AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.700

BMW E36 6cyl - Multirem går av

Kan ett dåligt löphjul/styrhjul påverka att remmen blir dålig/blir sliten?
Böt till en ny rem men den blir sliten efter 2 dagar håller på och går av.
Jag har hört och sett hur styrhjulet/löphjulet tjöt krassla ifrån sig förut innan och efter så jag undrar om det kan va den som bromsar in remmen på något sett och förstör remmen?

Jag har beställt en ny rem,löphjul och styrhjul.. Jag hoppas att det löser mitt problem. Vad tror ni?

Tacksam för svar!
ha
734
haack
X3 30d -18

Tror det låter som att du hittat lösningen, men för säkerhets skull så skulle jag ha kännt på alla hjul remmen passerar.

Okej var ute en gång till för säkerhetsskull. Kunde dock inte känna på alla hjul då remmen sitter på och allt.

Men jag kollade noga och såg att hjulet som sitter på fläkten en "större" variant med spår i hoppar i sidlededs.. utåt när motorn var igång.
Kan det påverka att remmen blir sliten går i strimmla en bit går av?

Eller är det löphjulen tro?
ha
734
haack
X3 30d -18

Låter som att du hittat problemet..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om vattenpumpen håller på att ge upp. Prova att ta tag i fläktvingen och ruckla och se om det glappar där. Själva remskivan sitter på vattenpumpen med fyra små bultar. Kan även vara de som är lösa, men mest troligt pumpen som sagt. Bara att byta i så fall. En tidsfråga innanden ger upp helt.
Okej tack för svaret! ska kolla upp det så fort jag kan. så vattenpumpen driver fläkten kan va de som gör att den går ojämt sjävla remskivan?

Därimot nu så startar inte bilen helt plötsligt så jag undrar vad som har hänt! .. startmotorn går runt och allt.

Om pumpen har gått sönder så den vill inte alls starta eller nåt då?
En vän till mig sa att jag skulle testa skruva ur tändstiften och kolla och pröva elda lite med tändare på dom..

Nu är man ledsen :(
br
31
brandiz
320i coupé -94
vattenpumpen drivs av remmen som sitter runt det hjulet, och den driver fläkten också som av en händelse råkar sitta på vattenpumpen den också :p

men jag tycker absolut att du ska kolla hur mycket den glappar om du gör så som anders-72 beskrev ovan att ta tag i fläkten och rucklar den upp och ner, det känns bäst om remmen är av ifrån skivan.

och nae vattenpumpen har inte något att göra med att bilen inte startar, har du kollat ifall du har bensin i tanken? =) eller ifall bränslepumpen låter osv, om inte testa att en kompis vrider på nyckeln och kör på starten medans du slår med en gummi hammare eller dylikt på tanken under höger baksäte (det är nämligen där som pumpen är placerad)

hoppar den igång då så är det bara att byta pump.. men det är ju om den inte låter förstås, det kan ju vara något annat fel :)
Har bara kännt på fläkten med remmen på och de glappar pyttelite. Jag vill inte ta bort remmen än pga av bilen inte startar, så vill lösa varför inte bilen startar nu först.

Jag har ca 17 liter bensin i tanken.

Jag tyckter jag minns att nåt lätt till när man satt på tändningen typ ett ljud som typ "doodoo" och så klickar det sen.. som något kanske Bränslepumpen?

Men nu när jag sätter på tändningen så låter de inte så.. mycket tystare.

Ska testa och kolla det då att slå där under o på tanken och starta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.