AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.861

Svag marknad för e39?

Sida 7 av 8
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Anders kan ha en poäng där. Jag kommer ju från över 20 i framhjulsdrivna bilar, och har alltid hört hur usla BMW är i vinterväglag. Det snacket har nog haft en viss inverkan på mitt bilval, annars hade jag nog åkt BMW för flera år sen. Jag har helt enkelt inte vågat ta steget förut. I stort sett alla mina bekanta har den bestämda uppfattningen att en BMW är fullkomligt värdelös på vintern, och dom skulle aldrig köpa en.

En framhjulsdriven bil är ofta framtung, men trygg och lugn i vinterväglag. Dom tar sig fram bra även om snön ligger djup, och känns stadiga även när man korsar moddsträngar på motorvägen. Understyr, javisst, men man vet ju om det, och en bakhjulssladd är ju livsfarlig och betyder omedelbar död, säger ju alla.

Allt där där har jag lämnat bakom mig nu. Efter en rejäl vinter med en bakhjulsdriven BMW så tar jag tillbaka allt ont jag tänkt om dom.... En av dom bästa vinterbilar jag haft.

Det skulle kännas konstigt att gå tillbaka till en framhjulsdriven bil nu. Enda gången jag saknar nån av mina Cittror är när jag sitter fast på parkeringen i 2dm snö....

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Skriver under på att rätt bakhjulsdriven bil är underbar vintertid, att påstå att 99% klarat sig bättre med FWD är dumt då det argumentet ryker på att betydligt fler (Om inte närmre hälften?) än 1% av Sverige´s bilförare har mest eller enbart erfarenhet av RWD.

Tänk på alla gamla Volvo och så vidare, spelar ingen roll om FWD _så var_ världens bästa drivning för är man inte van vid det är det inte självklart hur det hanteras. Inte ens en inbiten FWD-entusiast kan väl påstå motsatsen?

//Bjersér
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Enda orsaken till att BMW skulle vara dåliga vinterbilar är att ägaren envisas med att ha sänkta bilar med breda lågprofildäck på vintern. Till breda däck hör definitivt allt över 200 mm. De flesta framhjulsdrivna har max 185 mm breda däck med ganska hög profil, och en högre markfrigång. Det krävs ingen direkt hög utbildning för att inse vilken skillnad det sambandet skapar för ett vinterföre.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man får skilja på terrängförmåga (0-10km/h i djupsnö) och köregenskaper (>10km/h) också tycker jag. :)
Jag körde min 540 Touring e39 förra vintern med 265 bak och 235 fram, dubbfria vinterdäck på original M5-fälgar.

Alla dissade mig, men faktum är att det gick hur bra som helst - inga som helst problem!! Vem vill kasa omkring på rostiga plåtfälgar med 185:or på när man kan ha en snygg bil även på vintern? ;)
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast att en e39 funkar så bra i vinterföre har ju inte så mycket med bakhjulsdriften i sig att göra som att den har ett bra antisladd/antislirsystem...

Stäng av det och den blir inte fullt så trygg att köra. Igen, min Alfa 166 har ungefär samma egenskaper utan nåt antisladdsystem som min e39 med antilsaddsystem inkopplat. Vill fortfarande påstå att för normala familjebilar så är skillnaden mellan en bra framhjulsdriven bil och en bra bakhjulsdriven rätt så små när det gäller hur de fungerar i halka.
Kommentar till marin849s inlägg

Det här att E39 är så dålig i på "terrängförmåga" (0-10km/h i djupsnö) och enligt mig även start från stillastående är dock enligt mig ibland ett mycket irriterande vinter problem på tex parkeringar och olika infarter. I dessa förhållanden är inte E39 så rolig.

Jag exprimenterade lite i vinter och frågan är om det inte fungerar bättre att stänga av DSC under just dessa förhållanden?

Precis som ni andra skriver tycker jag att E39 med DSC är väldigt bra på vinterväglag under vanlig körning, aldrig haft problem än inte ens med min gamla 530 med slitna dubbdäck (förutom just <10 km/h under dåliga förhållanden).

I övrigt kan jag inte klaga på min 540 och den här stränga vintern men jag får nog också tacka min Nokia Hakka 7 som köptes in. ;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mats_epost: har också upplevt att det ibland går bättre att stänga av DSC just från stillastående.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu blir det väldigt OT, men jag har på senare fått revidera min syn på hur man ska ta sig fram i moddigt vinterväglag. Har alltid trott att smyga försöka eliminera varje tendens till slirning. Endera manuellt eller via DSC el. antispinn etc. I vintras åkte jag och en kompis mycket med div. olika Mercedes skåpbilar typ Sprinter och Vito. Från hans tomt löper en smal egen grusväg med två lite nersjunkna spår och en rejäl backe ca 100m lång med begränsad möjlighet att ta fart. Vid moddigt väglag (dåligt vägunderhåll av hans engen väg :)) visade det sig flera gånger efter att ha provat olika växlar, olika spårval, att växla mitt i backen, att köra samma växel o.s.v. följande: Ettans eller tvåans växel, nästan fullgas och vilt spinnande hjul vad det som tog bilen upp för backen. Ständig rensning av däckmönstret och ivrigt krafsande ner till gruset var det enda som hjälpte. Antispinn hade varit gonatt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Anders: Stämmer gott, kör vår offroad-range rover i djup snö i skogarna rätt ofta. Det är fullgas på ettan och tvåan på högväxel som gäller för att ta sig fram.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Lasse-500: Vem har skrivit något om rostiga plåtfälgar? Jag har original aluminiumfälgar på vintern och bilen ser bra ut med dem.
Att du sedan tycker att det går "hur bra som helst" med breda däck säger ingenting. Men jag får väl anta att naturlagarna fungerar olika för olika individer...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
205/65-R15 har jag på vintern, men jag dras till kvinnor som gillar mina inre egenskaper ;)
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Då är bilen såld.
Tro det eller ej men fick 32000kr för den.

Sa ju att bilen var mycket välvårdad
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt! Jag beklagar förlusten av en kär familjemedlem.... :)
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Tack marin849

Den var verkligen älskad av alla övriga medlemar i familjen
men den har fått en mycket älskvärd ersättare så det gör inte lika mycket ont
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
kurdm_uppsala:

Trevligt, :-)) då fick du ända ganska ok betalt för den.

Blir det bmw igen eller du sadlar om till ngt helt annat?

:-))
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Jada är nöjd med vad jag fick.

Självklart är det BMw som gäller igen och har redan köpt en 525iA 01 M-paket blå met och helt nya 19tum fälgar samt däck

En riktigt snygg en
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
vilken typ av växellåda blev det nu då?
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Det blev automat

Hade egentligen tänkt köpa en manuell men det blev en automat till slut och är otroligt nöjd med den
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
En gång automat, alltid automat :-))
Kan nog lova att du inte kommer att ångra dig, e så fantastiskt skönt med automat, samt att du har möjligheten att växla manuellt om så önskas.
Lycka till :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.