte göra. Visst kan jag gå ner lite i pris, det får man ju alltid räkna med. Spelar ingen roll om man sänker priset ännu mer för alla ska pruta oavsett utgångspris.

Låter väl annonsen ligga kvar men det verkar ju uppenbarligen som att jag får ställa in mig på att behålla den ett tag till. Trodde ändå att det skulle finnas en och annan entusiast där ute, som likt jag själv, skulle uppskatta allt jobb jag lagt ner på den. Inte alla bilar som är lika rena på undersidan som på "utsidan"!
Twinsturbo: Den är verkligen klockren. Har idag gått 5048 mil. =) Det är som du säger ett märke under frontspoilern som syns OM man ligger ner och hur ofta gör man det =) Det kommer dock att åtgärdas. I övrigt är där i princip bara stenskott på frontspoilern vilket är helt naturligt. I övrigt är där varken repor eller dörruppslag och nu även med två lager Fireglaze och polerad ljuddämpare, inte ett "skitkorn" varken i dörrar eller motorutrymme. ;-)

Magnus: Ha lite is i magen. Det kommer garanterat en köpare som verkligen uppskattar skicket på din bil. Jag själv var i samma situation när jag sålde min svensksålda Alpina med 3611 mil på mätaren.

Det finns tyvärr mycket "skit" på marknaden om man är intresserad av en 100% seriös bil, mycket bra skick, historik, ev lågmilare och JA jag har tittat på ett flertal bilar med mysko historik, tveksamma mätarställningar, krockskadade osv.

///M. Pedersen

Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Sålde min Bmw M3 cab SMG i slutet på aug 2010.
/// M ///: Så den har slått över till 5k nu alltså :D. Framförallt är det roligt att veta att man sålt vidare sin bil och "kunden" är nöjd.. Att dessutom veta att ens gamla bil blir väl behandlad om än ännu bättre i mitt fall ;). Bara det är värt lite pengar i min mening! Jag hade säkerligen kunnat klämma ut 10-20k till av någon random dude som skulle sladda runt korvkiosken och burna sig igenom stan men nej tack :)
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Jag la ut min M3a på blocket nu i juni på en fredag, en kille hörde av sig på lördag och kom och hämtade den på söndag. Jag fick ut exakt de pengar jag begärde, vilket gjorde att jag funderade om jag la ut den för lågt.

Sv-såld, 2003, CSL fäglar,CSL baklucka m.m. 9500mil. 225.000kr
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
MagnusSa: Kan det inte vara så enkelt att du ligger fel i pris. Finns alltid folk som vill köpa en M3, oavsett om det är juni eller november.
Sänk priset så får du den såld, den ökar inte i värde bara för att du skall sälja den senare.

/D
Jag köpte min M3 E46 -05 i maj efter ca 2 månaders letande. Manuell, lågmilad, fullutrustad, competition paket och en del eftermonterade CSL delar. Jag är grymt nöjd! :)

Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Som referens köpte jag min M3:a i förrgår. En Imolaröd 02:a med SMG II. Importerad 2006 och 2 ägare i Sverige sen dess. Givetvis fullständig historik med milen kontrollerade. Toppskick maskinellt och karossmässigt. Snart 12000 mil i den, ytterst välservad.
Stort plus med takluckan, halvskinnet (personligt gillar jag det mer, men de skiljer ju sig åt).
Saknar navi och har endast 18" orginal.. Men det går ju att ordna.

Hur som helst, gav 167k för bilen.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Tycker inte man kan jämföra en 02a med en 04a och 12.000mil är ganska mkt. Sen är min bil påkostad utöver det vanliga. Jag har lagt ner över 60.000kr på "onödiga" delar inkl omlackering. Och jag har följt marknaden i flera år så jag ligger inte så fel i pris. Finns såklart de som köpt sin bil till ett bra pris, och de som lyckats sälja sin bil till ett "bra" pris. Jag har satt en lägsta gräns och om jag inte kan få så mycket så behåller jag bilen. Annars hamnar man ju på volvo-nivå och jag kör hellre min M3a än en volvo V70.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
men sen så är de stor skillnad på bil och bil, som jag hade inte köpt din magnus, just bara för att den är omlackad, helt....visst de är säkert bra gjort osv, men de får i alla fall mig att tänka till vrf den blivt om lackad.
även om de var tex, sten skot, eller parkerings skada.¨

sen kommer man ALDRIG få igen pengar man lägger ner på bil, tror att du skulle fått lika mkt pengar för din bil även om du inte hade lackat om den. visst är känns bra surt att lägga ut massa pengar på en bil å sedan inte få en krona av de lilla extra till backs.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Konstigt sätt att resonera i det här fallet. Du vet ju varför jag lackat om bilen så vad är det som får dig att "tänka till"? De allra flesta tycker inte att et är något konstigt att lacka om framkjolen tex. Vad är det för skillnad om man som i mitt fall har lackat om även andra delar? Och detta enbart för att få bilen att se helt ny ut. Allt har dokumentrats me digitalkamera dessutom. Före-, och efterbilder osv. Anledningen till att tex bakskärmarna lackats om var pga små små stenskott, ena framdörrenn pga en repa på cca 3mm som knappt sytes, bakkjolen pga något litet märk som knappt syntes strax under bagageluckan som förmodligen kommit till när någon lyft ut något från babgageutrymmet. Iom att jag kunde hitta någon liten skavank här och där så slutade det med att jag lät lacka om allt för att få den att se helt ny ut. För gemene man kan det vara väldigt svårt att förstå men jag är pedant ut i fingertopparna. Problemet är väl att få en köpare att förstå hur jag har tänkt... allt jag har gjort med bilen tycker säkert många är fullständigt överdrivet. Men jag tror ändå att alla uppskattar slutresultatet.

I vanliga fall skulle jag dock hålla med dig. Man köper ju inte gärna en omlackad bil iom att man precis som du säger börjar fundera över varför den lackats om. Bilbranchen är en skum branch. Men i mitt fall har jag ju svar på alla frågor. Det är inte alltid så bra att var extrem...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag skulle hellre köpa en bil som är omlackad (förutsatt att man känner till varför den är omlackad och det är proffsig arbete som ligger bakom omlackeringen) än en bil som har original lacken kvar med massa stenskott, repor o dylikt.

Undrar hur många åker i omlackade bilar utan att veta om det...

MagnusSa, priset som du har satt är det smärtgränsen?

BMW M-POWER
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag resonerar som gino. Sen finns det väldigt många dåliga lackerare så man får efterforska noga innan man anlitar någon. Och det är precis vad jag gjorde.

Nej det är inte smärtgränsen. Folk vill ju alltid pruta som sagt så man måste ju ligga lite högre än det man sedan faktiskt säljer den för.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
MagnusSa: verkligen snygg bil du har! Färgkombinationen är perfekt och vore jag M3-spekulant så skulle jag ta mig en noggrann titt på din bil.

Angående det här med omlackning så håller jag fullständigt med dig (och GINO). Jag resonerade precis likadant när jag lackade om stora delar av min E31a.
Omlack är helt OK, o man skall komma ihåg att det skall "mycket" till för att en omlack skall ha sämre yta än original BMW "apelsin-lack":). Om en omlack är bra eller dålig vet man egentligen först efter 2-3 år, sitter lacken kvar utan sjunkningar/sprickor/bubblor så är det bra gjort. Min egen M är tex helt omlackad för 8 år sedan av samma anledning som MagnusSA (mindre repor, nåt dörruppslag mm), har även jag några bilder före o nån under jobbets gång, plus att jag kollade till hur jobbet flöt på under tiden det gjordes. I mitt fall har lacken suttit kvar i 8 år utan bekymmer så jag antar att det är hyffsat gjort iaf. Kommer även lacka om min andra bil, även den pga mindre repor, uppslag, men denna gång tänkte jag göra en "ännu seriösare" lack, dvs bilen skall lackas i delar med avhängda dörrar,lucka,huv & framskärmar. Dessutom både in/utvändigt, har hittat en vettig (?) firma där lackeraren lovar stordåd OM jag betalar "vettigt"...Har gjort ett testskott på firman, lackering av "bruxisen" till "minipris", helt OK resultat, nån liten rinning (som skall justeras med våtslip utan bekymmer) men ypperlig yta, ingen apelsinskals-yta. Återstår att se hur underarbetet är, det vet jag om 2-3 år:).
GI
53
GIDE
Bmw M3 E46 -03
Har sålt 2st m3or i april detta året, utan annons på blocket.
Köpte precis min 3e, och har inga planer på att annonsera den alls iår.

Men händer ju att man får bud som någon säger via garaget.org

Mvh
Hade de inte varit för att jag sitter med en bil själv hade jag gladeligen köpt "MagnusSa:s" M3a...

Lackerar rätt person så kan resultatet bara bli bättre än fabrikslacken

I rätt(fel) ljus ser min originallack ut som en gammal tjock (BMI>40) kvinnas lår

*surt*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.