AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.107

316 E21 med 320 motor

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej har köpt mig en 316 E21 men motorn är utbytt till en 320 motor som är 4cylindrig med förgasare vad heter den motorn för jag kollat olika hemsidor och det finns tydligen både 4 cylindrig och med rak sexa så nu undrar jag om någon vet vad motorn jag har heter och vart kan kan man köpa delar till E21? / Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den raka förgasar-fyran är en M10 motor och den raka förgasar-sexan är en M20 motor (fast den hette egentligen M60 från början men bytte sedan namn till M20).

Hos BMW kan du faktiskt få tag på det mesta fortfarande till E21:an. Mer vanliga slitdelar kan du dock fortfarande hitta hos tex Mekonomen, AutoExperten, MECA, AutoExperten, MotorNord och Schmiedmann - för att nämna några exempel. Och via Internet från tex Tyskland finns fortfarande mycket att få tag på.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Tack för snabbt svar då är den en m10 jag har vet du om Bmw är billiga på reservdelar för jag var inne på schmiedmann de hade rätt ok priser men kan va kul om Bmw själva har bra priser på e21 delar
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att verkligen säkra identiteten på din motor kan du läsa av motor-ID som står instämplad ovanför startmotorn (längst bak på motorns vänstra sida).

Nyare motore brukar ha 5 tecken instämplade som anger cylindervolym, antal cylindrar och lite annat. Men din M10 motor har troligtvis den gamla beteckningen. Oavsett så ska det stå något instämplat där ovanför startmotorn - du kan jämföra med följande dokument som beskriver det här med motor-ID
Länk

Gissningsvis står det "320 A" instämplat på din motor.

BMW är ganska varierande när det gäller priser på reservdelar. Vissa reservdelar har tex visat sig vara billigare än Mekonomen medans vissa kan vara riktigt dyra. Det är dock alltid värt att kolla med BMW. De kan ofta skaka fram mer eller mindre vadsomhelst på kort tid.

Du kan via reservdelsprogrammet ETK (finns online på www.realoem.com) se vilka delar som "utgått ur sortimentet" så att säga. Brukar dock vara inredningsdetaljer såsom diverse tyger och skinn, ovanliga mekaniska delar till växellådor och slutväxlar men ibland lite mer vardagliga saker.

Är det några specifika delar du tänker på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.