|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Är inte ens beredd att köpa en MB eller Audi, vill inte ha skitbilar tyvärr Ska det vara bil så är det BMW som gäller för min del |
|
|
En Audi 80 från 1992 kostar ungefär 10000 i bra skick, som en E39a........ Nämnda Audi tror jag överträffar E39 i kvalitet och piskar den rejält i driftskostnad. I övrigt fungerar den utmärkt A till B men inget annat. |
|
|
Marin849: Nu är det inte tanken att göra en debatt mellan olika märken av denna tråden men Audi är inte direkt kända för sin driftsäkerhet och varför jämföra en Audi 80 med en BMW E39? Jämför Audi 80 med en E30 M10, BMW vinner på både punkterna driftkostnad och driftsäkerhet. Sedan kan du jämföra Audi A6 C5 med BMW E39, och även här vinner BMW på bägge punkterna. Audi i all ära som de fina bilar de är, men på dessa två punkterna vinner BMW om man gör en rättvis jämförelse. :) //Bjersér |
|
|
Har precis köpt mig en e39T 528 -97 som kostade 3000:- (sant och inget jäkelskap), tycker den duger som laståsna ett tag. Min tur att skratta, enligt denna diskussion kan jag lägga ca 30 000:- på den utan att förlora något... Utrustning lite snabbt 17" BBS split 15" Rondellfälgar (aldrig sett tidigare) Xenon Navi Skinn Multifunktionsratt Larm Taklucka (el/glas) Elhiss x 4 Luftfjädring allt funkar utom kliman som ska gasas, vindrutan ska bytas och dessutom ska bakluckan ha det obligatoriska mötet med bläster, svets och lackbox. If it works, don't fix it. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att kalla MB och Audi för skitbilar är båda enfaldigt och naivt och brist på bilkunnade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag tog en Audi 80 som ett lika oseriöst exempel som att vissa lika oseriöst menar att en Audi 80 1992 och en E39 1997 har samma värde (10000). Jag vill nog påstå att just Audi 80 är känd för sin driftsäkerhet, dessutom rostar den inte. Den är också känd för sin fruktansvärda tråkighet och katastrofala beteende vintertid. |
|
|
Vad är det som är katastrofalt med en framhjulsdriven audi 80 med 65% vikt över framhjulen på vintern? ------- //Lövet |
|
|
Det är exakt det som är katastrofalt; framhjulsdrift och framtung. Tyngden fram bidrar till att den tenderar till att gå rakt fram i de hala kurvorna och låg vikt bak försämrar greppet på bakhjulen vilket innebär att den blir ännu mer orolig, även när man kör rakt fram. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Japp, kasta en slägghammare och se vilken del som tar täten ;) | |
|
Hehe! Att den går rakt fram om försöker gasa och svänga samtidigt eller om man kör för fort och försöker svänga är ganska ok men inte idealt, det vet man om och är lätt att förutsäga. Vad värre är att om man släpper gasen in i en mjuk kurva och svänger så kan bakänden börja sladda. DET är inte alls bra, sånt slipper man i en BMW. E39 (med DSC av) t.ex. glider lätt med alla fyra hjul i sidled och signalerar att det är dags att lugna ner sig innan man tappar kontrollen om man försöker köra för fort i en kurva. Audi 80 är dock mycket bättre på att ta sig fram på en parkering med 25cm snö eftersom markfrigången är typ 80 mm högre än E39 och 65% av vikten på drivhjulen. |
|
|
Vilka historier det kommer från BMW fantasterna här. Att ha en bil som tenderar att understyra är en fördel vintertid för 99% av sveriges förare. Och det inkluderar er också även om ni tror annat... ------- //Lövet |
|
|
Det är min erfarenhet från att ha ägt en Audi 80 i fem år. Särskilt en kurva på vägen hem från jobbet gällde det att inte köra för fort för när man släppte gasen (före!) kurvan och svängde kunde man få sladd med bakhjulen, det hände ju iofs inget om man direkt ryckte ratten åt andra hållet för att häva men det är knappast ett bra beteende. Vid "normal" körning märks ingen skillnad på nån bil, någonsin, särskilt inte på nya bilar med antispinn och antisladd. Bakhjulsdrivna bilar som i övrigt är bra behöver antispinn som skydd mot förare som stampar gasen i botten "av misstag" vid fel tillfälle. Bilar som är skit från början tjänar verkligen på att antisladdsystemet griper in knappt utan att föraren märker något, t.e.x. Audi 80 hade haft nytta av ett antisladdsystem. Kolla testfilmerna från EuroNcap när de testar antisladdsystemen (alla bilar godkänns så man kan ju undra hur relevant testet är), där ser man verkligen att många bilar är mycket dåliga köregenskaper och antisladdsystemet får kämpa! De bilarna har sämre förutsättningar i paniksituationer då antisladdsystemen aldrig kan förbättra köregenskaperna bara hålla situationen kontrollerad (förhindra förlorad kontroll) inom bilens förutsättningar. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har samma erfarenhet som marin849 med en Saab 900, vände runt i en svag lång kurva när jag släppte gasen i ca 30- 40km, var lite sent tillkommen blötsnöglopp på våren, samt sommardäck och de bästa däcken satt fram :) innan man blev lärd. Kan bara säga det med en bakhjulsdriven Volvo 240 hade man bara växlat ned och åkt brett genom hela böjen :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lövet: Det där skitsnacket om "fanatiker" bara för att man säger emot dig kan du släppa, tack. Jag har kört mestadels Volvo 140-240. Inte så stora problem trots den låga vikten bak. Något understyrda men inte så farligt. Framför allt var de inte framhjulsdrivna. Däremot har jag kört Ford Focus (senast i vintras) och Peugeot 106 de senaste 8 åren, innan jag köpte min första BMW för drygt två år sedan. Och nej, framhjulsdrivna gå-rakt-fram-i-kurvan-bilar är ingen fördel - för någon. Speciellt inte vintertid. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Jag gillar inte stora framtunga bilar som det blir med tvärställt drivpaket. Känns obehagligt med den understyrningen på vintern. Men alla Saab 9-5 ägare och Audi A6-dito ojar sig ju hur man kan ha en "omodern bakhjulsdriven bil" i detta vinterland ;) | |
| Samma sak som hände Hasso har också hänt mig fast i en Mitusbishi för kanske 15 år sen. Sicken skitbilar i vinterväglag är de där framhjulsdrivna bilarna. | |
Nu har detta hamnat rejält off topic ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det kan ju ha en del med i spelet att ryktet säger att bakhjulsdrivna bilar är hemska på vintern och på så vis tappar E39 marknadsvärde i Sverige ;) | |
|
För att hålla kvar tråden off-topic lite till ( att diskutera andrahandsvärde på gamla bilar är ju bara deprimerande i alla fall när man ser hur snabbt det rasar...) så kanske det kan vara ide att påpeka att om man vill göra en jämförelse mellan bak- resp framhjulsdrifts för o nackdelar kan det vara ide att jämföra lyckade framhjulsdrivan varianter med lyckade bakhjulsdrivna, inte välja att jämföra en misslyckad framhjulsdriven variant med en lyckad bakhjulsdriven.. Kan ju fortfarande göra jämförelsen mellan min Alfa 166 och min 530 e39.. båda känns ungefär lika trygga i halt väglag (och i bra väglag också..). Skillnaden är väl att BMW:n behöver elektroniska hjälpmedel i form av DSC för att klara sig lika bra som Alfan.. Sen kan man tycka att bakhjulsdrift är roligare när man kopplar ur DSCn för att leka lite men det är en annan sak... |
|
|
Haha! Nice catch, Anders-72. :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.