|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Alla glad !! Hade tänkt mig en BMW men när man sitter här och kollar börjar man bli lite tveksam . Det verkar som det är mycket fel på lite älder BMW , mycket klonk ,oljeläckage ,el-strul osv. Efter som jag bara har 70.000 över till bil så kanske det vore bättre att satsa dom på nått annat ???? Kör ju en tråkig Volvo 740 , och hur kul är det ???? MEN den strular aldrig iaf. :-)) Vill gärna ha ägt en BMW för det ska ju vara så bra bilar har kag hört , har provkört en 740 92 ..och det gav mersmak. Men allt strul man läser om här låter inte bra ... Ha d gott ...*tveksam* Men | |
|
- Kent P. Sådana här forum finns oftast till för att just hjälpa varandra med fel. (Det ser likadant ut oavsett vilket Märkes-forum man än går in på) Det är lite som en läkarmottagning, få personer kommer förbi och säger att de mår alldeles utmärkt. Med andra ord kan man få för sig att alla i hela världen är sjuka om man bara sitter i väntrummet. ;-) Min erfarenhet är att BMW inte är mer eller mindre problemfri än andra bilar. Den är däremot avsevärt roligare och solidare att köra än de flesta andra bilar. Personligen tror jag att du med en 740 från 92 (och jag utgår ifrån att vi talar om en BMW 740 här ;-) löper större risk att få strul än med ex.vis en 325 från 96. Om du är osäker råder jag dig dock att överväga om du verkligen skall provköra eller ej. Det är nämligen beroendeframkallande! Mvh / Micke R |
|
|
Instämmer med Micke R, hur många fel nämns inte på typ: "reparera-bilen.com" Själv har jag bara BMW-erfarenhet från en E38, samt lite E32, men de är nästan en njutning att skruva på jämfört med det elände jag haft innan! Nästan allt är mycket väl genomtänkt och -designat och det är mycket få "snik" lösningar. Visst, även solen har fläckar och misstag finns men det är så uppenbart att konstruktionsavdelningen på BMW hade en mycket mer rymlig budget för E32/E38 än Volvo hade för sina 7/9-serier. (Har haft flera 960) Du kommer att bli glatt överraskad om du inte är rädd för att skruva lite. Lägg 60' på en E32 och behåll 10' i rep budget för första året och njuut! Både i garaget och bakom ratten. Mvh Björn |
|
|
Jag brukar säga så här ..Om man letar fel så hittar man. och det är nog det som är det roliga att fixa till och pyssla lite.Sedan spelar det nog ingen roll vad du har för bil fel blir det alltid.Även på nya bilar. Har haft min 735'a i snart tre månader och jag har fixat och skruvat lite här och där och det jag kan säga om den bilen Helt underbar att skruva med så det är nu mera ett nöje att fixa med bilen. Så ta ditt förnuft till fånga och köp en BMW... Det finns bilar och det finns BMW. |
|
|
Kolla dessutom här vilka belopp de betingade som nya: Länk De är inget att tveka om - bara att slå till! Mvh Björn |
|
svardska |
lura inte ner en oskyldig människa i det bayerska träsket. (Det är lite som en läkarmottagning) som "Micke r" säger! det är bara det att den här patienten har dubbelsidig HIV samt malingt fabrikationsfel i massor. Annars kan du få köpa en fin 735a av mig med alla brister och en hel del charm för den delen! |
|
Kent P - klart du ska köpa en BMW! Dock kan man direkt säga att du inte ska köpa första bästa bil du hittar för 70.000:-. Det finns väldigt många som gillar att lura på folk konstiga bilar med konstiga fel. Ta god tid på dig, kolla upp intressanta bilar så långt det är möjligt, se alltid till att bilen är besiktigad och har ÄKTA servicebok - då gör du ett mycket bra köp. Fundera kanske också på om du vill och kan importera bilen själv från Tyskland. Vad folk än säger, så kan du fortfarande få bättre skötta, mer utrustade bilar där, billigare än i Sverige dessutom. Satsa på en relativt "ny" bil från -92 eller -93. Undvik 750, M5 och M3 om du är lite rädd om plånboken. Även fina exemplar kostar (drift, försäkring etc). Satsa på en 740 som du provat - en kalasbil med en kalasmotor! Detta är några snabba tips. Och som alla redan sagt - att det står mycket om fel här beror bl a på att det finns mycket kunnigt folk som man kan rådfråga. |
|
|
Jag letade i nästan ett år innan jag köpte min 750 för en månad sen, njutningen det innebär att köra den överväger lätt kostnaderna, hittills alla fall. utnyttja all info spm finns här på bmw-power vad gäller köpguider, importguider, tips... ha inte bråttom det finns en del fina exemplar, men oxå många skumma rishögar. lycka till! zaharald |
|
|
Självklart skall man satsa på en BMW, och då helst 7-serien. Det går helt enkelt inte att få mer bil för pengarna. 735 är ett tryggt köp, köp en -92 i fint skick för 40-50.000 kr. 740 är lite dyrare. 750 kan jag tänka mig att köpa själv, men jag skulle inte rekomendera den för någon. Vill man ha en 750 för man räkna med höga sopparäkningar, svindyra delar och mycket meck. Jag själv skulle inte tveka på att köpa en 750 eftersom jag har möjligheter och kontakter om den skulle börja krånla, samt att jag kan avvara mycket för att köra en V12. Köper man en 750 skall man veta vad man ger sig in på, det blir nog en chock för en som har kört Volvo 740 tidigare. Det är av den här anledningen som så många avråder från att köpa 750. Mitt tips är att inte bry sig om serviceböcker och liknande, det känns inte relevant på 10 år gamla bilar. Lägg hellre ner tid på att kontrollera det enskilda exemplaret. En bil som har fått de vanligaste förekommande felen lagande och som är fin och välskött och går bra är säkert ett bra köp. Betala inget extra för en svensksåld, importbilarna är oftast finare och mer välskötta. |
|
|
Se till att få så mycket utrustning som möjligt och att den fungerar, man ångrar sig förr eller senare att man inte har det ena och det andra. Jag håller på att jag delar till min och vill ha ALLT förr eller senare.. |
|
|
Jag måste säga att mina BMWs har krånglat bra mycket mer än d andra bilar jag haft... men jag har juh en förkärlek för lik från tidigt 80tal :) |
|
|
Så sant som bader skriver,en verkligt maxutrustad bil är att föredra. Annars kommer man ångra sig. Min bil är väl skapligt välutrustad, bla. läder, stora klima, stora datorn, ellucka osv. Men man saknar elstol med minne, blanka träpaneler, rollo och farthållare. De blanka träpanlerna ger ett riktigt lyft åt bilen, och farthållaren är en livsnödvändighet. |
|
|
det enda skumma som blivit på min 740 -93 under 1,år är att styrenheten till motorn gav upp varför har jag ingen aning om den bara stannade mitt på mororvägen övrigt så har det bara varit div slitdelar som behövts bytas men det hör ju till normalt underhåll H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
AC, taklucka, skin och farthållare är ett absolut måste, possitiva extra saker är eljusterbara säten fram och bak med värme fram och bak, solgardiner, armstöd fram. Träpanlerna ska du inte vara ledsen för, det är bara att fixa iordning.. |
|
|
Jag tackar för alla tips m.m... Ska och titta på en annan 740 92:a i helgen det verkar som den har ALL utrustning *nästa* hoppas den är bättre än den förra var . Så det kanske finns en chans att man bli BMW ägare ändå.*ler* ha d gott |
|
|
Kent p! Vill bara rekommendera v12 för den otroliga känsla som infinner sig vid full gas vid farter över 110kmh,ett sånt otroligt tryck hittar du bara hos m5 och Askens kompressor Touring. Visserligen finns det Ferrari och Aston Martin men till en annan budget. Har precis kommit hem från semester och snittade en förbrukning på 1,14l/mil och det med fullt bagage och tre tonåringar där bak. Lycka till med bilen. Mvh Dic. |
|
|
Jag kan bara instämma med tidigare inlägg. BMW är inte mera problemfyllt än någon annan bil. Jag har själv ägt 633CSI - 77, 750iAL - 89, 750iA - 93, 730iA - 94 och har nu 740iA - 95. Har INTE haft några skumma problem med någon av bilarna fast alla säger att 750 är livsfarligt att äga.. Allt det här snacket om att BMW har så dyra reservdelar är bara skitsnack. Köp en Audi och förundras på reservdelsverkstaden. Hade en Audi V8 - 93 en kortare tid och kvaliteten och känslan kan inte alls jämföras med BMW!! Det enda alternativet i samma prisklass är Mercedes, allt annat bleknar. Mitt tips är att du letar upp en fin 740 eller 750 i lugn och ro utan att stressa och njuter. Lycka till! Berätta gärna vad du valde för bil! |
|
|
Ja du Kent, inte lätt va? Men...lyssna på jesperw! den killen vet vad han talar om! zaharald |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.