AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.532

Vad är ett rimligt pris på min E36 325 cabriolet, egentligen?

Hej panelen!

Jag har en sommarbil som bara står till ingen nytta...
Annons: Länk och Länk
Vad kan man tänkas få ut för den, tro?
Förutom några mail från spekulanter som frågar om sådana individuella saker som bränsleförbrukning och försäkringspremier är det rätt dött.
Bilen är ingen pärla, typ Micke Olsson's Länk men i ett mycket gott bruksskick. Historiken är känd, alltid beröm vid besiktningen, den är pigg och tight & fin i chassiet (för att vara en öppen bil). Alla intresserade som sett bilen på blocket får en länk till bilen här på autopower, där det mesta som hänt bilen under min ägo finns noterat i Bilbloggen.
Tankar och tips emottages tacksamt :-)

Ser gärna att ni som faktiskt skulle kunna tänka er att köpa en cabriolet säger vad som saknas på min bil / i mina annonser.
Det nuvarande priset gör den till den billigaste E36 325 cabben vid en Blocket-sökning på "bmw 325 cab" på "Göteborg-Angränsande län"...

/Magnus, BMW CS # 07317

Den Gröne: Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
50 är rätt pris gissar jag på. Hade Cab-suffletten varit fräschare kunde du kanske få några tusenlappar mer.
35-45 K
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag skulle gissa på att din bils värde påverkas negativt av att inredning och cab-lock / mattor inte är i samma färg.
Sen behöver man inte lägga till så värst mycket pengar få en några år nyare 328 cab med M-paket. De är givetvis mer attraktiva. Bara mina tankar...
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Skulle tippa på mellan 38-40 K som slutpris om du inte vill annonsera hela sommaren.
Tyvärr så är E36 cabbarna inte så lättsålda nu för tidén.
Hej igen!
Det är alltid spännande att lägga ut en fråga i värderingsforumet :-)
Jag är i allra högsta grad medveten om att inget är värt mer än vad någon är beredd att betala!

Det verkar som om inredningen är fel och priset för högt, alltså.
Själv skulle jag direkt sortera bort en E36 325 cab som låg ute för 35-38 tusen. (Var bjuden 43 tusen av en bilhandlare i rent inköp, jag tyckte det var för snålt....) Ingen av spekulanterna har ens försökt pruta på priset - de har bara försvunnit efter ett par, tre mail.
Inredningen är, enligt mig och många andra som sett bilen, det som ger den karaktär - den sticker ut lite från mängden ("fusk-individual", helt enkelt :-)
Smak och tycke kan man ju diskutera i all oändlighet - jag får bara positiva kommentarer kring bilen, varhelst jag ställer ifrån mig den.

Kan någon länka till en 328i M som "inte är så värst mycket dyrare" än min bil? Bilen får gärna finnas inom angränsande län till Göteborg, då somliga spekulanter verkar tro att jag utan att tveka sätter mig i bilen och åker 15 mil enkel väg till Jönköping för att visa upp bilen för en snubbe som KANSKE bor på DEN GATAN och faktiskt KANSKE finns på plats när jag eventuellt hittat dit... ;-)
Det här med att E36 cabrioleterna inte är lättsålda kanske stämmer; talar "740 power" av egen erfarenhet eller vad grundas det på?
Gäller det alla cabrioleter, eller bara E36? Är en E36 för gammal, kanske?
En E36 cabrio från -94 köps ju troligen för att användas som hobbybil/sommarbil, något annat har i alla fall jag svårt att tro, så kundkretsen krymper ju rätt rejält jämfört med de som säljer en bruksbil :-)

Som tur är kan jag lika gärna vänta till våren 2012 (eller 2013 för den delen) med att sälja den. Den står inte i vägen - den bara står... Typ.

Fyll gärna på med fler åsikter!!!!!

Ha det gött - 1 vecka kvar till semestern :-)))))

/Magnus, BMW CS # 07317

Hej!

På Blocket tycks det inte finnas någon 328 i Göteborgstrakten för tillfället i den prisklassen.
Men om man är intresserad av en bil kan man nog åka en 20-30 mil enkel väg om så behövs. Själv bor jag i Finland och har hämtat bilar från Malmö i söder till Umeå, Piteå och Skellefteå i norr.

Så t.ex. dessa går ju att jämföra med

Länk
Länk
Länk

Och som du själv säger så är ju kundkretsen mindre för en cab men det är bara att ha tålamod, mitt i allt kanske någon dyker upp.

Lycka till!

Mvh Ubbe

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
När jag skrev att der går att hitta en 328 IM med endast lite påslag på priset så kollade jag inte Blocket. Jag jämförde istället med en faktisk affär. Jag köpte sept 2008 en 328 cab 97a med M-paket från fabrik för 60 000:-. Den hade gått ca 17000 mil och var i mycket gott skick. Det var ju lite senare på året och säljaren var kanske lite mer angelägen om att sälja men det är trots allt snart 3 år sedan. Jag monterade sedan nackstöd bak och åkte på byte av värmepaket samt lite övriga reparationer. Fick sammanlagt lägga ut 15000:- på ett år. Sålde den i absolut pedantskick Aug 09 för 75000:-. Annonserade ca en månad innan första spekulanten kom för att titta. Han högg den direkt.
Hej!
Tack för input!
@Daniel N:
Intressant resonemang - Min bil är för dyr jämfört med en 328i M, det finns inga 328i M cab ute till salu just nu, men du sålde din för 50% mer för 2 år sedan än vad jag begär för min?! :-)
Annars är det precis som du säger - om bara det är någon som orkar komma o kolla på bilen, så försvinner den. Så har det alltid varit med de bilar jag krängt iväg på Blocket.
@FinnUbbe:
Friska tag att åka från Finland för att handla bil!!!
Själv har jag har köpt mina 2 senaste bilar i Skåne.
Tycker det är tillräckligt långt bort :-)
Så här ser jag på de bilar du länkat till:
328:an i Hörby (27 mil fr Götet) går bort för att den bara varit i Sverige sen en dryg vecka tillbaka (reg bes i Sverige 15/6 2011).
328:an i Gnosjö (15 mil fr Götet) gör i alla fall inte mig köpsugen, 5000 mil mer + att en hardtop, i alla fall i min värld, innebär att den varit vinterkörd.
328:an i Finspång (34 mil fr Götet) ser jättefin ut med 1 ägare, men har automatlåda.
Min efterlysning gällde länkar till E36 328i M, ingen av ovanstående glider in i den kategorin. I såfall har även jag en M.vagn ;-)

/Magnus, BMW CS # 07317

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
e30cabbe:
Vad jag menade med mitt resonemang var ju snarare att jag gav 20% eller 10 000:- mer för en 328 med M-paket som var två år nyare än din (eller 5 år nyare i nuläget). Säljaren av den bilen började även han på 90 000:-.
Då är valet ganska enkelt enligt mig. Då fick jag ju även klimatanläggning, helautomatisk cab, M-paket med allt det innebär osv.

Som avslutning tror jag säkert att du får 45 - 50 000:- för din bil i slutändan, men då krävs tålamod att vänta på rätt köpare. Jag sitter själv och väntar på rätt köpare till min E46 cab.
@Daniel N:
Först vill jag ge en eloge till dig som prutade ner en bil från 90 till 60 tusen!
Den säljaren hade helt klart brist på både spekulanter, tålamod och tid...
Självklart är en fin, välutrustad 328i M från '97 värd 10 papp mer än min, det är bara det att det inte verkar finnas så många av dem!?
Tror mycket på att det är tillfället som gör köparen, om man nu inte bestämt sig för att man som ett exempel absolut MÅSTE ha en "carbonsvart med röd sufflett, svarta sportstolar och komplett M-paket", då får man vänta in en...
Vad jag inte riktigt fattar är hur din förra bil från '97 går från att ha varit 2 år nyare än min från '94 till att vara 5 år nyare i nuläget.
En bil från '97 är väl alltid 3 år nyare än en från '94, eller? :-)
För övrigt är jag försedd med ett mycket stort tålamod.
Var ute i solskenet och körde en sväng idag - lika fantastiskt roligt varje gång. Som sagt, bara nån orkar pallra sig hit för att provköra så lär jag inte se den mer...
Lycka till med din egen försäljning!

/Magnus, BMW CS # 07317

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
e30cabbe:
Jag prutade inte från 90 till 60 000:-. Säljaren prutade med sig själv ner till 70 innan jag överhuvudtaget kom in i bilden.
Fick för mig att din bil var en 95a och då skulle det skilja två år till min 97a. Sen att jag skrev (fem år i nuläget) var kanske lite luddigt. Jag menade att min bil är två år nyare och det är tre år sedan jag köpte den. Alltså var min bil fem år nyare än din är i nuläget då jag köpte den (eller egentligen sex då din var en 94a).

Din bil är i nuläget 17 år gammal och min var 11 år gammal då jag köpte den.

Blev lite rörigt det här :)

Hur som helst, lycka till med försäljningen!
Får du 43 av en bilhandlare är det väl inget och fundera på.
Du får knappast mer privat för den speciellt inte så här pass "sent" på säsongen.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Som ett svar på min egen fråga, kan jag meddela att min bil var värd 49000. Precis som jag misstänkte blev den 1:e som orkade pallra sig hit nöjd med det han såg och kände och slog till :-)

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.