|
|
|
|---|---|
|
Sekundärluftpump,va fasiken e det? är det ännu en snilleuppfinning i e46:an som orsakar dålig tomgång o startproblem? mvh Lelle superman | |
|
Har samma fråga i E90? BMW CS #07491 |
|
| Finns nån sån på 4:orna som klämmer n extra luft i avgaserna, troligen för att katalysatorn skall jobba optimalt. Men sitter det nån sån på en E46 330 ? | |
|
Jodå, det sitter allt en luftpump på E46 330 :-) En förklaring till funktionen finns här, se svar 2: Länk mvh/ Anders |
|
|
Japp, klämmer in syre för att värma upp katalysatorn snabbare vid kallstart, går i ca 30 sek. Finns på E46 orna med. Har man en svart "burk" sittande intill spolarebehållaren har man denna. /Scnitzermann |
|
|
Jag har en på både min 318 o 330,fast de ser lite olika ut..men felsymptom o funktion e ju intressant att veta... superman |
|
|
E39:an har ju inte den trots samma motor. Undrar om kattarna sitter närmare på dom tro? Men tändningen ligger senare vid kallstart för uppvärmning ändå. OT: En kompis hade en grålle som han hörde ett sjudande bubblande ljud från när man stängde av den. Det var bensinen som kokade i tanken (som sitter uppe ovanför motorn) p.g.a. alldeles för sen tändning och varma avgaser :) |
|
|
Har inte alla 6:orna luftpumpen? konstigt? har alla e46or den? superman |
|
|
mikehunt: Länk SECONDARY AIR INJECTION MONITORING In order to reduce HC and CO emissions while the engine is warming up, BMW implemented the use of a Secondary Air Injection System in. Immediately following a cold engine start (-10 - 40°C) fresh air/oxygen is injected directly into the exhaust manifold. By injecting oxygen into the exhaust manifold: • The warm up time of the catalyst is reduced • Oxidation of the hydrocarbons is accelerated The activation period of the air pump can vary depending on engine type and operating conditions. Länk Länk __________________________________________________ Har du felkod på luftpumpen? Annars har du nog snarare problem med Idle Control Valve: Länk Mvh |
|
|
Anders-72, saknar du luftpump? Länk mvh/ Anders |
|
|
Man bara måste älska Youtube, finns en DIY för nästan allt! Tror BMW var tvungen att klämma in sekundärluftpumpen för att fixa emissionskraven i Kalifornien (ULEV)... |
|
|
Tackar! Har felkod på min 318 e46 på sekundärluftpump,undrar om man kan serva den själv el måste byta.. superman |
|
|
AKN: Jag får nog ut o rota. Jag har nog missat den. Vid närmare eftertanke har jag nog hört något som efterroterar efter avstängning vid en kortare åktur. Låter ungefär som oljerenaren i en lastbil när man stänger av. Kanske är den då :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Konceptet med att trycka in luft i avgaserna är inget nytt. Sitter en väldigt enkel variant av "secondary-air injection" på tex min 323i -85. Denna har inte någon katalysator så syftet här är att i första hand reducera HC och CO vid främst kallstarter. När man tillför syre till de varma avgaserna oxideras (förbränns) oförbrända rester av främst HC och CO i avgaserna - en bieffekt är att temperaturerna på avgaserna höjs vilket kan utnyttjas till att värma upp katalysatorn snabbare. Redan på Camaro 67:or finns detta system Länk Lagkraven i Kalifornien var vad som drev fram detta, fast för just 323i modellen så satt detta bara monterad för bilar som skulle säljas i Sverige, Scheweiz eller Australien (323i modellen såldes aldrig i USA) - gissningsvis var lagkraven högre i dessa länder än andra vid denna tidpunkten. Länk Luft sugs in (via luftfiltret och backventiler) ned i grenrören med hjälp av tryckpulserna. |
| "Pulsair", EGR-ventil och sånt kom väl på Volvo och Saab 1976 i Sverige p.g.a. skärpta avgasreningskrav. | |
|
Hej, lite trådlyft :)f Surfade runt på AP och hamna på denna tråd och insåg då att jag inte hört min sekundärpump på länge (vad jag kan komma ihåg). Bilen står i garage nattetid ca 10 grader varmt. Men nog borde väl pumpen gå igång ändå, och speciellt när den stått ute på dagen, det är ju inte så varmt ute än. I vilket fall som helst så är min fundering vilka effekter får en defekt pump för annat än miljön? Vill inte på något sätt föringa miljöaspekten men är ändå nyfiken, jag misstänker nämligen att förhållandet av oförbränt bränsle/luft är mindre bra för kattarna om pumpen är paj. Mvh Martin |
|
|
Kom i och för sig att tänka på en sak och det är att borde inte motorlampan (gula) lysa om inte pumpen fungerar som det är tänkt? Mvh Martin |
|
|
Hej jag har en liten fråga angående sekundärluftpumpen på min 318 99, visst är det den som sitter bredvid eller nästan bakom kylaren? Den brukar bubbla ibland vid kallstart och ibland när man stängt av bilen, ska den göra det? |
|
|
Plockar upp Martins fråga ovan: någon som vet om en stillastående luftpump får några följdeffekter? Tänker främst på om katalysatorn slits ut fortare? Har bytt ut två pumpar pga missljud och verkstaden (Wölkes i Göteborg) vill inte byta ut fler och vill heller inte ta reda på om det är något som orsakar att pumparna pajar. Återstår att rycka ut sladden för att slippa oljudet. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det finns inga följdeffekter. Det som händer är att katalysatorn värms upp långsammare och att du släpper ut lite mer avgaser än nödvändigt varje gång du kallstartar din bil och den kommer upp i arbetstemperatur. Däremot brukar de flesta styrsystem känna av om den sekundära luftpumpen arbetar eller inte (dvs att det kommer in färskt syre i grenröret). Rycker du sladden så är det inte omöjligt att Check Engine lampan tänds efter ett tag men en felkod kring den sekundära luftpumpen. Men då vet du ju vad det handlar om. @yozef : Om det handlar om din 316i -00 så kan du till och med strunta i att släcka felkoder och Check Engine lampan när du ska besiktiga din bil. Den kan lysa hur mycket den vill. Eftersom din bil är tagen i bruk innan 2002-01-01 kan inte en lysande Check Engine lampa leda till någon anmärkning (vare sig av typ "2" eller "2x"). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.