|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Sant att jag behöver sälja bilen men inte så att jag är desperat över att få den såld. som jag skrivit tidigare så är jag riktigt nöjd med bilen och har verkligen inga problem med att behålla den sant att den minskar i värde om jag säljer den om ett tag men undertiden så har jag ju en sån underbar bil att använda och vem vet jag kanske säljer den andra |
|
|
Som vanligt är det utbud/efterfrågan och pris som avgör. Du förlorar inte på att behålla den här istället för att köpa något nyare/dyrare. Även om motorn skulle rasa så tappar du ju bara bilens värde på 25-30'. //Lasse |
|
|
Jag kör inte som en galning så risken för att motor ras är rätt så lite. Tar verkligen hand om bilen och har gjort det under all den tid jag ägt den. Varför förstöra en sån fin bil? |
|
|
Nu missförstod du mej. Jag sa bara att du bara kunde förlora 25-30 tusen som mest. Köper du en nyare och dyrare bil kan du självklart mista mer, framförallt i värdeminskning på ett par år.. Jag har en lugn och pedantisk man i 60-års åldern på jobbet som har haft sin bil sen den var ny på 90-talet. Kamkedja rasade och sen var det ingen motor mer.. Han kör mycket försiktigt, så motorn kan rasa även för en normalt försiktig förare, även om så klart risken är betydligt mindre än för en sån som gör dounuts på helgerna... //Lasse |
|
|
Nu förstår jag hur du menar Det stämmer men man vet ju aldrig vad som kan hända |
|
|
Svag marknad för e39 beror väl också på att e60/e61 har funnits nu från 2003 till 2010 eller? (hoppas ni kan rätta det här med år :-). Samt att det har kommit ännu nyare modell F10/F11, eller hur ? Jag kommer ihåg mina sömnlösa nätter föra året 2010 när jag skulle välja mellan en e39 och en e60/61. Jag valde då e60 eftersom jag tänkte lite analytiskt då på hur många sålda e60/e61 fanns då från 2003-2010 (alltså under 7 år) och hur kommer priset och marknaden på e39 att vara under närmaste 1-2 år. Svaret har vi sett i annonser nu. För en köpare bästa tillfälle , för en säljare en katastrof att sälja en sån underbar och snygg e39 så billigt. Jag kanske valde rätt , kanske inte. Hittills är jag verkligen nöjd med min e60, och den är underbar att köra men vänder mig ofta och tittar på en välbehållen, ren och tvättad e39 som passerar bredvid mig.:-). Fina bilar. Ny modell, Snyggare, Trendigt, Roligt att köra, bla,bla, bla ....ajabaja.... gör oss förvirade varje år om vad ska vi göra med gamla bilar , telefoner, prylar.....etc. Min bästa svaret/kommentar för svag marknad för e39 är: För många sålda e60/e61 from 2003-2010 + att F10/F11 är på frammarsch. Mvh/S.D.BMW |
|
|
Jag förstår exakt hur du menar men nu gäller det ingen e39 från 03 för ungefär samma pris som för en e60 Det hade varit en helt annan sak då Men nu gäller det en från 96 och i en helt annan prisklass så de som köper e39 från 96-2001 vågar nog knappt titta på en e60 då det är enn sån stor prisskillnad mellan de bilarna Fast jag vet inte vad det är med i mina ögon är en e39 med M-paket och snygg färg snyggare än e60 Kan inte sätta ord på vad det är som gör att jag känner så men så är det Speciellt förarmiljön |
|
|
En e39 med M-paket och snygg färg är en jättesnygg bil, för mig i alla fall men som sagt tänk på att vi är alla olika. När jag skulle välja mellan en e39 och en e60 så tänkte jag på värdeminskningen på en e39 men min arbetskollega struntade i detta fullständigt när han köpte sin e39 2000. Vi styrs på många olika sätt: pengar, behov, råd, trend..... Men sanningen är att vi i Sverige har för många gamla bilar på vägarna. Att jämföra en e39 från 96-2001 med andra e39 från 96-2001 kommer man att kunna göra ett tag men sen oavsett skick,mil så blir den ointressant som volvo 740/940/850. Ingen vill ge mer än 10-15.000 för den, eller hur. Det är där jag ville inte hamna själv. Varken pengar i fickan eller bilen utan något värde. Hoppas detta hjälper dig lite grand när gäller resonemang om bilar. Som sagt , så tycker jag själv, framtiden får visa mer. Mvh/S.D.BMW |
|
|
Självklart är det så som du säger. Vi alla har olika smak, behov osv Men vi får se vad som händer framöver. Mvh Ara |
|
|
När jag köpte bil för två år sedan stod valet mellan en lågmilad E39 av de absolut sista tillverkade eller en E61 före facelift med fler mil och ev inget M-sportpaket. Manuell låda var ett krav. Insåg ju att om jag inte tog E39an skulle jag aldrig få chans att äga en sån som fortfarande är hyfsat ung och då blev valet plötsligt lätt. :) Dessutom är ju bilar alltid bäst när de läggs ner. I TIS finns knappt inget alls på E39or from 2003. Kommer behålla bilen 5 år eller så så värdeminskningen kan kvitta, den var ju inte superdyr i inköp heller. |
|
|
34 000 är ett bra pris för den där vinröda...hade den haft mpaketet hade det varit lite lättare att sälja den, men det kanske någon påpekat redan har själv kollat efter e39 ett bra tag nu men jag har inte hittat någon som inte rostat som en gammal toyota... |
|
|
Då borde du komma och kolla på min bil, den är inte 100% rostfri men jämfört med många andra e39or så har den otroligt lite rost. Du kan aldrig hitta en äldre e39 som är helt rostfri och om du nu skulle hitta de så är den nog fixad. Min har jätte lite rost för sin ålder |
|
|
Var själv rädd att det skulle bli svårt att sälja min e39 touring- 98 Cirka 15.000 mil, i bra skick men vlädigt lite rost och textil stolar. La ut den för 35.000:- och blev totalt nerringd. Hade dåligt med tid men samma kille som ringde första timmen tog den 2 dagar efter för 32.000:- |
|
|
Jag är inte orolig över att inte få den såld men saken är att det är att många är på semester nu och köpmarknaden är ganska svag. Men jag kommer att få den såld ändå kanske inte lika snabbt som man får när det är jobbdags men ändå. |
|
|
Att bilar rostar får man ta men att ägarna låter bilarna fortsätta rosta spec. nyare bilar är en gåta för mig. Anledningen till att det inte finns en enda rostfri E39:a till salu är väl brist på ägarnas intresse för bilen. Väldigt synd då E39 är bland dem snyggaste modellerna (Med M-paket förstås) BMW har skapat i mitt tycke. BMW M-POWER |
|
|
Jag håller verkligen med det om det där. Det finns så många som har riktigt snygga bilar men som verkligen mishandlar de totalt. Vilket också är en gåta för mig. Men sen är det en annan sak också Hur mycket man än tar hand om bilen så rostar den till slut ändå. Med tanke på all salt på vägarna osv. Men självklart att ta hand om bilen gör ju att den rostar mycket senare och mycket mindre, |
|
|
Ara, det är nog det stora utbudet som ställer till det. I det närmaste alla annonsörer menar dessutom att just deras exemplar verkligen sticker ut och är jättefina. En del är det och din verkar helt klart höra till den skaran. Trots det kan man inte åka och titta på alla E39 som är till salu när man letar den prisklassen och då får kanske andra faktorer också vägas in. Det trasiga däcket är ett jätteminus. För mig ger det intrycket att säljaren helt slutat bry sig om bilen han ska sälja eftersom han inte ens kan se till att däcken är hela. Det rimmar lite illa med pedantskött och jättefin. Men det kan också betyda att säljarne har helt slut på pengar och då är det läge för skambud (nu är det inte så för dig). Ta inte illa upp, jag vill bara att du ska förstå vad jag menar. Även om din bil är jättefin så ser jag tre saker direkt som jag vill att en E39 ska ha: 1. Avtagbart drag 2. Farthållare 3. Knappar i ratten för styrning av stereon/farthållaren Jag är kanske ensam om att vilja ha dessa saker men när det finns så många E39 till salu är det nog lätt hänt att de som saknar för köparen "viktiga" saker får vänta lite innan de hittar rätt köpare. Idag skulle det vara dyrare att eftermontera sakerna på min lista ovan än exepelvis lacka om en dörrsida eller en stenskottsblästrad motorhuv på ett exemplar som är lite "fulare" än din. Har en bekant som sålde nyligen en 530xD (E61). Bilen var i jättefint skick (japp - den bilen med :-)) med flera roliga tillval som panoramatak. Han satte ut en annons och tre nötter ringde direkt. Därefter var det tvärtyst i nästan två månader. Sedan ringde en kille som bodde 15 mil bort. Han kom och tittade och köpte bilen direkt. Jag säger inte att du ska sänka priset men kanske fixa däcket (ta av rattmuffen) och ge det lite tid? |
|
|
Tack för svaret och jag förstår exakt hur du menar, När det kommer till däcket så är det så att jag bara inte kände att jag hade lust att köpa nytt däck. Tänkte istället kan lika gärna gå ner något så att köparen får pengarna för däcket men jag förstår hur du kan tänka när du ser bilen. Kan fixa däck redan idag om jag så vill och även ta bilder utan rattmuff. Jag funderar faktiskt på att göra det. Mvh Ara |
|
|
Sist men inte minst varierar kunnandet hos beg köpare enormt. Inte alla spekulanter är kräsna E39 experter. ;-) Du bor i en klassisk student stad (Uppsala?), prisläget är ju relativt ok för en student, hmm. Se om du kan nå just denna köpgrupp via student webbar eller lite reklam hos nationerna, de borde väl ha anslagstavlor etc, kanske även i de största boendeområdena för studenterna osv? |
|
|
Nu har jag varit och tagit nya bilder på bilen. Har även tagit bilder på ratten så att folk inte ska tro att ratten är så sliten och i dålig skick att rattmuffen håller ihop den, utan nej den är lika fin utan rattmuff (kanske även snyggare) Har även tagit bild på baksätet som ser nästan helt ny ut och ska alldeles strax ladda upp bilderna här på autopower så ni alla får se. Mvh Ara |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.