|
|
|
|---|---|
|
Funderar starkt på att chippa min nyinköpta X5 E70 3,0d 2007 för att få ytterligare vrid, några fler hk samt förhoppningsvis lite lägre förbrukning (tänkte göra det via Tuningchip i Stockholm som jag fått rekomenderade. Fick dock lite funderingar kring andrahandsvärdet vid försäljning: - värderas bilen lägre vid försäljning? I så fall hur mycket (i %)? - skulle ni själva köpa en chippad bil? - klarar bilen en uppgradering, dvs håller vxl-lådan t ex? - något annat amn bör fundera på innan man slår till på en chippning? | |
|
Jag tror många bilar är modifierade utan att köparen får reda på det. Många som kör med dieselbox och bara rycker bort den när det är dags för försäljning. Men, rent generellt. Att bilen är trimmade är ytterligare en parameter som jag som köpare inte kan kontrollera. För egen del skulle jag hellre köpa en bil som var otrimmad än en bil som var trimmad. Jag tror att de allra flesta resonerar så. Din bil bör utan vidare problem klara en steg 1 uppgradering, chippningen riskerar helt klart att försvinna vid service om det sker en uppgradering av mjukvaran. Fundera på det du funderar kring nu. Du kan få problem om något skulle hända, då alla garantier och goodwill med stor sannolikhet försvinner. Många kommer vara tveksamma till att köpa en chippad bil. Men fördelarna är ju en roligare / piggare bil som i den bästa av världar dessutom är bränslesnålare. Men det går inte att både ha kakan och äta den, tyvärr. |
|
| Om man har en handdator så får man uppdateringar från chipfirman om t.e.x. BMW uppdaterar programvaran. Svårt att att se att BMW uppdaterar progranvaran vid service utan att säga till. Det är så att säga en kostnad för dom. Det är som jag uppfattat det kunden som får tjata om ny programvara, och ibland räcker inte det. | |
|
Urma: Jag har vid flera tillfällen fått mjukvaran uppdaterad (utan att be om det). Om det går ut en service-bulletin så kan en mängd saker göras med bilen utan att du som kund blir informerad. Ibland står det på arbetsordern, ibland inte. Jag har fått låskolvar utbytta en gång, enda anledningen till att jag fick reda på det var att verkstadskillen nämnde det muntligt, det stod inget om det på arbetsordern. Det var ett centralt direktiv att de skulle bytas. Har man en handenhet så har man ju möjligheten att återställa bilen. Det funkar ju dock inte på nyare bilar. |
|
|
Tack för input så här långt, det är som du säger acey, man kan inte både ha kakan och äta den. Finns nog en del som säljer bilen utan att tala om att den är trimmad. Lite oroväckande om man chippar och den försvinner vid en uppdatering av mjukvaran hos BMW. Innebär det att man bör gå med t ex BSR PPC3 för att kunna återställa trimmningen. |
|
|
blackadder: det funkar inte heller eftersom PPC känner av att originalprogramvaran har förändrats. Man får med PPC ladda ner den nya programvaran och skicka den till BSR som sedan returnerar en ny trimprogramvara. Åtminstonde fungerade det så för några år sedan när jag hade en V70 2.4T med BSR. ___ //Ulf |
|
|
Blackadder: Ja, kör du V-tech RTS, eller BSR PPC3 så är det åtminstone enklare och jag vet många som kör båda och är nöjda. Sen låter det som att man uppdaterar mjukvaran varenda servicetillfälle, vilket inte är sant. Har man en drivlina som funnits relativt länge i olika modeller så är det fullt möjligt att du aldrig kommer att behöva göra en uppdatering. Några garantier har du inte kvar på din -08. 3.0d drivlinan har inte haft några problem. Så då är frågan kring andrahandsvärdet i princip. Just X5:an med 3-liters dieseln får faktiskt ett rejält lyft med de där extra 40-50 hästarna och 70-80 nm. |
|
|
Du har rätt i att det inte finns några garantier kvar på bilen från BMW men försäkringsbolaget har maskinskadeförsäkring upp till 8 år eller max 10 000 mil. Då bilen bara har gått 7500 mil så har jag tillgång till den om något skulle hända. Dock lär den inte gälla om man upptäcker att bilen varit trimmad. Känns surt att vänta i 2500 mil också innan man ger sig på en eventuell trimmning. Ska testa bilen lite mer i sommar och se hur stort behovet känns av trimmning. Återkommer om det blir av. En ytterligare fråga från er som har chippat era X5:or, hur mycket mindre soppa tycker ni att den drar vid blandad körning? |
|
|
Blackadder: Hej, tänkte väcka denna tråd till och fråga vad du bestämde dig för? Blev det trim och isf från vem? Är du nöjd? Sitter i samma situation som dig nämligen :) |
|
|
Det blev trimmat! Helnöjd med resultatet. Gjorde det på Tuningchip på St. Eriksgatan i Stockholm. Märkbara skillnad i acceleration och vrid, dock inte lika mycket på bränslesidan men det kanske hänger ihop med att den nu är lite roligare. :-) Jag väntade dock med att trimma bilen tills den precis hade rullat över 10 000 mil då man inte har några garantier kvar längre. (vilket nog var bra för jag blev tvungen att byta turbon som började läcka vid 9500 mil men det gick på garantin) Detta gjorde att jag kände mig ännu lugnare med att trimma när den passerat 10 000 mil. Så frågar du mig så säger jag - trimma! Lycka till |
|
|
Kul att du är nöjd, och vilket flyt i oflytet med turbon! Jag har också bara 7700 mil på mätaren idag och har alltså motorskadegaranti från försäkringen. Känns lite fel att sabba den. Får jag fråga varför det blev Tuningchip? Jag har bra erfarenhet av dom, chippade en A3 en gång där. Dock skulle man ju vilja ha kvar trimningen ifall BMW uppdaterar sw i den vid servicen. Då låter BSR med deras PPC3 system bättre. mvh Andreas |
|
| Kul att du är nöjd och lycka till. Galet bra tur att du väntade med att trimma för hade turbon pajat och verkstaden märkt det och dessutom meddelat försäkringsbolaget så hade du ju fått stå för hela notan själv och det hade nog varit lagom surt på den motorn. | |
| Själv är jag dock lite skeptisk till att köpa en bil som är trimmad om den inte är trimmad av BMW själva. Men det är jag - det finns säkert andra som tänker annorlunda. | |
|
Det blev Tuningchip för att även jag trimmat bil där tidigare. Tycker dom är bra, med bra service. Skulle tuningen försvinna för att BMW gör något så är det bara att köra den till Tuningchip igen och dom gör om det hela "free of charge" Vad gäller att köpa chiptrimmat så kan jag hålla med att det finns visst motstånd mot att köpa en trimmad bil men det handlar ju lite om vad det är för bil. En X5 diesel, körd som familjebil är ju ingen racer och jag tror att dom flesta här kan hålla med. Det man vill ha kraften till är säkra, snabba omkörningar och lite bättre bränsleekonomi. Det är inte 0-100 tider som man är ute efter. Att köpa en chippad A4 turbo av en 22-åring skulle jag däremot inte vilja komma i närheten av :-) |
|
|
Skulle inte köpa chippad bil om jag inte kände ägaren och vet hur den brukats. Det enda sättet att få bättre bränsleekonomi skulle vara att skippa avgasreningen och skippa multipla insprutningar per varv (ger högre traktorljud). I övrigt är ju motorn byggd för minimal förbrukning. Det är alltså mest ett försäljningsargument på lite lagom lösa grunder. Men mer effekt/vrid får man ju!! |
|
thekinglives |
marin849:En dieselbil med automat av modernare snitt som du optimerar får i regel en ökning av vridmomentet. Detta medför att den intelligenta lådan kommer välja högre växlar och lägre varvtal som bidrar till att minska bränsleförbrukningen, så helt taget ur luften är det inte. |
|
Om man programmerar om växellådan, den är matad med motorns specifika verkningsgrad som funktion av last och varvtal som grund för val av optimal växlingspunkt. När man chiptrimmar, flyttar man inte också insprutningstidpunkten? För att inte få för höga förbränningstryck? Dvs man tappar lite verkningsgrad? Dvs man får inte hela besparingen som det lägre varvtalet ger i form av minskad friktion. |
|
thekinglives |
marin849:insprutningstidpunkten eller den tid då bränsle sprutas in är vanligt att den ändras, mer effekt kräver mer bränsle, inte nödvändigtvis drar bilen mer för det så länge man inte gör av med effekten, energin. på bensinbilar med turbo är det vanligt att efter en maxad optimering skenar soppaförbrukningen iväg. Beror på att man på en bensinare inte har ngt vidare avgasflöde utan belastning/varvtal. Men genom att spruta in bränsle vid vald tidpunkt motverkar man turbolagg... F1 bilar (nu senast) redbull använde detta helt nyligen trots att det var länge sedan ngn turbo fanns. Flödet användes(avgaserna) för att skapa downforce på diffusorn(blown diffusor. Det infördes tankförbud för att motverka denna egenskap, dock förbjöds detta helt och hållet senare. Nästa år då turbobilarna kommer tillbaka kommer de med smartast mapp vinna mycket, då turbon har en del roliga egenskaper som törstig, varm, flödande, skrymmande..............ursäkta offtopic |
|
Tidpunkten påverkar verkningsgraden (senare=sämre), men tiden handlar som du skriver bara om rätt mängd bränsle till rätt mängd luft. Självfallet påverkas ingenting alls sålänge man håller sig "under" originalmomentkurvan (om den lämnades orörd vid "optimeringen"). Därav min fundering, att man vid "optimeringen" måste senarelägga insprutningen för att det skall fungera med den ökade mängden luft/bränsle, så att ligga och "segdra" utanför originalmappen på en högre växel än vad originalmappen klarar behöver inte automatiskt innebära bättre verkningsgrad/lägre förbrukning. Nu har ju moderna dieslar så pass mycket vrid att det väl ger utslag på richterskalan om man skulle ligga och sega länge på låga varvtal med ett laddtryck som är ännu högre än original. Turbolag is da shit i bemärkelsen att det faktiskt är skit. :) Det är därför det är bra med de olika körprogrammen som finns nu, så att man kan välja om man vill ha turbulagsreducering på eller av, det är ju en av parametrarna som ändras, istället för att ständigt (om man mappar om en bil där man ej kan välja mapp under körning) åka runt i skicka in soppa som bara förbrukar katalysator. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.