|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jo, jag tänkte prova att byta kylarvätska själv för första gången. Jag har studerat noga hur man ska göra och jag vet nu hur det går till i princip, men många gör detta så olika. Så jag tänkte fråga hur ni själva gör när ni byter kylarvätska. Så... säg att du vill byta kylarvätska i din bil. Hur gör du? | |
|
rycker slangen till kylaren och brummar lite sen är de bara att fylla på nytt och lufta :) i princip vad som hänt mig 2 gånger precis innan de vare dags att byta vätska..... BMW ownz |
|
|
Okej, så du kopplar bort nedre kylarslangen och låter vätskan rinna ut den vägen? Det har jag inte tänkt på faktiskt. Rinner den ut snabbare då än om man skulle öppna dräneringsskruven? Hur gör du när du luftar? Jag är lite osäker på det. Jag vet att det finns luftningsskruv men jag har fått så olika besked av de jag frågat. Vad hade hänt dig 2 gånger säger du? Hade slangen hoppat av eller?... |
|
|
kylaren hade gått åt pipan så den pumpat ur sig allt vatten. räcker inte att bara koppla bort den. man tömmer bara kylaren då. håll fullt i expkärlet och luftskruven borta. låt den stå på tomgång tills den blive varm. och gasa lite smått bara. stå i motlut hjälper. BMW ownz |
|
|
Hade kylaren gått åt pipan? Hur gick det till? Fick du byta kylaren då? Okej, så du låter motorn och kylsystemet svalna. Sedan kopplar du bort nedre kylslangen, startar motorn och ger lite gas för att få vätskan att cirkulera och tömma den på så sätt. Är det så du menar? När du tömt den på kylarvätska så sätter du tillbaka kylarslangen, öppnar luftskruven och börjar hälla i ny vätska i kärlet? Sedan är det bara sätta locket på? En sak förstår jag inte. Vätskan går väl inte runt hela vägen genom kylaren om motorn är kall? Jag menar motorn måste vara varm för att termostaten ska öppna. Så du kopplar väl inte bort slangen när motorn är igång och systemet är varmt?... eller? |
|
|
slangen som går in under expkärlet går direkt till motorn så den skulle vara bäst att ta bort. då är inte termostaten inblandad. fyll sedan fullt i den övre kylarslangen som går till termostathuset. lite lättare att göra så, än att bara fylla i expkärlet tycker jag. sen är det bara å lufta. finns bra mekar-tipps här på sidan. här är hela faderuttan Länk BMW ownz |
|
|
Som Hasso skriver i mekartipset som du länkade till, "att få till det rätt, bygger lite på känsla och erfarenhet för det man håller på med och vet hur det ska fungera." Jag har inte gjort det här tidigare så jag kan inte säga att jag har den erfarenheten. Men rätta mig om jag har fel, han hällde bara i vatten i systemet?! "Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet." Det här med att man ska sätta tempen och fläkten på max har jag hört tidigare. Varför är det viktigt? Är det bara när man ska lufta systemet som man ska göra det eller även när man ska tömma kylarvätskan? Är det bara om man har klimatanläggning i bilen som man ska göra så? Ska man verkligen bara hälla i vatten när man ska lufta systemet? Vadå häller man i glykolen efteråt då och låter vattnet rinna över tills man får den rätta blandningen?... det låter ju inte rätt. Förutom det som Hasso har skrivit i den artikeln när han bytte vattenpump så har jag faktiskt inte sett någon artikel på Autopower som går igenom byte av kylarvätska. Eller andra vätskor och oljor för den delen. Det är ju som det låter, "mekartips". Byte av vätskor och oljor faller in under underhåll. Det borde skrivas några såna artiklar också tycker jag, så man vet hur man underhåller bilen själv på rätt sätt, så slipper man kanske meka om man underhåller. |
|
|
Som jag förstått det så ska man enligt manualen öppna alla dräneringsskruvar för kylarvätska när man vill tömma allt. Det ska sitta en längst ner på expansionskärlet och en på motorblocket vid fjärde cylindern. Den på motorblocket kan också sitta längst fram vid första cylindern nära fläkten. Den på expansionskärlet kan också sitta direkt på kylaren om det är kylare med separat och inte integrerat expansionskärl. Är det ingen som tömmer kylarvätska med de skruvarna som är avsedda för det? Är det för att man är lat eller är det för att det är bättre att göra på annat sätt?... |
|
|
att sätta fläkten på 3:an och full värme gör ju så du får fullt flöde i systemet = lättare att lufta. gör detta innan du tömmer så vet du ju att allt står klart + att de töms helt. oavsett om du har ac eller inte. jag har inte provat detta själv så är lite osäker. men de låter vettigast att göra så. Hasso skriver att man ska blanda glykolen och vattnet innan man tippar de i bilen. annars blir det inte bra alls :S jag har bara fyllt enbart vatten och låtit motorn gå för att spola ur de sista och sen blandat glykolen på känsla. typ 55 glykol 45 vatten. nått jag fått för mig bara. men så har jag en mätare som visar vilken temperatur glykolen klarar. någon smart person kanske kan hjälpa dig mer. i själva verket är de inte speciellt svårt. bara man kommer igång och inte har bråttom. du borde klara det galant ;) BMW ownz |
|
|
Tänkte beskriva vad som står i den Haynes Repair Manual som jag har liggandes som iofs är till en e46:a men principen torde vara densamma och som redan sagts ovan. Enligt Haynes ska man vänta tills motorn är helt kall, öppna expansionskärlet så man släpper ut ev tryck, sen öppnar man alla luftningskruvar inkl dräneringspluggen (kan vara flera) på motorblocket. Man börjar med de under expansionskärlet och kylaren och tömmer där, sen öppnar man den på motorn. Det står att man ska byta o-ringen på motorpluggen om man tagit loss denna. Om det inte har bytts kylarvätska på länge kan man tydligen spola rent kylaren genom att koppla loss slangarna uppe och nere och helt enkelt bara spola med rent vatten från trädgårdsslangen.... Vill man göra detsamma i motorn måste termostaten kopplas loss. När du är nöjd koppla ihop alltsammans igen och se till att allt är fräscht och sitter som det ska, bättre att byta nåt clips eller slang som börjar se lite ledsen ut i förtid än att få strul efterhand. Byt helt enkelt ut det som ser skabbigt ut. Blanda kylarvätskan till belåtenhet eller enligt tillverkarens direktiv :-) Det står sen att man inte ska stänga dräneringsskruvarna helt än. (men de understa måste rimligtvis vara helt stängda...) Slå på tändningen, fläkten på lägsta fart men högsta värme. Framgår inte om det är nåt särskilt om man har AC eller inte. Fyll i lite kylarvätska i taget för att minska risken för luftbubblor. Man fyller via expansionskärlet. När vattnet som kommer ur kylarens luftningsskruv är bubbelfri skruva åt denna När kylarvätskan börja fylla upp expansionskärlet ska man visst klämma åt (oklart hur) slangarna som går in i kylaren vilket ska underlätta för instängd luft att komma ut. När all luft är ute fyll upp till max-nivån. Starta nu motorn och låt den gå tills tempen nått normal nivå och stäng sedan av. När hela alltet är kallt igen kolla efter ev läckor och fyll på kylarvätska skulle det behövas. Detta måste ske när kylarvätskan är kall. Har inte testat detta själv men Haynes brukar ha koll på läget och det verkar inte helt svårt även om det kan vara lite grisigt och bökigt att komma åt under bilen, en lyft är nog en bra hjälp. Lycka till och även om det kanske låter svårt, hoppa inte över detta, det är väldigt viktigt att byta kylarvätskan enligt instruktionsboken. Om du inte vill kleta med detta själv, lämna bort det. Kostar mer men skönt att ha det gjort. Niklas Fransosen |
|
|
Okej, jag har tömt gamla vätskan nu. Och jag har fyllt på med ny. Det ska gå åt 6,1 liter i hela systemet om jag kollar på mitt serienummer. Jag har använt en blandning av 50% original BMW glykol och 50% destillerat vatten. Första groggen blev 2 liter och det gick ner direkt. Andra groggen var på 1 liter och ungefär halva den gick ner innan det började spilla över vid luftskruven. Jag fick fånga överflödet i hink och hälla in igen. Men hur kommer det sig att det spiller över på det sättet när jag bara har hällt lite knappt 3 liter? Jag menar det ska ju in 3 liter till! Eller? Är det luft i systemet som hindrar? När jag hällde i sista groggen så märkte jag att det bubblade lite smått i luftskruven. Och ju mer jag hällde i desto större blev bubblorna, och det spillde över. Men jag vet inte om man kan kalla det bubblor, det vart lite bubblor i början men sen vart det bara som små utbuktningar som om det bara var vätska som flöt ut. Det tenderar att bubbla liksom om jag häller i en stor mängd vätska så att det spiller över. Det jag undrar är hur vet jag nu om det är fritt från luft i systemet och hur blir jag av med det? Och sedan, hur får jag in resten av vätskan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.