AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.525

Felkoder LMM E39 540iA -99

Ke
33
Kent M
540iAM -99
Har fått en återkommande felkod på bilen. Enligt bmw så var det "Hot airmass film". Finns denna felkod och/eller vilka felkoder kan en LMM generera?

Är nu andra gången sedan 2007 som jag behöver byta så tydligen så är detta riktigt
jävla skräp.

BMW vill ha 3700kr för en ny. Någon som har bra erfarenheter av andra fabrikat?

mvh Kent
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kör du med orginal luftfilter? Provat att rengöra LMM med CRC´s spray?
Ke
33
Kent M
540iAM -99
Kör alltid med orginalprylar. Har inte prövat med någon spray, är lite skeptisk till det. Men det kanske funkar?

Mvh Kent
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det har hjälpt en hel del på hotfilm LMM. Vet inte om man får felkoder för annat än avbrott dock på LMM, det överlåter jag åt någon annan att svara på.
Ang. luftfilter vet jag att vissa har haft problem med öppna skumgummifilter som är oljeindränkta då oljedimma kan följa med och kladda ner LMM. Men det gäller ju inte i ditt fall.
Ke
33
Kent M
540iAM -99
Hmm, jag har också för mig att endast avbrott genererar felkod. Dock så visade verkstaden mig utskriften då jag påpekade om detta.

Bilen går defenitivt sämre. Speciellt på högre varv. vid 3000rpm så motar den någon sekund. Inga andra felkoder fanns.

Bakgrunden till att jag lämnade in den för diagnos var för att den gick i "Engine failsafe mode" vid ett gaspådrag för någon vecka sedan. Stängde av bilen för att sedan starta om den. Då gick den ok igen men det kändes att kraften inte fanns där riktigt.

Kanske kan felet vara relaterat till fler saker än LMM.

MVH Kent
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan ju prova att koppla ur LMM helt. Då får du fasta blandningsvärden och insprutningstiderna styrs bara av spjällägesgivaren. Säger kanske inte så mycket, men lite om det enbart är LMM som krånglar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan beställa en original för 1700 spänn .
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ke
33
Kent M
540iAM -99
Ok, 1700kr för orginal LMM är ju taget. Tack för tipset! Frågan kvarstår dock, vilka felkoder kan en LMM generera??

Ha det gott!

Mvh Kent
42
92
426Power
540iA Touring -99
Inget svar på din fråga men min bil gick dåligt. Misstände ordentligt över 4000 rpm. Jag gjorde rent lmm med bromsrengörnings spray och blåste rent försiktigt med tryckluft efter fått en felkod. Kommer ej ihåg vad det stod men funkade klockrent efter.

// Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I normal diagnos så generera inte LMM nån felkod annat om det är avbrott eller urkopplad. däremot kan den ge flertalet sekundära koder och gul motorlampa. Dvs en dåligt fungerade LMM ger inga felkoder i sig själv.
Bmw kan ju gå ned i undermenyer i sin diagnos typ "expert mode" vilket inte alla behärskar, där kan man förmodligen få fram mera exacta koder på respektive komponenter.
LMM är en förbrukningsvara på alla moderna bilar i princip.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ke
33
Kent M
540iAM -99
Ny LMM beställd från ovanstående länk. Redan packat och skickat.

Tack för alla inputs!

mvh Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.