|
|
|
|---|---|
|
Ser ut som det är 2st e36. Jag kan ha sett fel också. här kommer länken: Länk Hoppas inte detta är repost eller fel forum. | |
| Herrejävlar vilken smäll. Finns tydligen en anledning till varför man inte ska köra fort med släp. | |
| Ajajaj! :( Hoppas de klarade sig hyffsat! | |
|
Man får inte dra 800 kg med en Pajero på B-kort. Troligen inte ekipaget i länken heller, men ett något lättare 1740kg+1740kg går bra. Troligen lyfter stödhjulet från marken när man lossar draget på bilen i filmen. Man ska alltid finjustera kultrycket till ca 50 kg med ett sånt ekipage och som sagt inte åka för fort. Fungerande friktionskoppling kan nog vara värdefullt för att dämpa sånna tendendenser till självsvängningar. Har själv varit med om liknande när vi körde en kompis folkracebil på ett flaksläp där man inte fick bilen nog långt fram p.g.a lämmen. (på vägen hem backade vi på). Började svänga vid ca 70km/h och som tur är hann vi sakta ner. Omöjligt att försöka parera ut svängningarna. Riktigt obehagligt. |
|
| Jag tror precis som Anders-72 att släpet i klippet hade negativt kultryck, vilket är helt livsfarligt att köra runt med då det ger precis sådana sidokast.. Ligger kultrycket på 50-80kg går det utan större problem köra i 100km/h, i vissa fall även fortare. | |
|
Ja, i alla fall tills man ska försöka bromsa hela ekipaget... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh: Vad är meningen "Ja, i alla fall tills man ska försöka bromsa hela ekipaget..." tänkt som kommentar till? | |
| Anders, vad menar du med "fungerande friktionskoppling"? | |
| marin849: Jag antar att han syftade på en stabiliserande kulhandske med friktionsbelägg. | |
|
shit... har vare med om folkracebil bakom en gammal L200. släpet liknade videon. gick fruktansvärt stabilt även över 100 då de bara sköt på i en lång utförsbacke. blev också tvärnit från 60 till 0 en gång då de sprang en älg över vägen. rätt kultryck. vagnen hade nyrenoverade bromsar. inte den roligaste färden jag vare med om.. BMW ownz |
|
|
Chris87: Den närmast föregående meningen. :-) Vid så tungt totalt ekipage ger en högre fart att man måste ha betydligt större bromsar. Det finns ett antal anledningar till att släp är begränsade till 80 km/t. Kultryck är långt ifrån allt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det där var inga 80 o jag såg inga bromsljus tändas förrann det var för sent... Är man dum så får man lida. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
En båttjuv som försöker köra för fort: Länk Polisen bara väntar.... mvh/ Anders |
|
|
Det finns även andra varianter än friktionskoppling tex Volvo har ett system TSA, Trailer stability assist ATC kom nog för ca 5år sen och är ett aggregat som man kan eftermontera på alla? släp.Om jag kommer ihåg rätt så kopplas detta till bromsvajrarna och träder i kraft automatiskt vid pendling och som då bromsar släpet. Sen finns det många varianter av dämpning på kontinenten,vanligast är nog en fet stötdämpare som sitter mellan drag och dragstång,men jag har även sett fjädrar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
esadh: I Tyskland är det tillåtet att köra i 100 km/h på Autobahn förutsatt att släpet blivit godkänd i en speciell besiktning. Storleken på bromsarna har ingen som helst betydelse för släpets stabilitet vid jämn fart. Där är kultrycket och lastens fördelning på släpet det avgörande. Något de som dragit husvagn, båttrailer av större modell eller tagit BE-behörighet känner till eller är väl bekanta med. Är kultrycket för lågt eller negativt behöver farten inte vara särskilt höga förrän släpet börjar åla sig fram bakom bilen och ger samma tendenser som i det första youtube-klippet. Däremot vid inbromsning spelar dimensioneringen på bromsarna en väldigt stor roll, dock är det sällan några problem förutsatt att släpet inte är överlastat. Ett grundkrav för att en släpvagn ska bli godkänd är att dess bromsar är väl dimensionerad till släpets totalvikt, så för klena bromsar för släpets ändamål förekommer sällan. |
|
| Har sett någon slags bladfjäder som avlastar kultrycket trots framtung vagn i USA. Den gick att spänna såpass att man kunde byta bakhjul på bilen utan domkraft :) Dom tycker nog våran lilla 50-kula är leksaker att dra med :) | |
| Amerikanerna kör väl med ~60mm (2 5/6") kula. Så det skiljer inte jätte mycket mot vår 50mm kula. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.