|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Nu är det tyvärr så att besiktningsgubbarna klagade lite på min vänstra ljusbild. Jag gjorde ett försökt att polera upp det utbytbara skyddsglaset enligt de guider som finns på forumet, utmärkt tips! Men i mitt fall så är reflektorn slut. Jag har ingen lust att köpa nya då det känns för dyrt i förhållande till bilens ålder, en 523iA -96. Tänkte därför byta till orginalstrålkastare halogen (orange blinkersglas) som ursprungligen satt på bilen. Just nu sitter det xenon orginal från en nyare e39. Innan jag börjar jaga begagnade halogen-lyktor tänkte jag kolla om någon på rak arm kan säga om kontakterna är desamma så det bara går att byta lykthusen rakt av? Tack på förhand! | |
|
Passar på att svara på min egen tråd lite och hoppas på råd. Har nu kommit över en uppsättning Xenon orginal av tidig variant, alltså de med orange glas och utan engeleyes. Tänkte ge mig på att byta reflektor på vänster sida då det är denna besiktningen klagade på. Någon som vet ifall det går att byta rakt av, alltså bara ta reflektorn från "gamla" xenon-ljuset (orange blinkers) och sätta det i det nyare lykthuset? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om bilen har eftermonterad xenonljus , har du den manuell höjdjusteringen kvar på instrumnetbrädan ?? , Besiktningsmannen var rätt hygglig som släppte igenom bilen isåfall om du inte har en sats med eftermonterad automatiskt höjdreglering.och justerratten borttagen. Har du xenon utan angelys är det väl knappast nån ide att byta enbart reflektorn, är val bara att skifta över ditt gamla skyddsglaset till de med orange blinkers. dvs använda hela ljusbakdelen. Gamla xenonlyktan.Länk Har du angelyes xenon så blir det kanske värre dels får du värma bort glaset och de gamla har ju ju inte samma halvljus utförande då de har ett glas framför linsen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jättetack för ditt svar hasso! Jepp, bilen har eftermonterade xenonljus och den manuella höjdjusteringen sitter kvar på instrumentbrädan. Har besiktigat så under väl de senaste 4-5 åren utan det minsta höjda ögonbrynet. Antar att jag haft mycket tur :) Det är xenon med angeleyes jag har och efter att ha pillat isär xenonlyktan utan angeleyes igår som jag hade liggande, så insåg jag att det inte var värt att börja försöka pilla med reflektorn. Får flika in att jag inte är den händigaste heller. Jag börjar tappa energin lite gällande de här förbenade ljusen. Ska försöka komma över en uppsättning original halogen att sätta dit så jag slipper tjaffs. Det svåra är bara att hitta några för rimligt pris, allt som har med framljus och e39 känns skapligt överpris på när bilen är så gammal som 1996. |
|
| Kan du inte hitta billiga xenon ljusinsatser från tidiga år på ebay.de? De med oranga blinkers är inte så värst eftertraktade och du behöver bara en dessutom. | |
|
crli9194: Mjo, det skulle jag iofs kunna göra. Aldrig testat handla från ebay men det torde ju itne vara några problem. Helst av allt skulle jag vilja kommer över en uppsättning original halogen som satt på bilen då de var ny. Alltså inget xenon alls. På så vis slipper jag ju allt tjaffs med besiktning hit och dit. Tycker det borde finnas sådana lite här och var på blocket allteftersom så många byter, men icke sa nicke. |
|
|
Yes! Gjorde en chansning och tog en reservtid idag för besiktning. På något märkligt sätt så gick bilen igenom trots den faktiskt ganska diffusa ljusbilden på vänster sida. I vanlig ordning inga klagomål på eftermonterat xenon heller. Förbaskat skönt! Stort tack iaf hasso och crli9194 för de tips ni gav. Nu ska jag gå och köpa mig en lott :) |
|
|
Lånar den här tråden lite, har forskat runt o blir bara förvirrad.. Kan man helt enkelt köpa begagnade lyktor med xenon från nyare e39 och stoppa in i sin äldre (-97) för att konvertera från halogen? då menar jag rent funktionsmässigt enbart. Sen så säger folk att om man inte har ett reglage inne i bilen så har man automatisk nivåreglering (och nåt sådant har jag inte) men andra säger att bilar med halogen ALDRIG har automatisk reglering? Finns det två olika typer av nivåregleringar? och isf behövs båda för att gå igenom en besiktning? förvirringen kan ju ha med tiden på dygnt att göra :) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag du kan ta nyare lyktor och konvertera utan problem rent praktiskt. Alla har en automatiskt ljusviddsreglering,det ser du när du startar bilen att lyktorna justerar sig upp och ned till det förinställda läget (grundinställning) Men på en halogenbil så kan du justera om du tex lastar tungt med inställningsratten i bilen som de flesta bilmärken har haft under många år. På en xenonbil är det ingen ratt att justera på utan ett automatiks system med sensorer på fram och bakvagnens högra sida som känner av last mm för via en ljusviddsregelringsmodul snabbt justera ljusen till icke bländbara, räckar att åka över en vägbula tex. Notera att man också ofta blandar ihop bilens automatiska nivåreglering för de som har detta med den automatiska ljusviddsregleringen. Det som lagligen krävs för att xenonkonvertera en E39 är en automatisk ljudsviddsreglerlingsats (tillbehör) samt strålkastartorkare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack Hasso, perfekt, tydligt och uttömmande svar. Då fick jag veta allt jag behövde på en gång :) | |
Obs: ska vara högtrycks strålkastarspolning inte torkare :) (innan nån kommer på att märka ord) :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hehe Och eftersom rätt ska vara rätt så verkar jag ha ett sånt där reglage inne i bilen trots allt, fast på höger sida om ratten vid dimljusratten, är van att dom alltid sitter på vänster sida. så har jag också rättat mig |
|
|
Jag håller inte helt med Hassos ordval här. Det som sker vid start är bara en funktionskontroll av nivåregleringsmotorn. Någon automatisk ljusviddsreglering finns inte på bilar med Halogen - det är föraren själv som ställer ner ljuset. På en bil med xenon sker denna reglering helt automatisk och det är det som normalt kallas automatisk ljusviddsreglering. Eftersom Hasso har koll är det nog det han egentligen menar dock. ------- //Lövet |
|
|
Förtydligandet kan ju vara bra för framtiden, men oavsett formulering så var ju konsekvensen densamma, en bil med halogen måste ALLTID kompletteras med automatisk reglering vid xenonkonverting för att vara laglig, men för funktion räcker det att köpa ett kinakit eller bara byta lyktor rakt av från en nyare med xenon som standard. Då har jag väl fattat allt rätt? :) Tänk om det gick att få så här konkreta och tydliga svar på min tråd om motorn som stannar när den är varm :D Tack till er båda iaf! |
|
|
Jupp det stämmer ------- //Lövet |
|
Är det inte det ena så är det det andra som ska anmärkas på :) Men det stämmer som Andreas säger lite fel ordval av mig, det är dock samma motor i lyktorna som används oavsett om det är manuell el automatisk reglering och kontrollen är automatiskt oavsett halogen/ xenon. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tänkte lyfta upp denna tråd då jag fick nedslag på besiktningen för att min bil saknar den automatisk ljusviddsreglering. Jag måste då eftermontera en sådan om bilen ska gå igenom besiktningen. Min fråga är har någon eftermonterat en sånt och hur kopplar man sladdarna till, eller peka på en länk har då jag inte hittat några. Har köpt en original sensoren som sitter på högre bakvagnen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.