|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett nytt jobb 8 mil hemifrån och inser att vår Mini Cooper S inte är optimal pendlarbil pga soppaförbrukning osv. Då en Mini verkar vara osäljbar just nu (trots att den är billigast på Blocket) tänkte jag byta in den. Verkar som att BMW säljer ut en batch hyfsat välutrustade 116d för golfpengar. Då får man ju som sig bör fri service osv på BMW. Men vad tror ni? Är det en bra pendlarbil? Den har ju 2 litersmotorn och verkar ju vara "E30 aktig" på ett positivt sätt. Sen kan det ju hända att man pillar i ett v-tech program i den när garantin gått ut... de påstår att det ger 180hk och 400Nm! Det är nästan identiskt med vår VW Caravelle 2,5tdi och den går ju inte dåligt trots 750kg mer vikt än E87:an Någon här som kan dela med sig av erfarenheter om sina 116d? ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
| Jag provade en 116d och blev positivt överraskat. Ingen raket, men fint vrid som räcker fint till landsväg samt motorvägskörning. :) | |
|
Låter som en bra lösning på ditt pendlande. 1an är riktigt sköna bilar Samt som du säger skrämma upp motorn lite :) Tror 116d går riktigt snålt. |
|
|
Bättre pendlarbil är nog svårt att hitta. Har själv en 118d som jag är mycket nöjd med. Billig i drift och skön att köra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
De påstod att man får ner den i 0,38 på långkörning!? I så fall kan jag nästan betala bilen med det jag spar i bränslekostnad mot Minin (som tar 0,75 landsväg)! ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Med lätt gasfot var det inga problem att få ner 118d till 0,38 mellan Linköping och Valdemarsvik för några helger sedan.. Så det bör 116d klara tror jag. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
116d (Eller 1-serie i sig) är en underbar bil även att köra långt i, det enda man kan hålla mot modellen är de dåliga utrymmena bakom framsätena; Men kommer du från en Mini är det troligen inget du kommer reagera på. :) //Bjersér |
|
| Det är bara cykeln som är bättre pendlarbil! ;) | |
|
116d tror jag blir riktigt bra som pendlarbil. Annars en Porsche GT3 light weight som du åker ännu billigare i: Länk |
|
|
Det blev ingen 116d.... och ingen Golf heller. Ekonomin satte gränser så det blev en begagnade 118d i stället.... kört hem den från Göteborg, 145mil njutning! :-) |
|
|
Grattis Tror du kommer bli nöjd med den. Kommer nog ochså leta efter en ny bil eftersom nytt jobb är på gång Lite sugen på focus 1.6d |
|
|
Ouch... får man skriva så på ett BMW forum? ;-) Kollade på Focus nu då de är billiga... jag kom fram till att de ÄR billiga... på alla sätt och vis. Sen håller inte förbrukningssiffrorna alls... inte för att de gör det på BMW heller men generellt sett kan man säga att 1.6 liters dieselmotorer oavsett märke är optimerade för 90km/h. Dett gör att förbrukningen ökar markant i 110-120.... och jag har 110 väg till jobbet. En 2 lites diesel tar iofs mer i 90 men i 110-120 är de helt plötsligt snålare än sina 1,6 liters miljökompisar. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Stort grattis Magnus. Måste medge att 118d är en perfekt motor på många sätt. Ligger man i ca 110-120 är förbrukningen 0,4 och det gör inte många bilar i klassen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Grattis! Fick du Minin såld? Jag vet fler som försökt sälja Cooper S men det har varit lögn i helvete, konstigt eftersom det tidigare var värsta rusningen efter dem. | |
| Grattis. Jag är hel nöjd med min 118d går att köra otroligt billig även vid riktigt höga hastigheter. Vad är det för färg,årsmod? | |
|
Stefan: vad har du för däckdimensioner? Jag har kommit ner till 4,4 som bäst och då körde jag 90 hela vägen...kör jag 110-120 kommer jag inte under 5,0 och då snackar vi bilens mätare? 118d, 2000mil, 18x245x30 :) |
|
|
Finns inte en chans att jag kommer ner i 4l heller... Ligger jag och snålkör, dock upp emot 110 ligger jag på 4,6l... men när jag kör som jag brukar går det 5,4. Samma körsätt men en Cooper S var 8,6 respektive 10,6 så jag är ändå nöjd! En guru på 1 serien säger att det är pga att jag har slitna RFT däck, de är tydligen betydligt mer svårrullade när de är slitna. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.