|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet i vilka länder man får köra med tillfällig registrering? Jag ska åka till Frankrike om 2 veckor och hinner inte regga bilen... Dessa länder är aktuella Danmark Tyskland Frankrike Schweiz Österrike Italien Tacksam för snabba svar! :) | |
|
Vad har du för skyltar på bilen ? Har du tecknat någon helförsäkring vid köpet av skyltarna ? Om du har tecknat tex, en 30 dagars helförsäkring i Tyskland så står det i pappret du får med om vilka länder försäkringen gäller i, det är rätt många. Sen vet jag inte om din bil blir är ett lättare byte ute på dem europeiska vägarna med tillfälliga skyltar och troligen alla handlingar i bilen, för ligor som stjäl bilar. Mvh Carlito. |
|
|
Tack för svar. Just nu kör jag på tyska exportplåtar, men när vi kör till Frankrike om två veckor kommer jag att köra på svenska tillfälliga plåtar, alltså de röda svenska. Bilen är och kommer att fortsätta vara helförsäkrad, så det borde inte vara några problem att köra i EU... eller?? |
|
|
Saxat från Transportstyrelsens hemsida: Ska du använda fordonet i utlandet? Reglerna för hur ett tillfälligt registrerat fordon får användas skiljer sig från land till land. Kontrollera därför vilka regler som gäller i det land eller de länder där du ska använda det. Länk |
|
|
Jag vet, men jag har skrivit till ambassaderna och det är ingen som kan svara på om jag får köra med bilen, därför tänkte jag höra om någon härinne har erfarenhet. Försäkringen gäller i alla länder och får man köra med de tyska exportplåtarna borde man väl få köra med de svenska tillfälliga.... Jag provar! :) |
|
| Gick det bra ?:) Jag är nyfiken runt dessa regler också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.