|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter missljud i bakvagnen vid svängar (främst vänster) så hissade jag upp bilen och rullade däcken fritt i luften.. Det var klart tydligt att missljudet jag hört kom från vänster bakhjul.. Det gick att snurra nästan ett helt varv, men på slutet lät det som att det "tog i"/gick emot skivan. Fortsatte jag att snurra så rullade det på som vanligt tills jag kom till samma ställe igen. Frågan är om detta är hjullagret? Vill helst inte byta om det nu inte är det så att säga. Hur lätt ska hjulen rulla? Andra bakhjulet rullade inte så lätt heller, medan framhjulen rullade på mycket lättare.. Behöver man byta hjullager om det inte hörs några direkta missljud från när man kör? Eller ska hjulen helst rulla felfritt? Tack på förhand. | |
|
Ringde till en bilmek, och han trodde minsann att det inte var hjullagret då det inte brummade något!! Utan att handbromsbacken gått sönder eller liknande och skrapade emot. Blir att lämna in honom nästa vecka då :/ |
|
|
Låter det då du snurrar hjulet sakta upphissat kan det nog vara något i trumman. Bände du isär bromsbeläggen och snurrade. Samt kollade bromsskivan, framför allt på insidan. Det händer ibland att en bit av "slitage" ytan på skivan kan lossna. Snabbaste sättet att hitta vart missljudet är att ta loss bromsskivan/trumman. Tar inte lång tid och är enkelt. Hittar du inget konstigt är lagret och knuten nästa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.