|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Kul att hitta hit :) Jag försöker byta dörrhandtag på bilen men får inte ut sprinten till låskolven, då den sitter stumt. (den L formade sprinten) Har någon genomfört denna operation? 7 timmars slit igår utan framgång jag har prövat följande; -pressa ut sprinten med mejsel, 2 timmar. (utan större framgång) -dragit med ståltråd i bygeln, alldelles för länge. (drog av tråden ett par gånger) -kört 5-56, mejsel och hammare ( släppt lite får av bakomliggade fjäder samt ett fäste till dörrmekanismen) Obs detta lyckades efter att jag använt dremeln för att göra materialet tunnare. Men sprint J*veln sitter som... jag behöver hjälp, fungerar på att kapa båda ändarna och ta ut kolven för att sedan borra ut rest material och tillverka en ny sprint. Det måste finnas en annan väg att gå, skall jag starta gassvetsen och värma upp kolven för att få det att släppa eller har jag helt enkelt missat något? utöver detta hittade jag två rost hål under mattan och kabeltammen på förarsidan ser fram emot en rolig tröskel operation.. Vilken underbar dag. "Man får alltid 10 kg spackel, budget lagningar och annat godis gratis, när köpsuget blir för stort och tålamodet för kort" | |
|
Uppmärksammade en tråd på bigcoupe.com där det sägs man bara behöver lossa den större U sprinten för att få ut kolven och därmed alltså inte demontera hela kolven? isåfall så är jag glad att jag inte sätter ett pris på nedlagd tid i garaget.. Hoppas på att överstående påstående stämmer då jag börjat ge upp hoppet om den yttre L formade sprinten. Tyvärr ser denna lätt modifierad ut idag men den fyller nog sitt syfte trots yttre blesyrer. då kan man forhoppningvis lägga tiden på roligare saker såsom rost.. om någon kan bekräfta alt dementera detta så vore det kanon ! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Särskilt stort nöje att byta låskolv på en E24 är det ju inte. Den U formade sprinten till låskolven, är även del av låsning för hela handtaget. Sprinten måste ur helt, annars får man inte ur cylindern, dessutom är kolven typ bajonettgängad i handtaget. Så i med nyckel eller liknande när kolven ska vridas ut. Sprinten längst fram på tappen måste ur och även armen för centrallås. Ta ett foto på det hela innan du demonterar då det är ett antal delar, se till att fjädern för kolven hamnar rätt och köp en ny sprint (smala längst ut) från BMW, då den som sitter garanterat kommer bli försvagad efter demontering. Jag fick lossa dörrsida ett antal gånger då min sprint släppte stup i ett. Det svåra blir sedan att återmontera sprintarna i det trånga utrymmet, den U formade blir ett äventyr! =) Det stora problemet att få ur Mvh Patrik |
|
Tog mig 3h innan jag klurade ut konstruktionen... Ett djävulskt påfund till konstruktion, måste jag säga. Jag bävar för återmontaget! Kommer att ta större delen av min semester är jag rädd. Jag tog foton innan demontering, så jag kan skicka ifall du blir osäker. |
|
|
Jag orkar inte ta i det idag med tanke på gårdagens frustrerande mek.. Men studerat mina bilder förstår att ja måste ut med U sprinten. Armen för centrallåset har ja fått ut och fjädern, men får ju inte ut den yttre sprinten på tappen som jag kallar L formad då den av någon anledning sitter rejält fast. Har ungefär 1/2 cm rörlighet efter 7 timmars slit (därav kan ja lirka ut fjäder och fästet för armen till centrallåset ) men när jag Studerar mina bilder förstår ja inte varför jag måste ut med den sprinten helt för att få ut låskolven? Hur påverkar denna låskolvens fastsättning? Ska försöka mig på en habrovink imorgon, berättar om resultat så kanske detta kan rädda andra från många onda tankar vid lyckat resultat dvs |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Om du lyckats plocka bort centrallåsarmen och fjäder + låsvärmaren som sitter runt, så kanske du kan lyckas lirka ut kolven efter U sprinten är borta!? Annars får du klippa av L sprinten med en avbitare och ta itu med resten då kolven är ute. Men köp en ny L sprint från BMW hur som helst. @ Jagger Att få U sprinten på plats kräver lite finurlighet, smidiga fingrar och mycket tålamod. Ett tips är att knyta en fiskelina på U sprinten för att den kommer att tappas mellan plåten i dörren ett antal gånger innan den är på plats. Till slut lär man sig knepen. Jag plockar ur dörrhandtag på nolltid nu för tiden, efter alla gånger man varit där. =) Mvh Patrik |
Oj, glömde... det underlättar att demontera bygeln som är fäst i handtaget för öppning innan du demonterar L sprinten. Men det kanske du redan gjort? Mvh Patrik |
|
Joodå bygeln är borta , rapporterar om mina framsteg ikväll. Tack för alla tips , en ny sprint blir det garanterat |
|
|
Hej nu har jag testat, och det fungerar här nedan följer manual. (så att ingen behöver svära och tappa tron i garaget) Denna manual gäller för byte av handtag endast; - skruva bort dörrinredningen (dolda fästen bakom knappar för spegelmanuvrering 2st samt 2 i dörrfacket) -nu ser ni kolven, bakom värmaren för kolven finns U sprinten , tryck ut denna med mejsel. - vrid kolven moturs ( greppa plåten under kolven och tryck upp den ) då hoppar kolven ur dörren - lossa muttrarna som håller bygel till dörrmekanismen (till vänster) och den till höger.(2x8mm) - lossa muttern till främre fästet (10mm) -tryck loss övre klamrar 2stycken Nu är handtaget helt löst bara att lycfta ut Detta tar uppskattningsvis 10min efter att män monterat bort dörrinredningen. Hade bråttom när jag skrev detta frugan klagar måste tydligen hem, men om det är något ni undrar , fråga! |
|
|
Bra beskrivning, Patrik har kalasbilder på detta som kombinerat med din beskrivning Skulle bli ett säkert "mektipps" här på forumet. Höll själv på att bli tokig innan jag fick se dem (bilderna). Ps. Glad midsommar alla E24 piloter Mvh Jonas Brinell |
|
|
Patrik: Fiskelinan var smart! Så slipper jag leta reda på den med hjälp av magnatip'en... |
|
|
När ni är inne i dörren, se så attt ni inte har någon vattenläcka under gummit på insidan av backspegeln, Jag säger då det, bilen rostar överallt. Men man kan ju inte ge upp, nån gång skall den bli rostfri.. Blir till att försöka blästra och sedan syra av den ytan så torde det bli bra. Om ni har något annat trix för att fixa rost i trånga utrymmen tas tips gärna emot. |
|
Den lilla vattenläckan, går bara att bli av med om man endast använder bilen då det är torrt ute! Fartvinden tvingar in vätan under packningen , och vidare via skruvarnas gängor. Där ligger sedan fukten och gror i skumgummit som ska täta från oljudet utefrån. Då ska ni se hur det kan se ut på vissa E24 or där gaspedalen är fäst i golvet! =( Mvh Patrik |
|
jahapp blir väll att svetsa in ny plåt då, såg att mina blästermunstycken tyckte att det var för trångt. Btw min gaspedal är fäst i golvet pga tidigare manuell konvertering antar jag? Dock har jag endast lite ytrost bakom pedalen som är hanterbart.. Antar att det runnit ner från blöta skor. Svartrosten i balken skall blästras måste bara lyfta ner bromsrören sedan vidare till bakre hjulhus. Att äga en E24 är underbart lärorikt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.